بسم الله الرحمن الرحیم

    خلاصه‌ای از جلسه شماره ۶ اخلاق‌عملی

    موضوع : شهوت

    تاریخ سخنرانی: 97/03/02

    مکان سخنرانی: مسجد ملا عبدالله

     

    شهوت دارای ۳قسم است:

    1.حرام: شهوتی که به فرمان نفس است و به دستور حرام هم هست؛ مانند: شهوت به مال حرام، شهوت به اجناسی که از دیگری است، شهوت به گفتار حرام(غیبت و دروغ)، شهوت جنسی به مورد حرام؛

    2.مباح: شهوتی است که حاکم آن نفس است، اما آن چیزی که می‌خواهد حرام نیست و حلال است؛ مانند: شهوت به خوردن غذا، تفریح و رفاه، جمع‌آوری مال؛

    3.شایسته و لازم (راجح): شهوتی است که حاکم آن عقل است؛ مانند: دستور عقل به انجام واجبات و ترک محرمات، اشتیاق عقل به بهشت.

    هنر مربی این است که شوق انسان را به زیر فرمان عقل سوق دهد.

    امیرالمؤمنین«علیه‌السلام» می‌فرمایند: «شوّقوا انفسکم الی نعیم الجنة» خودتان را به سمت نعمت‌های بهشتی مشتاق کنید.

    نکته علمی:

    شهوت را که ۳قسم کردیم؛ خود شهوت را ۳قسم نکردیم بلکه متعلقات آن ۳قسم است، یعنی شوق به چه چیز؟ دل من شوق دارد به گناه، حلال و یک بار هم امر راجح. از من همیشه صدور شوق است، مانند این است که کالایی را ساختم و به ۳ کشور صادر می‌کنم، یک کالا ۳جا رفت. شوق من هم به سه جا خرج می شود.

    اشتیاق و شوق غیر از عمل است؛ غذا خوردن بدون اشتیاق، اما گاهی غذا می خورم به شوق

    در بحث تربیت خود و فرزند و دیگران: معمولاً افراد در تربیت سعی می‌کنند عمل را محدود کنند، مانند: اجبار بچه به خواندن نماز اول وقت. این عمل دوام ندارد چون ریشه ندارد و بچه موقتاً این کار را انجام می دهد.

    در بحث‌های تربیتی می‌گویند: سعی کنیم شوق خود را به عبادت زیاد کنیم و اگر گناه را ترک می‌کنیم با نفرت از آن فاصله بگیریم.

    آیه ۸۴ سوره اسراء می‌فرماید: «قل کلّ یعمل علی شاکلته» بگو هر شخصی عمل انجام می دهد بر شاکلۀ خودش.

    تشکیل دهندۀ شاکلۀ ما فکر ماست. چگونه فکر می‌کند؟! و شاکله سبب عمل شماست. برای اصلاح، شاکله را اصلاح کنید.

    باید فکرمان را در مسیر خداشناسی قرار دهیم و شوقمان را به سمت خدای متعال ببریم و بگوییم: خدا جانم به هیچ چیز میل ندارم مگر اینکه تو به آن میل داشته باشی.

    عبادت را به خودتان محبوب کنید نه مکروه؛ فرمودند: «افضل الناس من عشق العبادة»: بهترین مردم کسی است که عاشق عبادت است نه اینکه عبادت طولانی دارد.

     

    گروه بندی
    کانال تلگرام - دروس کانال تلگرام - بیانات و اخبار