بسم الله الرحمن الرحیم

    🔻خلاصه‌ای از جلسۀ شمارۀ ۱۴ اخلاق عملی

    موضوع: شهوت

    تاریخ سخنرانی: 97/03/12

    مکان سخنرانی: مسجد ملا عبدالله

    بحث ما پیرامون شهوت بود، کم‌کم به مباحث مهم راهکارهای معالجۀ شهوت می‌رسیم.

    نکتۀ کلی(که خیلی ‌مؤثر در معالجۀ شهوت است):

    انسان نسبت به شهوت، باید خودش را نزدیک نکند؛ نزدیک‌شدن به شهوت، خوف افتادن در آن است و بعد هم پشیمانی که دیگر سودی ندارد.

    وقتی شخص نزدیک به شهوت می‌شود، در سرازیری به سمت گناه می‌افتد و دیگر سخت می‌شود،

    نمی‌گوییم محال است اما غالباً افراد مردود می‌شوند.

     مثل خودرویی که در سرازیری می‌افتد و ترمز‌گرفتن آن مشکل است.

    مشکل از آنجا شروع می‌شود که:

     مقدمات گناه را فراهم می‌کند و شیطان هم او را فریب می‌دهد یا حتی نفسِ خودش، زینت می‌دهد و می‌گوید مقدماتش گناه نیست؛

    حال آنکه همین مقدمات است که مشکل ساز می‌شود، یعنی فراهم کردن مقدمات انسان را در سرازیری می‌اندازد، کم‌کم می‌افتد در حالت سقوط و در حالت سقوط کسی می‌تواند جلوی خودش را بگیرد؟

    چرا انسان مقدمات شهوت را که فراهم می‌کند ، در سرازیری می‌افتد؟

    دلیلش این است:

    با فراهم‌کردن مقدمات عقل تضعیف می‌شود؛ فراهم‌کردن مقدمات، خواهش نفس است نه خواهش عقل،

    عقل می‌گوید مقدمات را ترک بکن اما نفس می‌گوید مقدمات را فراهم کن.

     

    قرآن به «خطوات» اشاره می‌کند:

    «و لا تتبعوا خطوات الشیطان»، خطوات یعنی گام‌ها؛

    این معنایش این است که برای رسیدن به یک گناهی، ممکن است ۵ قدم نیاز باشد؛

    شیطان از اول نمی گوید بیا گناه را انجام بده، اول می‌گوید بیا قدم اول را انجام بده، شخص اگر حرف شیطان را گوش داد، آن‌وقت به او می‌گوید قدم دوم و همین طور قدم سوم و ...

    در هر قدمی، نفس دارد قوی می‌شود و عقل دارد ضعیف می‌شود، و معلوم است وقتی عقل ضعیف شد، دیگر قوۀ بازدارندگی کم می‌شود.

    آیه‌ی ۱۵۱ سورۀ انعام:

    «وَ لاَ تَقْرَبُوا الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَ مَا بَطَنَ»؛ یعنی نزدیک آن نشوید؛ یک‌سری گناهان را می‌فرماید انجام ندهید ولی یک‌سری را می فرماید نزدیک آن‌ها نشوید.

    به انسان می‌گویند نزدیک پرتگاه نرو، چون خطر سقوط خیلی بزرگ است. لذا آنجایی که خطر زیاد است، عقل انسان می‌گوید نزدیک نرو.

     این فضاهای مجازی چقدر مشکلات ایجاد کرده است، گام به‌گام هم هست و انسان می‌افتد در دام شیطان.

    دقت کنید: تعبیر قرآن این است که:

    «نزدیک نشوید»، می‌فرماید نزدیک فواحش(چه ظاهر چه باطن) نشوید و فاصله بگیرید.

    گام‌های شیطان برای فحشا و شهوت جنسی:

    1. گام اول نگاه است؛

    آیۀ ۳۰ سوره نور: «قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ» مربوط به مردهاست که می‌فرماید چشم‌هایتان را پایین بیندازید.

     و آیه‌ی ۳۱ سوره نور: «وَ قُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ» مربوط به زن‌هاست.

     مقدمۀ منکرات از اینجا شروع می‌شود. آن‌وقت که نگاه به موی نامحرم و بدن او باشد، خودِ حرام است و دیگر مقدمه‌اش نیست، اما آن‌وقت که نگاه مثلاً به چهره‌ای پوشیده باشد، مقدمۀ حرام است.

     انسان خیلی باید مراقب باشد و خودش را فریب ندهد.

    اینکه می‌گویند کلاس درس اختلاط نباشد برای همین است. گام اول چشم است؛

    شما مگر می‌توانید به دختر و پسر در دانشگاه بگویید در یک کلاس باشید اما به هم نگاه نکنید؟ این حرف که عاقلانه نیست.

    مثال: شما کبریت را بیندازید در پمپ بنزین و بگویید مواظب باش آتش نگیرد، مگر این حرف عاقلانه است؟ اینجا می‌گویند اصلاً نزدیک نشوید، جرقه اگر خورد بعد نمی‌توانید مراقبت بکنید، زود نابود می‌کند.

    این‌ها حرف هایی است که به پمپ بنزین که می‌رسد خوب می ‌فهمیم؛ اما به اختلاط دختر و پسر که می‌رسد، فوری به ما ایراد می‌گیرند که:

    چرا می‌گویید شورای شهر این جلسات را می‌گیرد، حال ما داریم می‌گوییم این کار حرام است، او می گوید چرا ایراد می‌گیرید، هیچ چیز نگویید.

    هیچ چیز نگوییم؟! یعنی شما نمایندۀ مردم شده‌اید که کار حرام ایجاد بکنید؟

    ما به شما هجمه نکردیم، اگر کسی سراغ دارد بیاید بگوید که شما فلان جا شروع کننده بودید،

    یک نگاه به خودتان بکنید ببینید چه کسی هجمه کرده به دستورات دین، آن‌وقت من ساکت باشم؟

     ما تا حدی سکوت را رعایت می کنیم، می خواهیم آرامش جامعه حفظ بشود اما شما دارید آرامش جامعه را به هم می‌ریزید، هر باری که این جلسات را می گذارید‌، خانوادۀ شهدا، علماء، بزرگان، مردم، همه ناراحتند.

    ما داریم دلسوزانه نصیحت می کنیم... .

    گام‌های شیطان برای فحشا و شهوت جنسی:

    2.دیگر از مقدمات گناه، عطر است.

    ممکن است تعجب کنید ولی حدیث داریم که اگر زنی عطر زد و رفت بیرون، گناهش آنقدر بزرگ است که باید برگردد خانه و غسل توبه بکند.

    گناهش خیلی بزرگ است، ما کوچک گرفتیم، این‌ها مقدمات و خطوات شیطان است که با یک عطر، طرف را جذب خودش می‌کند.

     

    3.آرایش‌کردن، حرف‌زدن، خلوت‌کردن زن و مرد نامحرم، این‌ها مقدمات گناه و خطوات شیطان است.

    4.فکر گناه‌کردن(که یکی از راه‌های معالجۀ شهوت این است که باید فکر را منصرف کرد.)

    حال آیۀ ۲۵ سوره نساء را ملاحظه بکنید:

    «وَ مَنْ لَمْ یَسْتَطِعْ مِنْکُمْ طَوْلاً أَنْ یَنْکِحَ الْمُحْصَنَاتِ الْمُؤْمِنَاتِ فَمِنْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُکُمْ مِنْ فَتَیَاتِکُمُ الْمُؤْمِنَاتِ وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِإِیمَانِکُمْ بَعْضُکُمْ مِنْ بَعْضٍ فَانْکِحُوهُنَّ بِإِذْنِ أَهْلِهِنَّ وَ آتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ مُحْصَنَاتٍ غَیْرَ مُسَافِحَاتٍ وَ لاَ مُتَّخِذَاتِ أَخْدَانٍ»

    کسی‌که، از نظر مالی استطاعت ندارد که بتواند ازدواج کند با زنان پاکیزه و مؤمنه، یکی از راه‌ها (که برای قدیم بوده که کنیز بوده، الآن دیگر نیست، اما دقت کنید که که قرآن برای همان کنیز دو ویژگی می‌گوید که از دو ویژگی می‌خواهیم استفاده کنیم) این است که می توانید با کنیز ازدواج کنید، باز آن کنیز هم باید مؤمنه باشند، خداوند بهتر ایمانتان را می‌داند و بعضی از شما با بعض دیگر هستید(یعنی مؤمن با مؤمن، نه مؤمن با کافر)، حال که می‌خواهد ازدواج بکند با اذن اهلش باشد نه مخفیانه، اجر آن‌ها را هم با روش پسندیده بدهید، بعد می‌فرماید این زنان باید پاکیزه باشند.

    زن پاکیزه به که می‌گویند؟

    قرآن دو ویژگی گفته که برای فقط کنیز نیست، بلکه برای بقیه زنان هم هست، «غَیْرَ مُسَافِحَاتٍ وَ لاَ مُتَّخِذَاتِ أَخْدَانٍ»

    1.زشتکار نباشد(زنا نکرده باشد.)

    2.رفیق پنهانی هم نگرفته باشد.( یعنی این خانم نباید قبلا دوست پسر داشته باشد.)

    کلیت بحث ما این است که : به گناه نزدیک نشوید.

     

     

    گروه بندی
    کانال تلگرام - دروس کانال تلگرام - بیانات و اخبار