بسم الله الرحمن الرحیم

    خلاصه‌ای از جلسۀ شمارۀ ۱۵ اخلاق عملی

    موضوع: شهوت

    تاریخ سخنرانی: 97/03/13

    مکان سخنرانی: مسجد ملاعبدالله

     

    وارد بحث عوامل، آثار و کیفیت معالجۀ شهوت شدیم.

    نکته:

    قشر بانوان بیشتر از مردها، شایسته است که به این بحث توجه بکنند، چون شدت شهوت در وجود زنان، از ۱۰   قسمت، ۹ قسمت در وجود آن‌هاست و یک قسمت در وجود آقایان است.

    اما خدای متعال به موازات اینکه در زن‌ها، ۹ برابر نسبت به آقایان، شهوت را قرار داده، حیاء و صبر آن‌ها را هم نسبت به مردها ۹ برابر قرار داده است.

    بنابراین نه می‌شود گفت این نقطۀ قوت است برای خلقت زن‌ها، و نه می‌شود گفت نقطۀ ضعف است، بلکه باید بگوییم خلقت خیلی کامل است.

    اگر مصلحت در خلقت انسان این است که زن‌ها باید شهوت در وجودشان بیشتر باشد به لحاظ پذیرش زندگی و بچه داری و تربیت نسل که لازمۀ کار آن‌هاست.

     به موازات این، خدای متعال قوّه‌ی بازدارندگی از سقوط آن‌ها را هم بیشتر قرار داده است، لذا حیای زن‌ها، ۹ برابر مردهاست.

    پس شدت شهوت در زنان، نقص خلقت او نیست و اینکه حیای زن‌ها ۹ برابر مردهاست، نقطه‌ی قوّت برای زن‌ها هم نیست و بالعکس؛

    در مردها شهوت یکی است نسبت به ۹ برابر زن‌ها، پس خطر سقوطشان کمتر است، خیر چنین نیست، این نقطۀ قوّت نیست به دلیل اینکه به همین اندازه حیای مردها کمتر است.

    منتهی این کم و زیاد که می‌گوییم نسبت به جنس مقابل می‌گوییم؛ مثلاً در حیای مرد می‌گوییم یک است نسبت به زن که ۹ است، ولیکن حیای مرد برای خودش، یک حیای کاملی است.

     

    در برخی روایات لفظ «صبر» آمده است. (که فکر می‌کنم مراد از صبر، همان حیاء باشد، چون صبر بر گناه همان عبارت اُخرای لفظ حیاست)

    روایت:

    امیرالمؤمنین«علیه‌السلام» می‌فرمایند :

     «خَلَقَ اللَّهُ الشَّهْوَةَ عَشَرَةَ أَجْزَاءٍ فَجَعَلَ تِسْعَةَ أَجْزَاءٍ فِی النِّسَاءِ وَ جُزْءاً وَاحِداً فِی الرِّجَالِ وَ لَوْ لَا مَا جَعَلَ اللَّهُ فِیهِنَّ مِنَ الْحَیَاءِ عَلَى قَدْرِ أَجْزَاءِ الشَّهْوَةِ لَکَانَ لِکُلِّ رَجُلٍ تِسْعُ نِسْوَةٍ مُتَعَلِّقَاتٍ بِه.»  الکافی، ج۵، ص۳۳۸

    ترجمه: خدای متعال شهوت را ۱۰جزء آفرید، ۹جزء از این ۱۰جزء، در زن‌هاست و یک جزء آن را در مردها قرار داده است.

    و اگر خداوند همان ۹برابر شهوتی که در زن نسبت به مرد هست، معادل آن حیاء خلق نکرده بود، نتیجه این می‌شد که، شدّت شهوت زن‌ها باعث می‌شد هر مردی، ۹زن وابسته به او می‌شدند.

    امام صادق«علیه‌السلام» می‌فرمایند:

    «إِنَّ اللَّهَ جَعَلَ لِلْمَرْأَةِ صَبْرَ عَشَرَةِ رِجَالٍ فَإِذَا هَاجَتْ کَانَتْ لَهَا قُوَّةُ شَهْوَةِ عَشَرَةِ رِجَالٍ.»  الکافی، ج۵، ص۳۳۸

    خداوند در زن‌ها، صبر ۱۰ مرد را قرار داده است (صبر به‌معنای همان حیاء و بازدارندگی از معصیت است)، اگر زن‌ها به هیجان شهوت بیفتند، به اندازه‌ی ۱۰ مرد، شهوت در وجودشان است.

    حیاء را می‌گوییم هم در مرد و هم در زن، زیبنده است اما در زن بیشتر، و بی‌حیایی هم در مرد و هم در زن زشت است اما در زن زشت‌تر.

    نکته:

    مراد از معالجۀ شهوت، شهوت‌های دنیایی و شهوت‌های حرام است؛

    شهوت عقلایی خیلی ممدوح است که روایت داریم: «الْمُؤْمِنُ مَنْ زُیِّنَتْ لَهُ الْآخِرَةُ فَهُوَ یَنْظُرُ إِلَیْهَا مَا یَفْتُرُ قَدْ حَالَتْ شَهْوَتُهَا بَیْنَهُ وَ بَیْنَ لَذَّةِ الْعَیْشِ فَادَّلَجَتْهُ بِالْأَسْحَار »    الکافی، ج۸، ص۴۷

     

    مؤمن، آخرت برایش زینت داده شده است،  مؤمن نگاه به آخرت می‌کند و شهوت آخرت حائل می‌شود بین مؤمن و بین لذّت‌های زندگی،  شهوت آخرت او را برای نماز شب و حرکت به سمت پروردگار بیدار می‌کند.

    جوان اگر عشق به امام زمان«علیه‌السلام» در دل او بیفتد و آقا را خوب بشناسد، دل او به این و آن وابسته نمی‌شود، این علاقه‌های کاذب برای این است که انسان معشوق واقعی را نشناخته است.

    بحث معالجۀ شهوت، بحث بسیار مهمی است.

    نبیّ اکرم«صلی‌الله‌علیه‌وآله» فرمودند:

    سه گناه است که بعد از من خیلی رایج می‌شود و من بر شما مسلمان‌ها از این سه گناه می‌ترسم:

    إِنَّ أَخْوَفَ مَا أَخَافُ عَلَى أُمَّتِی مِنْ بَعْدِی هَذِهِ الْمَکَاسِبُ الْحَرَامُ وَ الشَّهْوَةُ الْخَفِیَّةِ وَ الرِّبَا.»

     الکافی، ج۵، ص۱۲۴

    1. هذِهِ الْمَکَاسِبُ الْحَرَامُ

    کسب‌های حرام رایج می‌شود، انواع حیله‌ها را به کار می‌گیرند که پول بگیرند...

    همین قرض‌الحسنه‌ها که دل انسان پُر است، ربا در آن آوردند، آقایان گفتند نمی‌شود، اسمش را گذاشتند کارمزد، اما آخر یک حیله‌هایی درست می‌کنند و می‌گویند پول اضافی نیست.

    ما در قرض بنا نبود درصد بگیریم،‌ حالا این درصد را می‌گیرند.

    ببینید خیانت‌های دیگری که در بانک‌ها هست چیست؛

    هر چه مراجع می‌گویند:

    دیرکرد حرام است که دارید می گیرید.

    راهش هم ضمان است، مگر ضامن نگرفتید؟ اصل پول را از ضامن بردارید.

     نه دولت فعلی و نه دولت‌های قبلی در فکر اصلاح نیستند،

    بارها علماء در خبرگان به آن‌ها گفتند این حرام است و جلویش را بگیرید؛ اما انگیزۀ جدی ندارند، چون حرام را، حرام نمی‌دانند و الا اگر حرام را، حرام می‌دانستند می‌گفتند باید جلویش گرفته شود.

     

    یکی هم افراد وام می‌گیرند، گاهی بیش از ۴ درصد، ۲۰ تا ۳۰ درصد می‌گیرند؛ گاهی افراد می‌گویند ما ۲۰۰ میلیون وام گرفتیم و الآن ۵۰۰ میلیون دادیم و باز هم داریم قسط می‌دهیم.

    الان هم یک حیلۀ جدید اضافه کردند و می‌گویند: این ۴ درصد برای سال اول است و سال‌های بعدی روی آن می‌آید...

    انسان خیلی دلش می‌گیرد، بعد آن‌وقت می‌بینیم اوضاع زندگی‌مان به هم ریخته، آقایان خیلی مواظب باشید.

    فرمود کسب روزی حلال از شمشیرزدن در میدان جنگ سخت‌تر است.

    2. الشَّهْوَةُ الْخَفِیَّةِ؛ شهوت‌هایی که در دل انسان مخفی شده و همین‌طور می‌خواهد(خواسته‌های متعدد).

    3.الرِّبَا

    بحث آینده: عوامل شهوت و کیفیت معالجۀ آن.

     

    گروه بندی
    کانال تلگرام - دروس کانال تلگرام - بیانات و اخبار