بسم الله الرحمن الرحیم

    موضوع: مال وثروت؛ جلسۀ 16
    تاریخ سخنرانی: 1397/10/29
    مکان سخنرانی: ادارۀ کل هلال احمر استان اصفهان

    نکات زندگانی حضرت فاطمه‌ و امیرالمؤمنین(علیهم‌السلام)
    روش زندگانی حضرت فاطمه با امیرالمؤمنین(علیهم‌السلام) نکات زیبایی دارد که امروزه برای رفتار ما مفید است. یکی از آن نکات را خدمتتان می‌گویم که اگر کسی عمل بکند، هیچ‌وقت بین زن و شوهر اختلاف ایجاد نمی‌شود.
    ندادن دستور به یکدیگر
    یکی‌اش را عرض می‌کنم. این است که دستور به هم‌دیگر ندهند. نه مرد به زن و نه زن به مرد دستور بدهد. چیزی که اگر از نظر اخلاقی به آن دقت بکنیم، خلاف ظاهر است. در ظاهر کسی که دستور می‌دهد می‌خواهد طرف مقابل را به خدمت خودش وادارد. خب، او هم ممکن است کار را برایش انجام بدهد؛ اما از نظر اخلاقی وقتی دستور دادیم، درواقع خود را محتاج به او نشان داده‌ایم. دارم می‌گویم من محتاج به کمک شما هستم و این برای یک مؤمن ذلت است. مثل یک فلج می‌ماند که می‌گوید: آقا بیا کمکم بکن؛ مثلاً چرخ من را به فلان جا ببر. حالا او فلج ظاهری است. آدمی که دستور می‌دهد، دارد خودش را از نظر روحی و باطنی فلج نشان می‌دهد و خوب نیست انسان خودش را محتاج به غیر نشان بدهد. همین یک جمله را اگر ما در زندگی‌هایمان رعایت بکنیم به شرطی که هم زن و هم مرد رعایت بکنند، نه اینکه حالا در جلسۀ ما یک آقایی باشد خانمش در خانه خبر ندارد، آقا بخواهد یک طرفه رعایت بکند. کار ممکن است خراب‌تر هم بشود. یعنی مرد بخواهد هیچ دستوری به زن ندهد، زنش هم چون دیگر تربیت ندارد ، او تازه سوارش می‌شود و مدام دستور می‌دهد و می‌گوید عجب آقای خوبی پیدا کردیم و مدتی است که هیچ چیز به ما نمی‌گوید یا برعکس خانم بخواهد اینجا صحبت ما را بشنود و رعایت بکند. شوهرش چون تربیت دینی را نشنیده خب رعایت نمی‌کند، کار ممکن است خراب‌تر هم بشود. اینکه می‌گویم در توافق زندگی هر دو توافق بکنند و این‌طوری جلو بروند. امام و همسرشان این‌طوری بودند، هیچ وقت به همدیگر دستور نمی‌دادند. یک بار که حضرت مریض بودند در همین ایامی که در بستر بودند، امیرالؤمنین(علیه‌السلام) گفتند یک خواهشی از من بکن، یک درخواستی، چیزی میل ندارید؟ گفتند اگر انار باشد میل دارم؛ یعنی باز دستور ندادند که برو انار بگیر. گفتند و خبر دادند و همچنین نگفتند انار میل دارم؛ بلکه این را معلق به وجود کردند. گفتند اگر وجود داشته باشد میل دارم. معنایش این است که اگر نباشد هم میل ندارم.
    ببینید کمال عزت برای انسان این است. نه دستور می‌دهد به طرف مقابل که بگوید محتاج به کمکت هستم و نه خودشان مطلقا می‌گویند متمایلم. می‌گویند اگر باشد میل دارم و اگر نباشد میل ندارم. از میلش صرف نظر می‌کند به‌خاطر اینکه عزت خودش را حفظ بکند. ببینید ائمه(علیهم‌السلام) تمام زندگی‌شان این‌طوری است و اگر همۀ زندگی‌ ماها به این شکل باشد، مشکلی به وجود نمی‌آید. متأسفانه حالا ده‌ها مشکل است؛ اما همین یک دانه‌اش را ما رعایت بکنیم زندگی‌ گلستان می‌شود. همین یکی را که زن و شوهر مقید باشند، همین را رعایت بکنند، اصلاً کاری به کار هم‌دیگر ندارند. مرد کار خودش را که می‌کند، سعی کند مقداری هم در کارهای خانم  کمکش کند. خانم هم به عکس، او کارهای خودش را که می‌کند، مقداری از کارهای همسرش را هم بکند. این وسط یک مقدار کار کم می‌آید، نه اینکه کار زیاد بیاید. مرتب کار کم می‌آید و به همدیگر می‌خواهند مدام کمک بکنند. دیگر هم به یکدیگر دستور نمی‌دهند، تمام می‌شود. لذا ریشه‌های مشکلات هرچه هست در اینجاها بروز می‌کند که انتظار دارد. مرد می‌گوید خانم این‌ها را رعایت نکرده، زن می‌گوید شوهرم این‌ها را رعایت نکرده است و اختلافات شروع شده و از هم‌دیگر طلبکار هستند. وقتی نزد یکی می‌روند مدام می‌گوید او این‌چنین کرد، او این‌چنین کرد. اما نمی‌گوید من این‌طور کردم؛ چون همیشه از طرف مقابل طلب دارد و طلب روی دستور جلو می‌رود. معلوم است قبلش یک خواهشی از طرف داشته، او هم انجام نداده است، گاهی لجبازی کرده، گاهی هم نمی‌شده، حالا به هر دلیلی به اختلاف کشیده می‌شود.
    دیگر همین اندازه من 14 تا نکته پیدا کردم که اگر هر یکی‌اش را افراد عمل بکنند در زندگی‌شان هیچ اختلافی پیش نمی‌آید. حالا همین یکی، این یک دانه را افراد رعایت بکنند، بعد اگر اختلاف داشتند بیایند به ما بگویند. بیایند بگویند ما رعایت کردیم اما باز اختلاف پیش آمد تا من ببینم اختلاف بر سر چه بوده است.

    و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

    گروه بندی
    کانال تلگرام - دروس کانال تلگرام - بیانات و اخبار