بسم الله الرحمن الرحیم

    موضوع: تبییه بیانیۀ گام دوم انقلاب؛ جلسۀ 3

    تاریخ سخنرانی: 97/12/15

    مکان سخنرانی: حوزه علمیۀ صدر بازار

    درس خارج فقه

    ادامۀ بیانیۀ رهبر معظم را هر روز چند خطش را می‌خوانیم. این بخشش را که می‌خواهیم بخوانیم مربوط به این است که می‌فرمایند: اگر می‌خواهیم در چهل سال آیندۀ انقلاب و سال‌های آینده گام استوار برداریم، گذشته را باید خوب بشناسیم. انسان عاقل آن است که از تجربۀ گذشته خوب بهره ببرد. آینده متوقف بر شناخت گذشته است. در گذشته بعضی‌ از جوان‌ها نبودند. بعضی‌ها سن بالایی دارند و گذشته را یادشان است. خب تجربه را دارند. آن‌هایی که نبودند چه بکنند؟ باید از تجربۀ دیگران استفاده بکنند که عمده تکیۀ رهبر معظم هم روی جوان‌هاست. می‌گویند شما می‌توانید بار انقلاب را با نشاط به جلو ببرید. فقط باید شناختتان را تقویت کنید. بدانید گذشته چه خبر بود که یک وقت فریب ندهند و بعد از چند سال دوباره بخواهند ما را به گذشته برگردانند. می‌فرمایند: «اینکه در آغاز فصل جدیدی از زندگی جمهوری اسلامی این بندۀ ناچیز مایلم با جوانان عزیزم، نسلی که پا به میدان عمل می‌گذارد تا بخش دیگری از جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ را آغاز کند سخن بگویم. سخن اول دربارۀ گذشته است. عزیزان، نادانسته‌ها را جز با تجربۀ خود یا گوش‌سپردن به تجربۀ دیگران نمی‌توان دانست. بسیاری از آنچه را ما دیده و آزموده‌ایم نسل شما هنوز نیازموده و ندیده است. ما دیده‌ایم و شما خواهید دید. دهه‌های آینده، دهه‌های شماست و شمایید که باید کار آزموده و پرانگیزه از انقلاب خود حراست کنید و آن را هرچه بیشتر به آرمان بزرگش که ایجاد تمدن نوین اسلامی و آماد‌گی برای تولید خورشید ولایت عظمی(ارواحنافداه) است نزدیک کنید.»
    این بخشش مربوط به ما طلبه‌هاست؛ یعنی این وظیفۀ سنگینی را بر ما دارد که اگر آن روایاتی که در مجامع روایی ما داریم که می‌گوید انقلابی قبل از ظهور از ایران صادر می‌شود، انقلاب به‌حق  است و این انقلاب مقدمۀ ظهور می‌شود.  چند روایت این‌طوری داریم که این‌طور نیست که امام زمان(علیه‌السلام) از صفر بخواهند شروع کنند و کل جهان را بخواهند با اسلام آشنا بکنند. امام صادق(علیه‌السلام) در حدیث می‌فرمایند که قم این کار را قبل از ظهور می‌کند و کل جهان را با اسلام آشنا می‌کند. حالا بعضی‌ها مسلمان نمی‌شوند؛ اما آشنا هستند. نام امام زمان(علیه‌السلام) و این‌ها دیگر برای مردم آشنا است. وقتی حضرت می‌آیند آن‌هایی هم که بی‌دین هستند نصف دین را اطلاع دارند و این اطلاع‌رسانی کار را خیلی حل می‌کند. این است که من عرض می‌کنم این وظیفۀ ماست که الآن باید هم در کشور خودمان و هم از طریق همین رسانه‌هایی که هست پیام دین را مدام در کل دنیا تکرار کنیم و منتقل کنیم. مستمراً در این جهت خسته نشویم تا بتوانیم آمادگی را برای ظهور نزدیک بکنیم.
    «برای برداشتن گام‌های استوار در آینده باید گذشته را درست شناخت و از تجربه‌ها درس گرفت. اگر از این راهبرد غفلت شود دروغ‌ها به جای حقیقت خواهند نشست و آینده مورد تهدیدهای ناشناخته قرار خواهد گرفت. دشمنان انقلاب با انگیزه‌ای قوی تحریف و دروغ‌پردازی دربارۀ گذشته و حتی زمان حال را دنبال می‌کنند و از پول و همۀ ابزارها برای آن بهره می‌گیرند. رهزنان فکر و عقیده و آگاهی بسیارند. حقیقت را از دشمن و پیاده نظامش نمی‌توان شنید.»
    این بخشی که می‌خواهیم بخوانیم دربارۀ این است که انقلاب از صفر شروع کرد. آن وقتی که سال 57 شروع شد. می‌فرمایند: «انقلاب اسلامی و نظام برخواستۀ از آن از نقطۀ صفر آغاز شد. اولاً همه‌چیز علیه ما بود. چه رژیم فاسد طاغوت که علاوه بر وابستگی و فساد و استبداد و کودتایی بودن» چون می‌دانید محمدرضا را سال 32 با کودتا آمد، حالا پدرش با زور شمشیر کودتا کرد؛ اما محمدرضا دیگر با استبدادی بود که به دست بیگانه هم بود. حالا جفتشان پشتوانۀ بیگانه را داشتند. لذا می‌فرمایند «اولین رژیم سلطنتی در ایران بود که به‌دست بیگانه و نه به زور شمشیر خود بر سر کار آمده بود.» این تعبیری است که اولین بار است... . این‌ها را باید به آن توجه بکنیم. مردم هم این‌ها را بدانند. حالا پدرش رضاخان با شمشیر خودش و با پشتوانۀ بیگانه بود؛ اما برای محمدرضا دیگر شمشیر خودش هم نبود. از خودش بی‌اختیار بود و فقط با زور آمریکایی‌ها بر سر کار آمد. «و چه...» این چه به چه قبلی می‌خورد که گفتند: «همه چیز علیه ما بود، چه رژیم فاسد طاغوت و چه رژیم آمریکا و برخی دیگر از دولت‌های غربی و چه وضع به‌شدت نابسامان داخلی و عقب‌افتادگی شرم‌آور در علم و فن‌آوری و سیاست و معنویت و هر فضیلت دیگر. این بود اول انقلاب از صفر شروع شد. ثانیاً هیچ تجربۀ پیشینی و راه طی شده‌ای در برابر ما وجود نداشت.» اولین انقلابی بود این‌طوری. «بدیهی است که قیام‌های مارکسیستی و امثال آن نمی‌توانست برای انقلابی که از متن ایمان و معرفت اسلامی پدید آمده است الگو محسوب شود. انقلابیون اسلامی بدون سرمشق و تجربه آغاز کردند و ترکیب جمهوریت و اسلامیت...» این را می‌گویند از شاهکارهای حضرت امام است؛ چون هیچ تجربه‌ای نبود دیگر، نه در ادبیات سیاسی بود نه در روایات بود، «ترکیب جمهوریت و اسلامیت و ابزارهای تشکیل و پیشرفت آن جز با هدایت الهی و قلب نورانی و اندیشۀ بزرگ امام خمینی به‌دست نیامد و این نخستین درخشش انقلاب بود.»
    این هم یک بند بود. یک بخش دیگر هم دربارۀ تقابل دوگانۀ جدیدی بود که بعد از انقلاب ما به‌وجود آمد. قبل از انقلاب تقابل بین شرق یعنی شوروی سابق و غرب بود؛ اما بعد که شوروی از بین رفت یک پدیدۀ جدید به نام اسلام مقابل استکبار پیش آمد. این هم سابقه نداشت. «پس آنگاه انقلاب ملت ایران، جهان دوقطبی آن روز را به جهان سه قطبی تبدیل کرد و سپس با سقوط و حذف شوروی و اقمارش و پدیدآمدن قطب‌های جدید قدرت تقابل  دوگانۀ جدید اسلام و استکبار پدیدۀ برجستۀ جهان معاصر و کانون توجه جهانیان شد. از سویی نگاه امیدوارانۀ ملت‌های زیر ستم و جریان‌های آزادی‌خواه جهان و برخی دولت‌های مایل به استقلال و از سویی نگاه کینه‌ورزان و بدخواهانۀ رژیم‌های زورگو و قلدرهای باج‌طلب عالم بدان دوخته شد. بدین‌گونه مسیر جهان تغییر یافت و زلزلۀ انقلاب فرعون‌های در بستر راحت آرمیده را بیدار کرد. دشمنی‌ها با همۀ شدت آغاز شد و اگر نبود قدرت عظیم ایمان و انگیزۀ این ملت و رهبری آسمانی و تأییدشدۀ امام عظیم‌الشأن ما تاب‌آوردن در برابر آن همه خصومت و شقاوت و توطئه و خباثت امکان‌پذیر نمی‌شد.»

    «اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم»

    گروه بندی
    کانال تلگرام - دروس کانال تلگرام - بیانات و اخبار