بسم الله الرحمن الرحیم

    تبیین بیانیه"گام دوم انقلاب"؛ جلسه7
    1397/12/26
    حوزه علمیه صدر بازار اصفهان- درس خارج فقه

    انقلاب را گفتند هفت تا ویژگی دارد. تا الآن شش موردش را گفتیم و خواندیم. مورد هفتم، ایستادگی در برابر قلدران و زورگویان و مستکبران جهان بود که این را هم اشاره کردیم و گفتیم این هم از امتیازات انقلاب بود که قبل از انقلاب در زمان طاغوت ایستادگی که نبود، تازه همراهی با مستکبران هم بود. بعد از آن رهبر معظم وارد یک نکته‌ای می‌شوند و آن این است که انقلاب چهل ساله شده و یک گام رد شده و الآن گام بزرگ‌ دوم وجود دارد که این بیانیه هم که الآن به آن گام دوم انقلاب می‌گویند از همین بخش و عنوان اتخاذ شده است. عبارتشان این است «جوانان عزیز این‌ها بخشی محدود از سرفصل‌های عمده در سرگذشت چهل سالۀ انقلاب اسلامی است» یعنی هفت موردی که خواندیم «انقلاب عظیم و پایدار و درخشانی که شما به توفیق الهی باید گام بزرگ دوم را در پیشبرد آن بردارید. محصول تلاش چهل ساله اکنون برابر چشم ماست. کشور و ملتی مستقل، آزاد، مقتدر، باعزت، متدین، پیشرفتۀ در علم، انباشته از تجربه‌هایی گرانبها، مطمئن و امیدوار، دارای تأثیر اساسی در منطقه و دارای منطق قوی در مسائل جهانی، رکورد دار در شتاب پیشرفت‌های علمی، رکورد دار در رسیدن به رتبه‌های بالا در دانشگاه و فناوری‌های مهم از قبیل هسته‌ای و سلول‌های بنیادی و نانو و هوافضا و امثال آن، سرآمد در گسترش خدمات اجتماعی، سرآمد در انگیزه‌های جهادی میان جوانان، سرآمد در جمعیت جوان کارآمد و بسی ویژگی‌های افتخارآمیز دیگر که همگی محصول انقلاب و نتیجۀ جهت‌گیری‌های انقلابی و جهادی است و بدانید اگر بی‌توجهی به شعارهای انقلاب و غفلت از جریان انقلابی در برهه‌هایی از تاریخ چهل ساله نمی‌بود». منظورشان این است که در این چهل سال گذشته گاهی بی‌توجهی شده که حالا می‌فرمایند: «بدانید که اگر در گذشته بی‌توجهی به شعارهای انقلاب و غفلت از جریان انقلابی در برهه‌هایی از تاریخ چهل ساله نمی‌بود که متأسفانه بود و خسارت‌بار هم بود، بی‌شک دستاوردهای انقلاب از این بسی بیشتر و کشور در مسیر رسیدن به آرمان‌های بزرگ بسی جلوتر بود و بسیاری از مشکلات کنونی وجود نمی‌داشت.»
    من اینجا یک جمله‌ای به ذهنم می‌رسد مربوط به کل بیانیه که گام اول و گام دوم می‌گویند. یک روایت داریم که می‌گوید راه به سوی خدا دو قدم است، دو گام. آن‌وقت اهل معرفت می‌آیند و روایت را توضیح می‌دهند که این چه می‌خواهد بگوید و دو قدم یعنی چه. بعضی از بزرگان می‌گویند منظور این است: قدم اول این است که انسان پا را روی نفس خودش بگذارد و دیگر خودش را نبیند و قدم دوم این است که به‌سمت خدا برود. گام دوم را برود به سوی خدا بردارد که به خدا می‌رسد «و أنّ الراحل إلیک قریب المسافة» منتها این دو گام را می‌خواهیم. حالا اینجا رهبر معظم کل چهل سال را که با دستاوردهای هفت‌گانه‌ای که گفتند و گفتند خیلی چیزهای دیگر هم هست. گفتند این‌ها گام اول بود و الآن امید من به جوان‌هاست که این محصول گذشته را محکم حفظ بکنند و گام دوم را بردارند. دیگر این گام دوم، چهل سال دوم می‌شود.
    بخش دیگری که در این عبارت آمده راجع‌به اقتدار انقلاب است و اینکه برای مستکبران مرتب چالش به‌وجود آمد و شکست‌های پی‌درپی خوردند که اگر یک نگاه کلی بکنیم، می‌بینیم آمریکا در این چهل سال گذشته تا حالا خیلی ضعیف‌تر شده و این چیزی است که خود آمریکایی‌ها به آن حساس شده‌اند و دو سه ماه پیش آماری که ما داشتیم این بود که چهارده هزار نامه نخبگان آمریکایی تا دو سه ماه پیش برای رئیس جمهور و رؤسای خودشان نوشته‌اند. همه هم به همین منظور است. همه دادشان بالاست که آمریکا در سراشیبی افول قرار گرفته است و این راهی که پیش گرفتید غلط است. چرا مقابل کشورها ایستادید، تحریم می‌کنید، با هر کشوری درمی‌افتید؟! خودتان را دارید منزوی می‌کنید. خب این فقط صحبت ما نیست که از اینجا داریم نگاه می‌کنیم و وجهۀ آمریکا را با بیست سال قبل، با چهل سال قبل مقایسه می‌کنیم. آن موقع خیلی قوی‌تر بودند؛ اما در مقاطع مختلف حالا خیلی شکست خوردند و الآن بخواهید به چند سال گذشته برگردید در جاهای مختلف بیست موردش را می‌توانید مثال بزنید. در همین دیوار مکزیک که الآن ببینید چه اختلافی بین خودشان ایجاد شده است، بین خود رئیس جمهور با مجلس آن. خب این‌ها یک چالش‌هایی است که قبلاً آمریکا با آن برخورد نداشت یا با کشورهای گوناگون از جمله مقابله با روسیه، خب قبلاً این‌طور نبودند؛ اما الآن می‌بینید هرچه جلوتر آمده، مقابله با چین، قبلاً این‌طور نبود. این چالشی که برای پول گذاشت و گفت وارداتی که به آمریکا می‌شود را ما می‌آییم گمرکی‌اش را بیشتر می‌کنیم. خب این‌ها قبلاً نبود. هر کاری که کردند به ضررشان تمام شد.
    می‌فرمایند: «ایران مقتدر امروز هم مانند آغاز انقلاب با چالش‌های مستکبران روبه‌رو است؛ اما با تفاوتی کاملاً معنادار. اگر آن روز چالش با آمریکا بر سر کوتاه‌آمدن دست عمال بیگانه یا تعطیلی سفارت رژیم صهیونیستی در تهران یا رسواکردن لانۀ جاسوسی بود» آن موقع اختلافات بر سر این‌ها بود. «امروز چالش بر سر حضور ایران مقتدر در مرزهای رژیم صهیونیستی و برچیدن بساط نفوذ نامشروع آمریکا از منطقۀ غرب آسیا و حمایت جمهوری اسلامی از مبارزات مجاهدان فلسطینی در قلب سرزمین‌های اشغالی و دفاع از پرچم برافراشتۀ حزب الله و مقاومت در سراسر این منطقه است و اگر آن روز مشکل غرب جلوگیری از خرید تسلیحات ابتدایی برای ایران بود، امروز مشکل او جلوگیری از انتقال سلاح‌های پیشرفتۀ ایرانی به نیروهای مقاومت است» فرقش را ببینید چقدر زیاد است. آن روز نمی‌گذاشتند یک اسلحۀ ابتدایی وارد ایران بشود. این را مواظب بودند، امروز مواظبند که اسلحه‌های پیشرفته از ایران به کشورهای دیگر صادر نشود. «اگر آن روز گمان آمریکا آن بود که با چند ایرانی خودفروخته یا با چند هواپیما و بالگرد خواهد توانست بر نظام اسلامی و ملت ایران فائق آید» مثل جریان طبس. «امروز برای مقابل سیاسی و امنیتی با جمهوری اسلامی خود را محتاج به یک ائتلاف بزرگ از ده‌ها دولت معاند یا مرعوب می‌بیند و البته باز هم در رویارویی شکست می‌خورد. ایران به برکت انقلاب اکنون در جایگاه متعالی و شایستۀ ملت ایران در چشم جهانیان و عبورکردۀ بسی از گردنه‌های دشوار در مسائل اساسی خویش است»

    «و صلی الله علی محمد و آل محمد»

    گروه بندی
    کانال تلگرام - دروس کانال تلگرام - بیانات و اخبار