بسم الله الرحمن الرحیم
تبیین بیانیه گام دوم انقلاب؛ جلسه14
1398/01/25
حوزه علمیه صدر بازار اصفهان-درس خارج فقه
رهبر معظم انقلاب هفت تا تفاوت بین زمان طاغوت و زمان جمهوری اسلامی بیان کردند؛ یعنی فرمودند انقلابی که مردم کردند حداقل هفت تا فایدۀ درشت برای مردم داشت. اینها را خواندیم. الآن در بخش دوم بیانیه هفت تا توصیه دارند. دقت میکنیم میبینیم چهل سال گذشته و مجموع این هفت تا آثار و برکات انقلاب بوده است. نسبت به گام دوم دارند هفت تا توصیه میکنند. من وقتی جمع اینها را نگاه میکنم بارها ذهنم به این آیۀ شریفه است: «وَ لَقَدْ آتَیْناکَ سَبْعاً مِنَ الْمَثانی وَ الْقُرْآنَ الْعَظیمَ»(حجر، 87). خدای متعال به پیغمبرش میگوید ما «سبع مثانی»، سبعی که از جنس دو است، یعنی دو برابر میشود. این «سَبْعاً مِنَ الْمَثانی» چهارده میشود، به عدد چهارده معصوم(علیهمالسلام) و مراد چیست؟ گاهی گفتند سبع همان هفت تا آیۀ سورۀ حمد است که در هر نمازی باید مثانی بشود؛ یعنی حداقل در هر نماز باید دو بار خوانده بشود در رکعت اول ودوم و کمتر از آن نمیشود. لذا رکعت سوم و چهارم را هم اجازه داریم بخوانیم؛ اما دیگر کمتر از این نماز هفت آیهای نمیشود، چهارده تا آیه است؛ لذا گفتند: «سَبْعاً مِنَ الْمَثانی»؛ اما معنای دیگری که دارد که اهل تسنن این دومی را دیگر نگفتند. اولی را میگویند و در آن هم ماندند حالا این را توجه هم داشته باشید، این «سَبْعاً مِنَ الْمَثانی» را میگویند سورۀ حمد هفت آیه است. بعد میگویند خب اگر بخواهیم هفت آیه بگوییم پس «بسم الله» آن را باید جزء سوره بدانیم و این خلاف نظر خود آنهاست که «بسم الله» را جزء سوره نمیدانند. لذا در کل قرآنهایی که الآن عربستان چاپ میکند میبینید «بسم الله» را شمارۀ یک نمیزند؛ اما سورۀ حمد را چرا، اینها مجبور شدند. یک افتضاحی را قبلاً عربستان بهوجود آورد، قرآنهایی که بیست سی سال پیش، چهل سال پیش چاپ میکرد را من دیده بودم. «بسم الله» را شمارۀ یک نزده بودند مانند بقیۀ سورهها. آنوقت از دستشان در رفته بود و میخواستند که «بسم الله» را جزء سوره حسابش نکنند، یک نزده بود و «الحمدلله رب العالمین» را شمارۀ یک زده بود. بعد خب میرفت تا «والضالین» شش تا آیه میشد. مانده بودند چه کار بکنند. آنوقت بعد از «اهدنا الصراط المستقیم»، «صراط الذین انعمت علیهم» سر «انعمت علیهم» شمارۀ شش زده بود که وسط صفات که حالا آمده سر صفات، اینجا مستقیم یک 6 زده بود. بعد برای «غیر المغضوب علیهم و الضالین» را 7 زده بود و میخواستند که هفت تا بشود. خب افتضاحی شد، خیلیها گفتند اینکه معلوم است یک آیه نیست. قرآنهایی که اخیراً دارند چاپ میکنند را اگر ملاحظه بکنید فقط سورۀ حمد را استثنا کردند. اینها دستکاریهایی است که وهابیها دارند در قرآن میکنند. آنوقت من دیدم یکی از بزرگان میگفت ببین سورۀ حمد با سورههای دیگر فرق میکند و سورۀ حمد «بسم الله» آن یک آیه است؛ اما سورههای دیگر نیست. اصلاً توجه ندارند که اینها دستکاریهای بشر است، آن هم بشری که اعتقاد به پیغمبر و امام ندارد و برداشتند این کارها را کردند. غرض این است که معنای دوم «سَبْعاً مِنَ الْمَثانی» این است که خدای متعال به پیغمبرش میگوید ما هفت اسمی به تو دادیم که این هفت اسم دو برابر میشود، چهارده معصوم میشود. چهارده معصوم(علیهمالسلام) مجموعاً هفت تا اسم دارند. این هفت تا اسم عبارتند از محمد، علی، فاطمه، حسن و حسین، جعفر و موسی، این هفت تا اسم(علیهمالسلام) بقیۀ معصومین اسامیشان تکرار این هفت تاست. آنوقت یک بحث زیبای دیگری را علامۀ مجلسی دارند، آنها را در همان کتاب بحث امامتشان ملاحظه کنید و آن این است که میگویند: آیۀ شریفه میگوید: «لَقَدْ آتَیْناکَ» دارد به پیامبر میگوید به شما دادیم، آن وقت چطور میشود هفت تا به پیغمبر داده شود که یکیاش خودشان است؛ یعنی خود پیامبر به خودشان داده میشود؟! اگر میگفت به شما شش تا چیز دادیم درست بود؛ اما هفت تا دارد میگوید که یکیاش خود پیغمبر است. خود پیغمبر که به خودشان داده نمیشود. آن وقت جواب میدهند که اینها دو حیثیت دارد: حیثیت ظاهر بشریشان اینجا گیرنده هستند و حیثیت ولاییشان آن چیزی است که به آنها داده شده و ولایت اعطا شده است. مثل اینکه شما اینجا نشستید دارای ولایت نیستید، بشرید جسمید. بعد خدای متعال این ولایت را به شما اعطا میکند. اینکه اشکالی ندارد.
در هر صورت این بیانیۀ آقا که الآن ملاحظه میکنیم این زیبایی هم در آن هست که به ما، به ملت ایران دارند هفت تا نکته را اعطا میکنند؛ اما هفتی که دوبرابر شد. هفت تایش از گذشته است و هفت تایش برای توصیههاست. اولین توصیهای که میکنند توصیۀ علم و پژوهش است و توصیه میکنند که در این زمینه دانش است که هرچه جلوتر برود باعث عزت کشور است. ان شاء الله فردا عبارتش را میخوانیم.
«والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته»