بخش نخست/ آیت الله مهدوی در گفت‌وگو با تسنیم:
    بخش نخست/ آیت الله مهدوی در گفت‌وگو با تسنیم:
    عدم دعوت از علما از سوی دولت اصلاحات/ قطار انقلاب به سمت تعالی حرکت می‌کند

    به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، با نزدیک شدن به انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی فضای سیاسی در کشور و به تبع آن در استان اصفهان رنگ‌و بوی متفاوتی گرفته است.

    در این میان احزاب مختلف اصولگرایی اصفهان در حرکتی یکپارچه اقدام به اعلام وحدت کرده و مجمع اصولگرایان اصفهان با محوریت آیت‌الله سید ابوالحسن مهدوی عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت اصفهان، حجت‌الاسلام سید حسین بهشتی‌نژاد رئیس سابق سازمان تبلیغات اسلامی استان و حجت الاسلام احمد سالک نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی تشکیل شد. مجمع اصولگرایان اصفهان اهداف و چشم‌اندازهایی دارد که در گفت‌وگوی تفصیلی تسنیم با آیت‌الله ابوالحسن مهدوی عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت اصفهان به آن‌ها پرداخته شد مطرح شد.
     
    آیت‌الله ابولحسن مهدوی همچنین به سئوالات تسنیم درباره فضای حاکم بر اقلیم سیاسی استان اصفهان، نقدناپذیری مسئولان و خطرات نفوذ در انتخابات پیش‌رو پاسخ داد که بخش نخست این گفت‌وگو در ادامه آمده است:  
     
    تسنیم: با توجه به فضای فعلی حاکم بر جامعه سیاسی اصفهان، جریان اصولگرایی در حال حاضر چه جایگاهی در اقلیم سیاسی استان اصفهان دارد؟
    آیت الله مهدوی: نفوذ مردمی اصولگرایی در استان اصفهان به شدت بالا است اما در بدنه دولت ضعیف است، اگرچه مسئولان استان وانمود می‌کنند که خودمانی و همراه هستند اما کاملاً مشهود است که این‌گونه نیست، متأسفانه تنگ‌نظری‌ دارند، رشد سیاسی را در مسئولان نمی‌بینم، شعار می‌دهند و می‌گویند نقدپذیر هستیم اما ظرفیت نقدپذیری آن‌ها به شدت کم است، می‌گویند با شما همراه هستیم اما در مسئولیت‌ها گزینشی کار می‌کنند، ابتدای فعالیت دولت جدید می‌گفتند اصلاً مسئولان قبلی را حذف نمی‌کنیم در حالی که تقریباً همه را حذف کرده‌اند و ظاهراً این حذف مسئولان سابقه نداشته است.
    البته این حذف کردن مسئولان قبلی، ناشی از اصولگرایی و اصلاح‌طلبی نیست، بلکه هنگامی که رشد سیاسی ضعیف باشد، انسان تنگ‌نظر می‌شود و به همین علت شاهد حذف بسیار زیادی از مسئولان دولت قبل بوده‌ایم.
     
    تسنیم:به نفوذ تفکر اصواگرایی در اصفهان اشاره داشتید این تاثیر و همراهی ناشی از چیست؟
    آیت الله مهدوی: وضعیت اصولگرایی در استان اصفهان به ویژه در قشر متدین بیشتر از کل کشور است چراکه وضعیت فرهنگی، تدین و سابقه دینداری مردم اصفهان بیش‌تر از همه جاست، رشد فکری و بصیرت مردم بالاتر است، تعداد کانون‌های فرهنگی مساجد استان از همه استان‌های کشور بالاتر است، تعداد فعالیت‌های مذهبی که در مساجد انجام می‌شود نیز در اصفهان بیشتر است، به عنوان نمونه تعداد جلسات سخنرانی در ایام محرم و تعداد جلسات روضه حضرت امام حسین(ع) قابل مقایسه با سایر استان‌ها نیست، در ایام فاطمیه، 7 یا 8 هزار جلسه در اصفهان برگزار می‌شود، بعید می‌دانم در این ایام بیشتر از هزار جلسه در تهران، قم و مشهد برگزار شود، قبلاً در مشهد مقدس روضه‌خوانی یک روزه و یا 2 روزه مرسوم بود، اخیراً فعالیت‌های مردم اصفهان به آنجا هم منتقل شده و روضه‌خوانی به صورت یک دهه مرسوم شده است، البته در اصفهان در ماه‌های مختلف سال روضه‌خوانی وجود دارد، حتی هم‌اکنون که در ماه ربیع‌الاول قرار داریم، صبح یا شب حداقل در هر خیابان یک روضه برپا است، در استان‌های دیگر این‌گونه نیست، این‌ها دلیل رشد فکری مردم است چراکه سابقه مذهب در اصفهان بسیار قوی است.
     
    خیلی از اصلاح‌طلب‌ها مقابل ما نیستند
    تسنیم: آیا در قبال تنگ نظری‌هایی که از سوی اصلاح‌طلبان خصوصا در بدنه سیاسی اشاره داشتید همراهی از طرف اصولگرایان وجود دارد؟
    آیت الله مهدوی: یکی از ایراداتی که به من وارد می‌کنند این است که می‌گویند تو با همه طیف‌ها معاشرت داری، البته من همین‌طور هستم، اعتقاد دارم که خیلی از اصلاح‌طلب‌ها مقابل ما نیستند و بسیاری از آن‌ها همراه نظام و رهبری هستند، ما آن‌ها را از خودمان می‌دانیم اگرچه آن‌ها ما را از خودشان نمی‌دانند، در احادیث داریم که فرد جاهل، دشمن عالم است درحالی‌که عالم خودش را دشمن جاهل نمی‌داند و شفیق و دلسوز اوست، در طیف اصلاح‌طلب‌ها کسانی هستند که هیچ چیز را قبول ندارند، نه خدایی، نه نظامی، و نه اسلامی، اما فهمیده‌اند که زیر چتر اصولگرایی نمی‌تواند حیات داشته باشند بنابراین زیر چتر اصلاح‌طلبان رفته‌اند.
     
    تسنیم:چرا طیف اصلاح‌طلب تکلیف خود را با این دسته مشخص نمی‌کند؟
    آیت الله مهدوی: چون اصلاح‌طلبان نفوذ اجتماعی ندارند می‌خواهند عده خودشان را زیاد کنند. این افراد در عاشورا سوت و کف زدند و توهین کردند، اما اصلاح‌طلبان حاضر نیستند آن‌ها را طرد کنند بلکه می‌گویند این‌ها جزئی از افراد جامعه هستند و بگذارید این‌ها به ما رأی بدهند، البته اصلاح‌طلبان اشتباه می‌کنند چراکه انسان اگر به قیامت فکر می‌کند نباید این اشتباه را انجام دهد. من از اصلاح‌طلب‌هایی که معتقد به قیامت هستند انتظار چنین رفتارهایی را ندارم، چطور با کسانی که از نظام فراری هستند و به نظام توهین می‌کنند، همراهی می‌کنند؟
    دشمن زیر چتر اصلاح‌طلبان رفته است
    کسی که اسم اصلاح‌طلب را برخود گذاشته اگر اصول چهارگانه اسلام، انقلاب، امام و ولایت‌فقیه را قبول دارد او را مقابل خود نمی‌دانم بلکه او را از خودم می‌دانم اما طرفداران اسرائیل، منافقین، آمریکا و ایادی آن‌ها که اصول را قبول ندارند را مقابل خودم می‌دانم، در مجموع بخشی از اصلاح‌طلبان مقابل ما هستند که با آمریکا ارتباط دارند و در واقع دشمنی هستند که زیر چتر اصلاح‌طلبان رفته‌اند.
     
     
    در دولت اصلاحات به سازمان‌ها نامه زدند که از علما دعوت نکنید
    تسنیم:به نظر شما دلیل عدم بینش سیاسی یا سیاسی کاری‌ها چیست؟
    آیت الله مهدوی: ببینید انتظار این است که مسئولان همان نگاهی که ما به آن‌ها داریم به ما داشته باشند، آن کسانی که معتقد به چهار اصل هستند همان‌گونه که ما با آن‌ها همکاری می‌کنیم آن‌ها نیز با ما همکاری کنند، معتقد هستم مسئولان اصفهانی که با ما همکاری نمی‌کنند و معتقد به چهار اصل هستند، اطرافیانی دارند که نظام را قبول ندارد و بنابراین همکاری نمی‌کنند، حتی همکاری ابتدایی نیز وجود ندارد، حتی برای حضور در جلسات نیز اقدامی نمی‌شود و اطرافیان آنها در این‌باره خط دهی می‌کنند، ما هم می‌دانیم که می‌گویند از این افراد (علما) استفاده نکنید و به صراحت این موضوع وجود دارد.
     
    البته در دوران اصلاحات وضعیت خیلی بدتر از این بود، با صراحت تمام، نامه زده بودند که حق ندارید از این افراد (علما) در ارگان‌ها و سازمان‌ها دعوت کنید، بی‌حیایی تا این حد رسیده بود، هرچند در آن دوران هم ارتباط ما با قشر جوان بسیار عمیق بود.  
    برای افشاگری از رئیس جمهور هم ترسی ندارم
     
    تسنیم:به عقیده شما حماسه 9 دی و حضور مردم در صحنه سبب شد که آن بی پروایی‌ها مخفی‌تر شود؟
    آیت الله مهدوی: این موضوع مؤثر بود چراکه از جهتی آنان احساس می‌کنند اگر بخواهند در عرصه سیاست زنده باشند باید گاهی کوتاه بیایند، همان‌طور که قبلاً گفتم ما با کسی دشمنی نداریم آن‌ها باید ما را از خودشان بدانند، اگر ما سکوت می‌کنیم معنایش این نیست که چیزی نمی‌دانیم، مسئولان باید با مردم همراهی کنند و از آن‌ها جدا نشوند، برای من بسیار راحت و ساده است که به مردم بگویم این آقا این چنین می‌کند.
     
    تسنیم:این پشت پرده‌ها بیشتر در کدام حوزه استان وجود دارد؟
    آیت الله مهدوی: در همه حوزه‌ها و بخش‌ها وجود دارد، در مدیریت استان، مباحث فرهنگی، سیاسی و غیره؛ ما در این فکر هستیم که آرامش جامعه از بین نرود، آرامش مردم برای ما اصل است، اینکه از حق‌مان می‌گذرم و درباره مسئولان بی‌کفایت سخن نمی‌گویم به این علت است که نمی‌خواهم آرامش مردم از بین برود، در بحث برگزاری اعتکاف، یک مدیر بی‌کفایت در خبرگزاری‌ها آبروی اصفهان و نظام اسلامی را در یونسکو و دنیا برد و در آن ماجرا همه تصور کردند که در کنار مسجد امام (ره) ساخت و ساز می‌کردند، البته دروغ می‌گفت.
     
    روایت دروغ تصرف در وقف/ مدیر بی کفایت را برکنار نمی‌کنند
    تسنیم:ماجرا چه بود؟
    آیت الله مهدوی: دستشویی‌هایی به فاصله چند متر از مسجد امام (ره) قرار دارد و اصلا ارتباطی به مسجد ندارند، شهرداری هر ساله کمک می‌کند و این دست‌شویی‌ها که در محوطه پارکینگ  است را برای ایام اعتکاف آماده می‌کند، به دروغ به آیت‌الله مظاهری گفته بودند که مسئولان اعتکاف تصرف عدوانی کرده‌اند، من خدمت ایشان رفتم و توضیح دادم که مربوط به شهرداری است و با امکانات و کمک شهرداری دستشویی‌ها آماده شده است و هیچ ضربه‌ای هم به مسجد نمی‌زند.
     
    تسنیم:پس دلیل آن بحث که گفته شد در اطراف مسجد ساخت و ساز شده چه بود؟
    آیت الله مهدوی:این مدیر به خاطر مطامع شخصی این کار را انجام می‌دهد و می‌خواهد بگوید که اگر اتفاقی افتاد من قبلاً تذکر داده بودم و در سندهای من موجود است، نمی‌داند که آبروی ایران را می‌برد، بعضی باور کرده‌اند که در وقف تصرف کرده‌ایم، با این حال این مدیر بی‌کفایت را برکنار نمی‌کنند.
     
    قبلاً در جلسات خصوصی گفته بودم که مواظب باشید و در مباحث شرعی دخالت نکنید، مسجد برای دعا و عبادت است و اگر خواستید جلوی دعا و عبادت را بگیرید، مردم جلوی شما می‌ایستند، کار را به مردم نکشانید، آرامش مردم را حفظ کنید، از سکوت ما سوء استفاده نکنید، بنده نصیحت کردم، البته مقداری نیز به دین توهین کردند، من هم جواب آنان را به صورت شدید دادم، سئوال اینجاست که چرا ایشان را حذف نمی‌کنند، حداقل عذرخواهی می‌کرد و می‌گفت دروغ گفته‌ام، خبرنگاران آمدند با من مصاحبه کنند من مصاحبه نکردم چون می‌دانستم این قضیه همانند لجنی است که هرچقدر به آن بپردازیم بوی بدش بیشتر بلند می‌شود. بنده به مسئولان اعتکاف گفتم که او یک اشتباهی کرده است، شما چیزی نگویید، من می‌توانستم در خطبه‌های نماز جمعه به قول معروف افشاگری کنم اما نکردم، آن‌ها هر موقع دور دستشان بوده است این کارها را کرده‌اند هر چند هم‌اکنون آن‌قدرها امور دستشان نیست اما باز هم این چنین می‌کنند. من انتظار دارم آن‌ها از راه اشتباه برگردند در این صورت ما با آن‌ها همراهی می‌کنیم.
     
    هم اکنون برخی از این افراد کاملاً پشت پرده حرکت می‌کنند و بر برخی از مسئولان ارشد کشوری نفوذ دارند، بخشی از این موضوعات را در قضیه مصلی می‌توان مشاهده کرد که ورود آیت‌الله طباطبایی‌نژاد موضوع را شکافت و همچنین در برخی از موضوعات که بیشتر بعد اجتماعی و فرهنگی دارد این حرکت‌ها را می‌توان مشاهده کرد.
     
    قطار انقلاب به سمت تعالی حرکت می‌کند
    تسنیم:این جریان را تا چه حد خطرناک می‌دانید؟
    آیت الله مهدوی: ابعاد مختلفی دارد و نمی‌توان آن را در یک جمله بیان کرد، از جهتی باید آرامش جامعه را حفظ کرد که این موضوع یک اصل به شمار می‌رود، در این اصل باید امید داد، در امید دادن، مردم را به سمت تعالی و رشد علمی و معنوی تحریک کرد و در این مسیر باید از نفوذ دشمن به عنوان یک مانع هشدار داد، همان‌طور که رهبر معظم تأکید کردند، اگر نگاهی جهانی داشته باشیم مشاهده می‌کنیم که قطار انقلاب به سمت تعالی حرکت می‌کند، ما کسی نیستیم، فکر نکنید شخصیتی خاص هستیم که نظام را حفظ کرده‌ایم ما کمتر از قطره‌ای هستیم که اگر مقابل نظام ایستاده بودیم سیل خروشان مردم ما را می‌برد، خدمت ما ناچیز است و وظیفه خود را انجام می‌دهیم نظام محتاج به ما نیست، نظام از بالا هدایت می‌شود روح امام راحل، خون شهدا و دعای امام زمان(عج) است که نظام را به جلو می‌برد.
    هر چقدر مانع کمتری بر سر راه انقلاب باشد سرعت حرکت بیشتر می‌شود و باید سعه صدر داشته باشیم، امام علی(ع) سعه صدر داشتند و با همه در ارتباط بودند به جز دشمنان، رهبر معظم انقلاب هم با گروه‌های مختلف ارتباط دارند و این سعه صدر رهبری را می‌رساند.
     
    تسنیم: در عمل این ارتباط چطور برقرار می‌شود؟
    آیت الله مهدوی: در عمل باید همدیگر را قبول داشته باشیم، وقتی شما می‌گویید رهبری، امام، انقلاب و اسلام را قبول دارید بنده از شما حمایت می‌کنم، این حمایت معنایش این نیست که اختلاف نداریم، اختلاف فروعات است، من شما را مقابل خودم نمی‌بینم بلکه شما را در کنار خودم می‌بینیم اگر بدانم کسی با تعمد می‌خواهد به نظام ضربه بزند او را در مقابل خود می‌بینم اما حتی با کسانی که تعمد ندارند تعامل می‌کنم.
    دوست دارم مسئولان این‌گونه نگاه کنند اما این‌گونه نیستند، بلکه شعار می‌دهند، ما این مطلب را از حذف مسئولان فهمیدیم. من به رئیس جمهور این مطلب را  گفتم که حداقل بدانند ما می‌فهمیم بنابراین باید بر روی وحدت تأکید کرد، همان وحدتی که اراده آن امروز در اصفهان به وجود آمده است. 
    کانال تلگرام - دروس کانال تلگرام - بیانات و اخبار