بخش دوم/ آیت الله مهدوی در گفت‌وگو با تسنیم:
    بخش دوم/ آیت الله مهدوی در گفت‌وگو با تسنیم:
    شبیه دشمن فکر کردن یعنی نفوذ فرهنگی/ مطرح کردن شورای رهبری حربه‌ای برای رأی آوری است.
    آیت‌الله مهدوی به سئوالات تسنیم درباره فضای حاکم بر اقلیم سیاسی استان اصفهان، نقدناپذیری مسئولان و خطرات نفوذ در انتخابات پیش‌رو پاسخ دادند که بخش دوم و پایانی این گفت‌وگو در ادامه آمده است:  
     
    تسنیم:همان طور که گفتید اراده وحدت اکنون در اصفهان به وجود آمده و عینیت یافته است. روندی که سبب تحقق این هدف شد چگونه شکل گرفت؟
    آیت الله مهدوی: بعد از جریان فتنه مشکلاتی به وجود آمد و ضربه‌هایی وارد آمد که احساس شد این وحدت باید ایجاد شود. هرچند قبل از آن نیز ما شاهد وحدت میان احزاب اصولگرایی اصفهان بودیم. سابقه وحدت در اصولگرایان اصفهان به مجلس ششم برمیگردد که البته در آن دور مجلس اصلاحات و کارگزاران در آن نفوذ کرده بود و در نهایت موضوع تحصن در مجلس پیش آمد که در جریان آن به نظام ضربه وارد شد.
     
    بهترین وحدت میان اصولگرایان اصفهان 17 سال پیش شکل گرفت
    چهار سال قبل از آن اولین و منسجم‌ترین اتحاد در میان اصولگرایان اصفهان شکل گرفت و همه گروه‌های اصولگرای همفکر یک فهرست واحد را برای نخستین بار ارائه کردند. من در سخنرانی خود در جلسه‌ای که با حضور 500 نفر در آستانه انتخابات برگزار شد گفتم که حتی اگر رأی نیاوریم این اتحاد شکل گرفته در اصفهان که آن زمان در کل کشور و سایر استان‌ها نظیر نداشت برکت خاص خود را دارد.
     
    یک بار 17 سال پیش این وحدت در اصفهان شکل گرفت و بعد از آن دیگر شاهد نبودیم تا اینکه جریان کوی دانشگاه و بعد از آن فتنه ایجاد شد و هرچه گذشت بیشتر به لزوم ایجاد این وحدت تاکید شد و ضرورت آن را حس کردیم.
     
    الگوگیری مجمع اصولگرایان اصفهان از جامعتین
    تسنیم:محوریت این وحدت برچه اساسی پایه‌ریزی شد؟
    آیت الله مهدوی: مجمع اصولگرایان اصفهان از جامعتین تهران الگوگیری کرده است، به این صورت که 3 نفر روحانی به عنوان حَکَم انتخاب شدند و کار شکل گرفت. در اصفهان چند سالی بود که احزاب مختلف اصولگرایی عنوان می‌کردند که به دنبال این هستند تا بنده را به عنوان محور این مجمع انتخاب کنند و من اعلام می‌کردم که مصلحت نیست تا اینکه سال گذشته نامه‌ای از سوی گروه‌ها و کانون‌های فرهنگی نوشته و امضا شد که خواستند بنده به عنوان محور وحدت انتخاب شوم.
     
    گویا دوستان به دنبال این بودند که به صورت ناخواسته بنده را در عمل انجام شده قرار دهند بنابراین تصمیم گرفتیم که دو نفر از آقایان اصولگرا نیز همراه شوند که به این ترتیب حجت الاسلام بهشتی‌ نژاد و حجت الاسلام سالک را انتخاب کردیم که البته بعد متوجه شدم که آن دو بزرگوار نیز به دنبال تحقق همین هدف بوده‌اند.
     
    تسنیم: مجمع اصولگرایان اصفهان در راستای تحقق وحدت تاکنون به چه نتایجی دست یافته است؟
    آیت الله مهدوی: ما برای شکل‌گیری وحدت منشور جامعتین را تکمیل کردیم و رشد یک ساله مجمع اصولگرایی اصفهان تاکنون خوب بوده و عملکرد موفقیت آمیزی داشته است. حتی دوستان ما در تهران عنوان کردند که ما از آنها نیز در تحقق هدف پیشی گرفتیم و موفق‌تر بوده‌ایم و این همگرایی و وفاق برای ما برکت فراوانی داشته است.
     
    برخی گروه‌های اصولگرایی پیش از این نام‌هایی را برای خود انتخاب کرده بودند که سبب شده بود تا احساس دوگانگی کنند و خود را در مقابل هم ببیند در حالی که همه در کنار هم بودند. برکت این جلسات این بود که گروه‌های مختلف که جهت فکری‌شان به هم نزدیک است و هرچند ممکن است اختلاف سلیقه‌هایی داشته باشند در کنار هم قرار گرفتند.
     
    در جلسه‌ای که با احزاب مختلف اصولگرایی اصفهان داشتیم عنوان کردم که درست است که شما همه اصولگرا هستید اما من خیلی از دوستان اصلاح طلب را هم قبول دارم، هرچند آنها در این جلسات شرکت نمی‌کنند، آنها خود را مقابل ما می‌بینند و به‌رغم این مسئله، معتقدم که بسیاری از دوستان اصلاحاتی اصولگرا هستند و عکس آن نیز صادق است. آنها به بنده می‌گویند شما اصلاح نمی‌خواهید؟ من در پاسخ می‌گویم همه زحمت ما این است که جامعه را به سوی اصلاح پیش ببریم و در مقابل به اصلاحاتی‌ها می‌گوییم آیا شما اصول نظام را قبول دارید که می‌گویند بله.
     
    تنگ‌نظری اصلاح‌طلبان باعث تفرقه شده است
    تسنیم: پس می‌توان پیش بینی کرد که سایه این چتر وحدت حتی فراتر از اصولگرایان اصفهان را هم دربربگیرد؟
    آیت الله مهدوی: تا قبل از انتخابات این موضوع را بعید می‌دانم چون تنگ نظری طرف مقابل سبب این خرابی‌ها شده است و مشکل از جانب ما نیست. من در جلسه‌ای این را مطرح کردم در حالی که حتی یک نفر هم از من ایراد نگرفت و نگفت که این چه صحبتی است، حتی در نماز جمعه هم عنوان کردم و گفتم که مردم بدانند نظر ما اینگونه است. اما در بحث انتخابات هوای نفس مطرح است، دوستان اصلاح طلب به دنبال فهرستی هستند تا در مجلس رأی بیاورد و به همین دلیل همراهی نمی‌کنند. ما هم بیشتر از این چانه نمی‌زنیم. من تا توانستم صحبت کردم اما آنها حاضر به همراهی نشدند. با این حال شاید بعد از انتخابات بتوان امیدوار بود و به لطف الهی ممکن است راحت‌تر صحبت ما را بپذیرند.
     
    مطرح کردن شورای رهبری حربه‌ای برای رأی آوری است
    تسنیم:ارزیابی شما از فضای حاکم بر انتخابات مجلس خبرگان چیست، دیدگاههای مطرح می‌شود که گویا جنبه رأی آوری دارد، مانند شورای رهبری. ریشه این موضوع را در کجا می‌بینید؟
    آیت الله مهدوی: شورای رهبری خلاف قانون اساسی است و اگر بخواهد انجام شود باید در قانون اساسی بازنگری صورت بگیرد. کسانی که این قضیه را مطرح می‌کنند این موضوع را می‌دانند اما ظاهرا بخشی از دلیل طرح این مبحث برای رأی آوری است که البته تصوری اشتباه است، و بخشی از آن شاید به این دلیل است که می‌خواهند در آینده موجی ایجاد کنند و کشوری را به این سمت ببرند و مردم را خواهان این موضوع کنند.
     
    تسنیم:به نظر شما نتیجه‌ای در پی دارد؟
    آیت الله مهدوی: در مجلس خبرگان اکنون آرامش خاصی حاکم است در اصفهان نیز همین شرایط مورد توجه است و جای نگرانی وجود ندارد. بحمدالله مردم ما با بصیرت، آگاه و تیزبین هستند، هرچند عده‌ای بگویند عوام، اما این طور نیست.
    مردم ایران از نظر بصیرت و آگاهی در سطح بالایی هستند. اگر با وضعیتی که در آمریکا حاکم است مقایسه کنیم متوجه این موضوع می‌شویم. به عنوان نمونه آمریکا تا چه حد در مسئله برجام درگیر ایران بوده است اما 75 درصد مردم آمریکا با این موضوع بیگانه هستند و فقط 25 درصد می‌دانند ماجرا چیست. در انتخاباتشان نیز همین طور است و رئیس جمهور آمریکا با درصد کمی ازحضور مردم، انتخاب می‌شود.
    در صورتی که در ایران عکس این قضیه صادق است و مردم در زمان انتخابات 85 درصد در صحنه هستند و از نظام دفاع می‌کنند. البته به این معنا نیست که غافل و آسوده خاطر باشیم اما باید شکر خدا را به جا بیاوریم که ملتی با بصیرت داریم و از طرفی بین مردم و مسئولان نیز اعتماد متقابل وجود دارد.
     
    در اصفهان نیز به همین شکل است. فضای آرامی وجود دارد و بصیرت مردم بالاست و اعتماد متقابل دیده می‌شود. نگران نیستیم چون در رأس امور هدایت‌های رهبری معظم را می‌بینیم که گاهی اشاراتی دارند و گاهی به تصریح صحبت می‌کنند.
     
     
    سید حسن خمینی برای دوری از برخی افراد باید زرنگی خود را نشان بدهد
     
    تسنیم:مسئله‌ای که اخیرا مطرح شده بحث دو قطبی شدن انتخابات خبرگان رهبری است. حضور سید حسن خمینی نیز به این قضیه کمک کرده است. هرچند ایشان گفته است که به صورت مستقل در انتخابات شرکت می‌کنم اما به وضوح حمایت جریانی خاص از ایشان را می‌بینیم.
    آیت الله مهدوی: ما سید حسن خمینی را از خود می‌بینیم، نوه امام راحل فردی است که اصول را قبول دارد اما اختلاف سلیقه در فروعات پایین‌تر است. به عنوان نمونه این موضوع را مطرح می‌کنم نه در مورد شخص ایشان. اخیرا در مورد شورای نگهبان اختلافاتی که آیا نظارت استصوابی است.
     
    عده‌ای در این میان خود را تحت عنوان اصلاحات برده‌اند و در مقابل شورای نگهبان قرار گرفته‌اند. اگر کسی نظارت استصوابی شورای نگهبان را قبول ندارد آیا باید در مقابل اصولگرایان قرار بگیرد؟ این دوگانگی و کینه را دشمن تقویت می‌کند در حالی که همه کینه ما باید معطوف به آمریکا باشد.
     
    اینکه سید حسن آقا می‌گوید من مستقل آمده‌ام خوب است، یعنی وامدار هیچ جناح خاصی نیست اما اگر در عمل هم همین طور باشد بهتر است. ما در عمل می‌بینیم که گروه‌هایی دور ایشان را می‌گیرند و زرنگی اوست که باید فوق این موضوع باشد.
     
    تسنیم: چگونه باید موضوع به سمت صلاح مردم و نظام پیش رود؟
    آیت الله مهدوی:چرا دور ما را نمی‌گیرند؟ در مرقد امام راحل باید جناح‌های مختلف حضور داشته باشند اما اینگونه نیست و اکثریت موارد خاصی حضور دارند. حتی دفتر نشر آثار امام (ره) نیز اخیرا با بنده صحبت کردند و احساس کردم که به دنبال این هستند تا کمی فضا را عوض کنند. خیلی از این موضوع خوشحال شدم و گفتم که ما شاگرد امام نیستیم اما فدایی امام هستیم. شما هم اگر این طور هستید پس به ما دست بدهید؟ چرا ما آنجا جایی نداریم؟ چرا از ما دعوتی نمی‌شود؟ در حالی که برای دنیا هم به نفعشان است و حداقل باید به آن فکر کنند.
     
    سید حسن خمینی در عمل هم استقلال خود را ثابت کند
    مشاهده می‌کنیم افرادی دور و بر آقایان سوء استفاده می‌کنند و گاهی تحریک می‌کنند. این آقایی که آمده است دور ایشان و می‌گوید به شورای رهبری معتقدم آیا سیدحسن آقا نیز با او هم عقیده است و به شورای رهبری معتقد است؟ من تاکنون چیزی در این باره از او نشنیده‌ام و منتظر هستیم در عمل هم شرایط را ببینیم که آیا می‌تواند خود را مستقل حفظ کند یا خیر؟ در زمان امام (ره) همه مردم مرید ایشان بودند و اکنون در مورد رهبری معظم همینگونه است اما برخی مقابله می‌کنند که نباید این طور باشد و این ارادت باید در وجود همه باشد.
     
    تسنیم: افرادی وارد عرصه انتخابات شده‌اند که مرزبندی‌شان با فتنه که خط قرمز نظام است مشخص نیست. به نظر شما این موضوع چه عواقبی دارد؟
    آیت الله مهدوی: بله عده‌ای همراهی کردند و باید دقت کنیم که مصداق‌ها چیست. در مصداق برخی را طرد می‌کنند ولیکن آن‌ها همراه فتنه نبودند و ساکت فتنه نام گرفته‌اند. البته سکوت به معنای همراهی با فتنه نیست گرچه من به این موضوع نیز ایراد می‌گیرم چون صحیح این است که موضع مشخص شده و صحبت شود. اما همه را نمی‌توان به صورت یکسان طرد کرد. ممکن است فردی سکوتش به این دلیل باشد که جایگاهی در نظام برای خود متصور نبوده و نفوذ خود را کم می‌داند.
    ما در عمل می‌گوییم که نباید افراد را طرد کرد و هنر ما جذب حداکثری است، باید بتوانیم ضد انقلاب را هم با دلیل، قانع و موافق انقلاب کنیم.
     
    تسنیم: چگونه چنین اقدامی امکان پذیر است؟
    آیت الله مهدوی: من در بحث حجاب همین موضوع را مطرح می‌کنم و معتقدم باید فکر را اصلاح کرد. در جلسه‌ای در مورد خداشناسی با خانمی صحبت می‌کردیم و او گفت جلسه بعد با چادر می‌آیم. من تایید نکردم چون نظر او این بود به خاطر نوع پوشش او راحت‌ نمی‌توانیم بحث و صحبت کنیم. اما جلسه بعد آمد و تشکر کرد، من به او گفتم می‌دانی چرا تایید نکردم، چون گفتم چادری که بخواهی به خاطر من به سر کنی فایده ندارد. برای حجاب دلیل عقلی آوردم و او پذیرفت. اعتقاد من به اصلاح فکر است و در مباحث سیاسی نیز همین طور است.
     
    سکوت در مقابل توهین به نظام بازی کردن در میدان دشمن است
    تسنیم: اما این سکوت که اشاره شد ممکن است دلایل دیگری هم داشته باشد. این سکوت چقدر برای نظام خطرناک بوده و هست؟
    آیت الله مهدوی: بله همیشه اینگونه نیست. گاهی شخصی به زیر چتر اصلاحات آمده اما اگر دهانش فرصت پیدا کند مرگ بر اصل ولایت فقیه سر می‌دهد. کسی که اعتقاد دارد اصلاح‌طلب است باید بداند زیر چتر او چنین اشخاصی نیز حضور پیدا می‌کنند. اگر نتوانست او را طرد کند من به صراحت می‌گویم که هر دو طرف به او بدگمان می‌شوند بنابراین اگر می‌خواهد حداقل دنیایش آباد باشد مرز دین را نباید خدشه دار کند و اصول را باید حفظ کند. اگر کسی به نظام توهین می‌کند باید علیه او موضع گرفت. اگر اینجا سکوت شود بازی کردن در میدان دشمن است حتی اگر بگوید من ضد آمریکا هستم.
     
    حضرت آقا نیز فرمودند سکوت گاهی به دشمن کمک می‌کند. در نهج البلاغه امام علی (ع) فرموده‌اند سکوت در فتنه مثل بچه شتری است که نه کمر دارد تا کسی سوارش شود و نه شیر دارد تا سیراب کند. برخی می‌گویند در فتنه سکوت کن و به کسی سود نرسان. اما در فتنه نباید با سکوت به دشمن کمک کرد، معتقدیم گاهی شعار ندادن در مسجد همراهی با آمریکاست.
     
    تسنیم: رهبر معظم انقلاب بر مسئله نفوذ تاکید زیادی داشته و دارند. به نظر شما مسئله نفوذ چگونه باید مورد توجه قرار بگیرد؟
    آیت الله مهدوی: مسئله نفوذ بحثی پیچیده است و در مباحثی مانند اقتصادی، سیاسی و فکری مطرح می‌شود. به عنوان نمونه نفوذ اقتصادی همین است که اموال را صادر می‌کنند اما حاضر نیستند تکنولوژی را در اختیار ما قرار دهند. این کار را دشمن در زمان پهلوی هم انجام می‌داد و کاری است که آمریکا آن را انجام می‌دهد. به عنوان نمونه در اختیار عربستان هواپیما و موشک قرار می‌دهد اما نظامیان خود آمریکا فقط می‌توانند از آن استفاده کنند و اسمش این است که در خاک عربستان است و عرب‌ها هم دل خود را خوش کرده‌اند. نفوذ اقتصادی گاهی اینگونه است و گاهی با وام دادن و سود کلان کشور را وابسته می‌کنند. می‌توان به مردم گفت به پول نیاز داریم و اوراق مشارکت منتشر کنند مردم هم وارد صحنه می‌شوند.
     
    تسنیم: نفوذ سیاسی چگونه است؟
    آیت الله مهدوی: بحث نفوذ سیاسی هم واضح است، حتی می‌بینیم در عزل و نصب‌ها نیز گاهی دخالت می‌شود. در جریان بنی صدر مشخص شد که چند ماه قبل از رسیدن او به ریاست جمهوری سازمان سیا با او قراردادی بسته که ماهیانه دلار به حسابش واریز شود. دشمن اینگونه مهره خود را چید و حمایت کرد.
     
    شبیه دشمن فکر کردن یعنی نفوذ فرهنگی
    تسنیم: آنچه که مورد تاکید است بحث نفوذ فکری است، این نوع نفوذ را شما چگونه تعریف می‌کنید؟
    آیت الله مهدوی:بدتر از اینها نفوذ فکری است که رهبر معظم انقلاب نیز نه تنها در سال‌های اخیر بلکه از گذشته به شکل‌های گوناگون بر آن تاکید کرده‌اند. به عنوان نمونه ایشان در دیداری با اساتید دانشگاه تاکید کردند که چرا الفاظ خارجی به کار می‌برید. این موضوع مهمی است که باید مورد توجه باشد. چند سال پیش یکی از خبرگزاری‌ها اعلام کرد که انگلیس فقط اجازه استفاده از 18 کلمه خارجی را که معادل انگلیسی ندارند به شهروندان این کشور داده است. آنها به دنبال حفظ فرهنگ خود هستند و یک استکباریت فرهنگی در ذهن آنهاست که خود را برتر از دیگران می‌بینند. با این حال چرا ما باید در مقابل آنها احساس حقارت کنیم. اینکه به گونه‌ای فکر کنیم که آنها فکر می‌کنند یعنی نفوذ فرهنگی.
     
    تسنیم: و مصادیق این نفوذ..؟
    آیت الله مهدوی: به عنوان نمونه قبول همجنس بازی را از حقوق بشر می‌دانند اما کشتار مردم بی گناه یمن حقوق بشر نیست؟ جایی حیوانی می‌میرد و می‌گویند به دادش برسید اما کشتن انسان‌ها برای آنها مهم نیست. دشمن به دنبال این است که ما نیز مانند آنها فکر کنیم و طرز فکر مسئولان در این باره بسیار مهم است. مثلا مسئولان اقتصادی ما مرتب لفظ دلار را به کار می‌برند، این خود نفوذ فرهنگی است، چندین بار گفته‌ام که چرا الفاظ خارجی روی پوشاک‌های ما درج می‌شود و باید به این مسائل دقت کرد.
     
    نفوذ فرهنگی واضح‌تر از این که آمریکایی ها در کتاب‌های مدارس عراق دست بردند و در این کتاب‌ها از معاویه و یزید تمجید می‌شود؟ در حالی که عراق مرکز تشیع است و مراسمی به شکوه اربعین را می‌بیند، امام جمعه نجف اخیرا در این مورد موضع گرفته است. آمریکا به این سرعت توانست در کتاب‌های عراق تغییر بدهد و ما می‌خواهیم یک کتاب فارسی را اصلاح کنیم در حالی‌که 10 سال طول می‌کشد.
     
    تسنیم: چطور باید در این زمینه تدبیر کرد؟
    آیت الله مهدوی: شاید شما در خاطرتان نباشد اما 3-4 سال بعد از انقلاب امام خمینی (ره) سخنرانی داغی کردند و به دولت مهلت دادند که شناسنامه‌های دوران پهلوی تعویض شود. ایشان گفتند برخی منتظرند تا نظام شکست بخورد و پهلوی برگردد و برای تغییر شناسنامه‌ها مهلت تعیین کردند. اکنون نیز رهبری معظم مسائل مهمی را مطرح می‌کنند  مانند بحث جمعیت. ایشان به سرعت 100 کیلومتر می‌روند و متأسفانه ما با سرعت 5 کیلومتر که صحیح نیست و باید تا ته خط را برای تحقق فرمایشات ایشان بدویم.
     
    ماهواره خود یک راه نفوذ است اما حالا که نمی‌توان جلوی آن را گرفت باید به شکل دیگر تدبیر کرد. امام خمینی (ره) زمانی وزارت امر به معروف را پیشنهاد دادند تا تاسیس نشد، اما بنیاد شهید، بنیاد مسکن، جهاد سازندگی تاسیس شد، چون آنها به دنیای مردم کمک می‌کرد و امر به معروف به دین مردم. باید بدانیم که اشتباه کرده‌ایم و یکی از مصداق‌های نفوذ دشمن همین است که امر به معروف نمی‌کنیم. متأسفانه مجلس نیز هنوز برای این موضوع آمادگی ندارد و در حالی که در این باره تذکرات زیادی به نمایندگان داده‌ایم.
    کانال تلگرام - دروس کانال تلگرام - بیانات و اخبار