بیانات آیت الله مهدوی در خصوص انتخابات و اهمیت اتحاد
    بیانات آیت الله مهدوی در خصوص انتخابات و اهمیت اتحاد
    لازمۀ بصیر بودن شخص، احترام به عقل جمعی و تلاش برای اتحاد
    بسم الله الرحمن الرحیم
     
    آیت الله مهدوی، در روز چهارشنبه 29 بهمن ماه در سخنرانی در میان طلاب و اقشار گوناگون مردم به بیان نکات مهمی در خصوص انتخابات و اهمیت اتحاد اشاره کردند که در ادامه ذکر می‌گردد.
    چون ایام انتخابات در پیش است لازم میدانم در پاسخ سؤلات برخی از دوستان و همچنین رفع بعضی از شبهات نکاتی را بیان کنم.
    بحمدلله در شهر اصفهان تلاش خوبی برای اتحاد بین اصول گرایان شد. از چند ماه گذشته با دعوت از مسئولین تشکل‌های مختلف اصول گرایان اصفهان، جلساتی تشکیل شد. البته در ابتدا همۀ گروه‌ها حضور نداشتند که بعداً این نقیصه هم برطرف شد و مسئولین گروه‌های جدیدی که معلوم شد جزء اصول‌گرایانند، به جلسه دعوت شدند. جمع اصول‌گرایان نیز در خصوص نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در نهایت بر روی پنج نفر توافق کردند.
    لیست اصولگرایان نظر شخصی ما نیست
    البته تصمیم ما این بود که هیچ دخالتی در انتخاب این پنج نفر نداشته باشیم و همین‌طور هم بود به طوریکه اصلاً در جلسات مداخله نمی‌کردیم و کارمان فقط راهنمایی و نظارت بود. صحبتمان هم این بود که هر پنج نفری که شما اصولگرایان انتخاب کنید ما از آن‌ها حمایت می‌کنیم. البته معنای حمایت این نیست که این پنج نفر از دید شخص ما نسبت به دیگران اولی هستند؛ ممکن است از این پنج نفر، یکی دو نفرشان ضعیف‌تر هم باشند، ولی دو نفر دیگر مثلاً قوی‌تر باشند.
    بسیاری از ما می‌پرسند: آیا اجازه داریم یکی دو نفر از این پنج نفر را تغییر دهیم؟ و با دو نفر دیگر جایگزین کنیم؟
    در پاسخ می‌گویم اختیار با خودتان است. ما نمی‌خواهیم کاندیداهای منتخب اصولگرایان را به کسی تحمیل کنیم؛ منتها در نظر داشته باشید که زحمات زیادی برای انتخاب این افراد کشیده شده است. کسی فکر نکند همین‌طور بی‌جهت به این نتیجه رسیدیم. شاید در مجموع بیش از هزار ساعت وقت صرف این کار شد، تا به این پنج نفر رسیدند. تقریباً مطمئنم ایراداتی که به ذهن شما می‌رسد تقریباً بدون استثنا در جلسات مورد بحث و گفتگو قرار گرفت. برخی گمان می‌کنند اطلاعات ما ناقص است و  تازه می‌خواهند ما را توجیه کنند. این‌طور نیست بلکه اگر شما از یک گوشۀ کار اطلاع دارید، ما چندین برابرش تحقیق کرده‌ایم.
    پس توجه داشته باشید که ما در تعیین اشخاص دخالت نداشتیم یعنی ممکن است فرد دیگری به نظر شخصی من، بهتر از یک نفر از این لیست باشد. و لیکن ترجیح را با اتحاد می‌دانیم. زیرا اگر می‌خواستیم در تعیین اشخاص ورود کنیم، جمع اصول‌گرایان از هم می‌پاشید. ما احترام به نظر جمع گذاشتیم. و این احترام به جمع و اتحاد از مصادیق بارز بصیرت است.
    خیلی‌ها به این نکته توجه ندارند و متأسفانه در جامعه می‌بینم برخی از دوستان خودِ ما، مرتب تلاش می‌کنند که نامزد خودشان را معرفی کنند و یک فهرست جداگانه‌ای بدهند.
    توجه به چند نکتۀ مهم
    در این زمان حساس، به چند نکته توجه کنید:
    1. اگر به فرض مثال سی هزار نفر به فهرستی رأی دادند معنایش این نیست که مردم فهرست آن‌ها را قبول کرده‌اند. بلکه مردم غالباً به اشخاص و سوابقشان رأی داده‌اند.
    لازمۀ بصیر بودن شخص، احترام به عقل جمعی و تلاش برای اتحاد است
    2. الان موقعیت مناسبی برای امتحان کردن خود نیست که یک گروهی بخواهد وزنۀ خودش را در اصفهان امتحان کند و ببیند دفعۀ قبل مثلاً سی هزار رأی آورده است و این دفعه سی و پنج هزار. این‌ها نه تنها نشانۀ بصیرت نیست بلکه نشانگر کوردلی است. بصیرت این است که برای جمع اصول‌گرایان اهمیت و ارزش قائل باشیم؛ چنانچه خود ما این کار را کردیم. ما به هشتاد نفری که در جلسه بودند احترام گذاشتیم و در کارشان دخالت نکردیم و گفتیم هر چه شما بگویید ما همان را امضا می‌کنیم. این معنایش این است که باید خودمان را نبینیم و جمع را ببینیم. خودمان را در جمع هضم کنیم. اگر بنا بشود دوباره من ساز جداگانه‌ای بزنم، و دیگری ساز دیگر، دوباره فردا می‌بینیم فهرست‌های متعدد اعلام موجودیت می‌کنند. پس اتحاد چگونه محقق می‌شود؟
    خود محوری‌ها اختلافات را زیاد می‌کند
    3. این‌که فکر کنید در اتحاد باید همه با من متحد باشند یقیناً غلط است. این که اتحاد نیست. برخی از کسانی فهرست جدا می‌دهند، گاهی معتقدند نظرشان باید بر نظر جمع تحمیل شود. عرضم این است چرا آنقدر خود محور باشیم و اینگونه فکر کنیم که اگر عقیده‌مان را دیگران پذیرفتند، با آن‌ها همراه و متحد شویم و اگر فکر ما را نپذیرفتند عَلَم دیگری بلند کنیم. با این حساب اختلاف هیچگاه تمام شدنی نیست.
    حمایت از اتحاد، رضایت رهبر معظم انقلاب دام ظله العالی را به همراه خواهد داشت.
    4. عرضم این است که بیایید با بصیرت و آگاهی، دل رهبر معظم انقلاب دام ظله العالی را با اتحاد خود شاد کنیم و مطمئن باشید آقا وقتی بفهمند در اصفهان همه از یک فهرست حمایت می‌کنند شاد می‌شوند نه اینکه فهرست‌های متعدد بر روی کار بیاید.
    متاسفانه برخی از دوستان خود ما اینگونه بصیرت ندارند و مدام تلاش می‌کنند تا خودشان را نشان دهند.
    مجمع اصولگرایان از همۀ اصول گرایان اصفهان دعوت کرد.
    5. بدانید که ما در این جمع اصولگرایان، از همۀ گروه‌ها دعوت کردیم، البته بسیاری آمدند و برخی هم نیامدند. وقتی کسی نمی‌آید چه کار کنیم!؟ حتی برخی از نماینده‌ها را دعوت کردیم ولی در جمع اصولگرایان حاضر نشدند که برای حفظ آبرویشان نامشان را مطرح نمی‌کنیم.
    تشخیص شخصی افراد همیشه بهترین تشخیص نیست.
    6. نکتۀ دیگر اینکه آن پنج نفری که نامشان در این فهرست آمده، وقتی شما نفر ششمی را جایگزین می‌کنید، از کجا میدانید که آن ششمی بهتر از پنجمی باشد؟ نمی‌توانید چنین ادعایی کنید که آن بهتر از این است. این‌ها ادعای شماست. یعنی چه؟ یعنی این‌طور فکر می‌کنید. خب فکر که همیشه با حقیقت منطبق نیست. نباید بگویید واقعاً ششمی از پنجمی بهتر است بلکه باید اینگونه بگوییم که نظر من به اینجا رسید که ششمی بهتر از پنجمی است. بنده تقریباً در انتخابات‌های گذشته اصفهان، در جریان کار قرار داشتم. تجربه نشان داده این فرد ششم و هفتمی که شما می‌گویید، معلوم نیست اصلح باشد. ما هم زمانی همین فکر را می‌کردیم. ششمی را گذاشتیم در فهرست بعد از انتخابات دیدیم رفت و پشت سرش را هم نگاه نکرد.
    بعضی از شمایی که در این جلسه حضور دارید در دوره‌های قبلی به من می‌گفتید فلانی بهترین گزینه است. ولی همین شما در همین چند روز گذشته گله می‌کنید که چرا نام فلان شخص در فهرست قرار گرفته! این یعنی چه؟ یعنی احتمال خطا همیشه وجود دارد. وقتی احتمال خطا هست چه اصراری است که عزیزان حتماً باید فهرست جدایی بدهند. از کجا میدانید فهرست شما با واقع نزدیک‌تر است؟ این اول الکلام است. این خود محوری است.
    هم نامزدهایی که در لیست اصولگرایان هستند و هم دیگر اصولگرایان، از حد وسط امتیازات برخوردارند.
    7. به عقیدۀ بنده نمرۀ این نامزدها بین 15 تا 17 است. چه آن‌هایی که در فهرست اصولگرایان هستند و چه آن‌هایی که بیرون از فهرست هستند و دیگران ادعایی برتری آن‌ها را دارند. نمرۀ هیچ کدام بیست نیست. هیچ کدام هم زیر ده نیستند یعنی مضر به مجلس نیستند. همین افراد متوسطی هستند که هم نقاط قوت و هم نقاط ضعف دارند.
    برخی از عزیزانی هم در بین آن هشتاد نفر بودند ناراحت بودند که چرا رای‌مان در این جمع کمتر بود. کمتر بودن رأی شما چه ارتباطی با ما دارد که فقط به عنوان حَکَم در آن جمع حضور داشتیم و در رأی گیری‌ها هم شرکت نداشتیم. بالاخره در هشتاد نفر رأی بعضی بیشتر است و برخی دیگر کمتر. من که نمی‌توانم با معجزه اقلیت را زیادتر کنم.
    8. روند کار هم با این شکل بود که در ابتدا حدود پنجاه نفر از کاندیداهای اصولگرا را از میان چهار صد نفر نامزد مشخص کردیم. در مرحلۀ بعدی این تعداد مقداری ریزش پیدا کردد. بعضی‌شان صلاحیتشان رد شد. بعضی‌شان انصراف دادند و حدود چهل نفر شدند. بعد از آن از تمام چهل نفر بدون استثنا دعوت کردیم تا زندگی نامه و سوابقشان را در اختیارمان بگذارند. در نهایت هم در جلسه‌ای که تمام چهل نفر را دعوت کردیم حضوراً بیایند و هر کدام چند دقیقه سخنرانی کند. که از این تعداد، سی و دو سه نفرشان آمدند. و هر کدام چند دقیقه صحبت کردند. بعد هم رأی‌گیری شد و این هشتاد نفر به یک یک این‌ها نمره دادند. بالاخره یازده نفر از این سی و خرده‌ای نفر انتخاب شدند که نمره‌شان از بقیه بالاتر بود. برای این‌که دقت بیشتری بشود مجدداً این یازده نفر حضور پیدا کردند و هر کدامشان حدود دو ساعت در حضور این هشتاد نفر صحبت کردند. و دقیقاً مورد پرس و جو قرار گرفتند. بعد از پرس و جو دوباره رأی‌گیری شد و در نهایت پنج نفر انتخاب شدند.
    اولویت، اتحاد اصولگرایان است و ما به دنبال نظرات شخصی خود نبوده و نیستیم
    بنابراین اولویت ما اتحاد است  نه نظر شخصی خودمان. و این لیست پنج نفره هم نتیجۀ همین اتحاد است. مرتب از نظر شخصی بنده سؤال می‌کنند؟ ما دنبال نظر شخصی خودمان نبوده‌ایم. ما به دنبال همدلی در شهر اصفهان بودیم. می‌خواستیم همۀ اصولگرایان یک دست واحد داشته باشند.
    به یقین وقتی رهبری معظم دام ظله العالی متوجه شوند که در اصفهان همه یک صدا دارند و یک حرف می‌زنند خوشنود می‌شوند.
    بنابراین وظیفه اتحاد است و در نهایت امیدمان به خدای متعال است که لطف کند و آنچه رضایتش هست را به فکر ما بیندازد و ما را به رضایت خودش هدایت کند.
    از صحبت کردن با دیگر کاندیداها برای انصراف دادنشان، بپرهیزید.
    البته باید به این نکته هم اشاره کنم که دوستان چنین وظیفه ای ندارند که با کاندیداها برای انصراف دادن صحبت کنند. این‌ها را اذیت نکنید. چون کاندایدها دوباره می‌آیند به ما می‌گویند که در اثر صحبت‌های شما، جوان‌ها بر ما فشار می‌آوردند که از نامزدی مجلس انصراف بدهید. ما به کسی نگفتیم انصراف بدهد و هر کسی خودش می‌داند و خدای خودش. ما نه شرعاً نه قانوناً نمی‌توانستیم به این‌ها حرفی بزنیم. در نهایت وقتی خود کاندیداها از ما می‌پرسیدند می‌گفتم اگر احساس رای‌آوری دارید، بایستید. اما اگر احساس نمی‌کنید رای‌آوری دارید کنار بروید. و در لشکر، شکست نیندازید. خواهشم این است که شما اذیتشان نکنید بگذارید هر کسی بین خود و خدا وظیفه‌اش را انجام بدهد.
    در رقابت‌ها رفاقت‌ها را پایمال نکنید
    در پایان توصیه می‌کنم مواظب باشید کینه نسبت به کسی پیدا نکنید. اصلاً انتخابات باید یک رقابت رفاقتی باشد. مبادا بعد در این عرصۀ مهم، که باید موقعیتی برای همدلی و همراهی باشد، برخی از برخی دیگر کدورت یا کینه پیدا کنند. در این رقابت‌ها مراقب رفاقت‌ها باشید. مگذارید شیرینی انتخابات و حضور مردم، که تأییدی بر نظام اسلام است، مخدوش شود.
     
     
     
    کانال تلگرام - دروس کانال تلگرام - بیانات و اخبار