خطبه‌های نماز جمعه 1 اردیبهشت 96
    خطبه‌های نماز جمعه 1 اردیبهشت 96
    انتخابات سالم، پرشور، گسترده و با امنیت برگزار شود و با رعایتی که کاندیداها دارند، در رقابت‌ها رفاقت‌ها را فراموش نکنند و رفیقانه جلو بروند.
    بسم الله الرحمن الرحیم
    خطبۀ اول
     
    توصیه به تقوا
    در ابتدای خطبه خودم و همۀ حضار و عزیزان، برادران و خواهران گرامی را به رعایت تقوای الهی توصیه می‌کنم. در روایت دارد تقوا از اموری است که دارای عوض نیست، خودش مورد توجه و فرمان الهی است و از «أَنْفَعُ شَیْ‏ءٍ»(تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، 269.) و نافع‌ترین چیز برای هر کسی هم همین تقوا است. امیرالمومنین(علیه‌السلام) فرمودند: «إِنِ اتَّقَیْتَ اللَّهَ وَقَاکَ» (غرر الحکم و درر الکلم، ص259.) چنانچه تقوا را رعایت کنید، تقوا هم حافظ شما خواهد بود. یعنی از حقوقی که خدای متعال به گردن انسان‌ها دارد رعایت تقوای او است، وقتی مردم این حق را ادا می‌کنند مجدداً خدای متعال لطف دیگری را به آن‌ها می‌کند و آن این است که آن‌ها را به واسطۀ رعایت تقوا حفظ می‌کند.
    25رجب؛ شهادت امام موسی کاظم(علیه‌السلام)
    در این خطبه اشاره کنم به یکی از مناسبت‌های هفتۀ جاری که بیست و پنجم رجب سالگرد شهادت امام موسی‌بن‌جعفر(علیهماالسلام) است به رعایت اختصار این مناسبت را در همین خطبه عرض می‌کنم. آن بزرگوار در سال 128 قمری در مکانی به نام ابواء بین مکه و مدینه از مادر فاضله‌ای به نام حمیده متولد شدند. در سن بیست سالگی بودند در سال 148 هجری که پدر بزرگوارشان امام صادق(علیه‌السلام) به شهادت رسیدند و از آن سال که به امامت رسیدند تا سال 183 قمری که به شهادت رسیدند، حدود 35 سال مدت امامتشان طول کشید. در مدت امامتشان خلفای عباسی به شدت نگران وجود امام بودند.
    تشابه غاصبین خلافت با مستکبرین امروزی
    من یک تشابهاتی را می‌بینم نسبت به غاصبین خلافت در آن زمان با مستکبرین امروز نسبت به انقلاب خودمان لذا از این زاویه مایلم چند جمله‌ای صحبت بکنم. ملاحظه می‌کنید غاصبین خلافت در آن زمان چون می‌دانستند که حکومت حق آن‌ها نیست و به حق امام واقف بودند و اطلاع داشتند به شدت نگران ائمۀ اطهار(علیهم‌السلام) بودند. در این جهت مرتب سعی می‌کردند قدرت خودشان را تقویت بکنند. کاری که مستکبرین امروز هم ملاحظه می‌کنید، به دنیای امروز می‌گویند بمب هسته‌ای نباید داشته باشید اما خودشان مرتب این سلاح‌های هسته‌ای و کشتار جمعی را تقویت می‌کنند، استفاده هم می‌کنند. در آن زمان غاصبین سعی می‌کردند در تقویت بنیۀ اقتصادی خودشان و محدود کردن بنیه‌های اقتصادی اهل‌بیت(علیهم‌السلام) که یکی از نمونه‌های آن گرفتن فدک بود. یک زمانی مهدی عباسی مواجهه شد با امام هفتم(علیه‌السلام)، حضرت به او فرمودند: چرا حق ما را ادا نمی‌کنی؟ گفت: کدام حق؟ فرمودند: فدک که پیامبر آن را به دخترشان بخشیدند و مربوط به ما خاندان است. وقتی حدود آن را از امام سوال کرد و امام حدودش را بیان کردند عقب‌نشینی کرد گفت باید فکرش را بکنم. و به شدت غاصبین خلافت از تقویت بنیۀ اقتصادی اهل‌بیت(علیهم‌السلام)، نگران بودند، چون می‌دانستند این اموال صرف تقویت اسلام و مسلمین می‌شود. امروزه هم می‌بینید مستکبرین با محدودیت‌هایی که برای مسائل اقتصادی ما ایجاد می‌کنند، تحریم‌های اقتصادی؛ حتی حاضرند نقض بکنند تعهداتی که در برجام با ما بستند، آبروی نداشتۀ خودشان را بیشتر از قبل از بین ببرند اما نگرانند که یک وقت بنیۀ اقتصادی کشور تقویت نشود.
    تهمت به اهلبیت(علیهم‌السلام) توسط غاصبین
    دیگر از کارهایی که غاصبین خلافت در آن زمان زیاد انجام می‌دادند، به اهل‌بیت(علیهم‌السلام) خیلی تهمت می‌زدند. تهمت جمع‌آوری اسلحه، تهمت بیعت کردن یاران غاصبین با آن حضرت به صورت مخفیانه، تهمت اینکه شما می‌خواهید قیام بکنید. از طرق مختلف تهمت‌هایی را می‌زدند و اهل‌بیت(علیهم‌السلام) هم با تدبیر صحیح و با دقت سعی می‌کردند تهمت‌های آن‌ها را خنثی بکنند. خوب همان نکات را باز می‌بینید امروزه هم به نحوی وجود دارد. تهمت‌هایی که به نظام اسلامی می‌زنند. نگران هستند که کشورهای دیگر بخواهند از کشور اسلامی ما الگو بگیرند. وقتی که قیام‌های اسلامی ایجاد شد، بیداری‌های اسلامی به وجود آمد بلافاصله ملاحظه کردید که اقدام به سرکوبی آن‌ها کردند. نمونه‌های این سرکوبی را شما در زمان اهل‌بیت(علیهم‌السلام) هم در قیام زید و امثال او ملاحظه می‌کنید و به خصوص به امام هفتم(علیه‌السلام) از این‌گونه تهمت‌ها زیاد می‌زدند که در زندگانی آن حضرت وارد شده است.
    بصیرت افزایی امام کاظم(علیه‌السلام)
    خوب امام از یک طرف به شدت مواظب این‌گونه تهمت‌ها بودند و از طرف دیگر هم به دنبال بصیرت دادن به اصحاب و یارانشان بودند که مبادا کوچک‌ترین کمکی به دشمن بکنند. باز می‌بینید آن زمان بعضی خودفروخته به دنبال ارتباط با غاصبین خلافت بودند. حتی کسانی از منسوبین اهل‌بیت(علیهم‌السلام) دیگر آن زمان بلد نبودند که بگویند این رابطه به عنوان تعامل است. امروزه این الفاظ را هم بعضی یاد گرفتند برای فریب می‌گویند ما می‌خواهیم با استکبار جهانی تعامل داشته باشیم. بله این ارتباط با دشمن در زمان اهل‌بیت(علیهم‌السلام) بود امروزه بعضی می‌بینید خواهان همان ارتباطات با دشمن خونخوار و گرگ‌صفت هستند.
    شعار خلفای عباسی
    نمونه‌های دیگری که باز ملاحظه می‌کنیم در آن زمان اتفاق افتاد و مشابه آن باز در زمان ما اتفاق افتاده این است: خلفای عباسی با شعار حمایت از اهل‌بیت(علیهم‌السلام) مردم را فریب دادند، بنی‌امیه را کنار گذاشتند، خود روی کار آمدند بعد از روی کار آمدن جنایت‌هایی را انجام دادند. کشتارهایی را از مسلمان‌ها و شیعیان انجام دادند که جنایاتشان فوق بنی‌امیه بود. و این موارد در تاریخ هست. هارون الرشید در یک جنایتش یک شب شصت نفر از فرزندان و ذریه فاطمۀ زهرا(سلام‌الله‌علیها) را در زندان به شهادت رساند فقط در یک شب و در طول حکومتش صدها انسان بی‌گناه را که بسیارشان از سادات بودند، به شهادت رساندند. مأمون عباسی باز به شکل دیگر، منصور دوانیقی باز همین‌طور، متوکل آن انسان جانی و خبیثی که حتی کربلا را هم شخم زد و آب در آن ایجاد کرد، اما به معجزه‌ای که اتفاق افتاد آب جلو نرفت، هر کدام از این خلفای عباسی را می‌بینید به نحوی ظلم کردند؛ اما شعار ابتدایی‌شان برای اینکه مردم با آن‌ها همراهی بکنند با خودشان این است.
    جنایات و شعارهای استکبار جهانی
    امروزه هم ملاحظه می‌کنید رئیس جمهور سابق آمریکا آقای اوباما با شعار تغییر توانست بیاید جلو و مردم هم به او رأی بدهند اما بعد که سر کار آمد، دیدید همان جنایت‌های رئیس جمهور سابق را ادامه داد. امروزه هم آقای ترامپ باز همین‌طور، با شعار سازندگی جلو آمد و گفت: این پول‌هایی که خرج جنگ کردید اگر صرف آمریکا و داخل کشور می‌کردید دو بار می‌شد کل آمریکا را بسازید. این‌ها شعارهای تبلیغاتی‌اش بود، شعار سازندگی داد اما چیزی نگذشته از دوران ریاست جمهوری او می‌بینید جنایت‌هایی را در همین مدت کوتاه انجام داد که آقای اوباما هم این کار را نکرده بود. در این مدت کوتاه، بمب مادری که حدود ده هزار کیلو وزن داشت برای آزمایش کردن به یک بهانه‌ای در افغانستان انداختند، حمایت از تروریست‌های سوریه و عراق را به همان شکل سابق دارند به شدت ادامه می‌دهند. مدتی پیش یکی از پایگاه‌های هوایی سوریه را رسماً موشک زدند و این نشان می‌دهد که یا این صحبت‌هایی که این رئیس جمهورها قبل از آمدنشان می‌کنند یا حقیقتاً همان لحظه‌ای که دارند این‌گونه وعده می‌دهند، به مردم دروغ دارند می‌گویند و یا اگر راست می‌گفتند و بعد از آمدن روی کار چرخش 180 درجه‌ای می‌بینید پیدا می‌کنند این برمی‌گردد به ساختار فساد حکومت آمریکا. یک ساختار فاسدی وجود دارد که اگر رئیس جمهوری هم بخواهد برخلاف آن ساختار عمل بکند، آنچنان صهیونیست‌ها و کسانی که نفوذ در آنجا دارند، دور او را می‌گیرند، صحبت‌هایی با او می‌کنند و اجازۀ تغییر رویه به او نمی‌دهند که همان کارهای رئیس جمهور سابق را می‌بینید انجام می‌دهد.
    شعار مرگ بر آمریکا؛ شعار بر ساختار آمریکا
    ملاحظه می‌کنید اگر مردم هم مرگ بر آمریکا می‌گویند، مرگ بر ساختار دولت آمریکا می‌گویند. هیچ وقت ما با مردم آن‌ها که دشمنی نداریم؛ اما چگونه است یک سیستمی حاکم بر نظام آمریکا مسلط است که ما هیچ وقت سراغ نداریم یک انسان صالحی آمده باشد و در آنجا حکومت کرده باشد. معلوم است ساختار، ساختار غلطی است، نفوذی‌ها در آنجا وجود دارند.
    جلوگیری از فعالیت اهلبیت(علیهم‌السلام) توسط غاصبین
    از تشابهات دیگری که بین غاصبین خلافت چه بنی امیه و چه بنی العباس می‌بینید با استکبار جهانی امروز محدود کردن فعالیت اهل‌بیت(علیهم‌السلام) است. به هر شکلی که می‌توانستند، گاهی ائمه(علیهم‌السلام) را همچون امام هفتم(علیه‌السلام) زندان می‌کردند. گاهی امام را همچون امام هشتم(علیه‌السلام) نزد خود می‌آوردند تا از نزدیک نظارت کنند، گاهی امام را تبعید می‌کردند و به شهرهای نظامی، مانند سامرا فعالیت آن‌ها را محدود می‌کردند. از طرق مختلف نگران فعالیت اهل‌بیت(علیهم‌السلام) بودند. گاهی تهمت می‌زدند به آن‌ها که شما چرا دشمن‌تراشی می‌کنید در حالی که اهل‌بیت(علیهم‌السلام) اهل دشمن‌تراشی نبودند، آن‌ها صراط مستقیم خودشان را داشتند. امروزه هم باز می‌بینید دقیقاً تاریخ دارد تکرار می‌شود. دشمنان ما از هرگونه محدودیتی که بتوانند برای کشور ما ایجاد بکنند حتی برای رفت و شد به کشور خودشان می‌بینید استفاده می‌کنند می‌خواهد نقض برجام باشد یا نباشد دیگر کاری به این چیزها ندارند.
    تهمت اختلاف انداختن به نظام اسلامی
    گاهی تهمت می‌زنند که شما باعث ایجاد اختلاف و دشمنی بین کشورها هستید در حالی که خودشان رسماً حمایت از تروریست‌ می‌کنند. گاهی مستقیماً لشکرکشی می‌کنند، گاهی عربستان را جلو می‌اندازند و او می‌آید هزاران نفر را در یمن به خاک و خون می‌کشد. در بحرین ببینید چه می‌کنند، در سوریه و عراق چه می‌کنند، خودشان محور شرارت‌اند اما ایران اسلامی که هیچ وقت لشکرکشی نکرده اگر هم جایی مشاورۀ نظامی داده با درخواست خود کشورها بوده است، تهمت ورود به کشورها را به ایران اسلامی می‌زنند. ایجاد دشمنی را به ایران اسلامی می‌دهند در حالی که واقعیت چیز دیگری است آن‌ها از نفوذ معنوی ایران می‌ترسند. دقیقاً در زندگانی امام هفتم(علیه‌السلام) یک داستان وارد شده که هارون الرشید زمانی آمد مکه و مدینه و برخورد کرد به امام هفتم(علیه‌السلام) به حضرت گفت شما همان هستید که مردم را مخفیانه به بیعت خودتان دعوت می‌کنید؟ حضرت فرمودند: شما حاکم بر جسم‌های مردم هستی و ما امام و پیشوای روح مردم؛ یعنی ما نیاز نداریم به بیعت جسمی، شما حاکم هستید.(عوالم العلوم و المعارف، ج21، ص242.) دقیقاً ملاحظه کنید ایران اسلامی ما هم امروزه همین‌طور است ما نیاز به ورود نظامی به کشورهای دیگر نداریم ما نیاز به ساختن بمب نداریم. آن نفوذ معنوی که همان صراط مستقیم ما است دل‌های آزادۀ دنیا را متوجه ایران اسلامی می‌کند و همه را به پیروی از قیام اسلامی ایرانی می‌کند. دشمنان از این خیلی می‌ترسند. نگران از جایگاه قوی ایران هستند، نگاه و قدرت ایران اسلامی را امروزه که می‌بینند به هر شکلی می‌خواهند این قدرت را محدود کنند و آنچه که رهبر معظم(دام‌ظله) هم اشاره کردند ما باید به هر شکلی که هست توان نظامی خود را برای ترساندن ابرقدرت‌ها از ورود به حملۀ نظامی و از استفاده از گزینه‌های نظامی حالت بازدارندگی باید داشته باشد. در سورۀ انفال می‌فرماید: «تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّکُم‏» این است که اسلام هیچ وقت آغازگر جنگ نیست اما تقویت بنیۀ نظامی هم برای ترساندن دشمنان است که در فکرشان هم یک وقت خواب حمله کردن به کشورهای اسلامی را نبینند. این فقط از این جهت است.
    امیدوارم هرچه بیشتر جلو می‌رویم خدای متعال بر عزت و شوکت و قدرت ایران اسلامی ما و رهبری معظم انقلاب بیفزاید و دشمنان را بیش از قبل ذلیلشان گرداند و در نهایت به نابودی آن‌ها دل همۀ مومنین و مستضعفین را شاد بگرداند.
     


    بسم الله الرحمن الرحیم
    خطبۀ دوم
     
    توصیه به تقوا
    مجدداً همۀ عزیزان را متوجه به رکن اساسی خطبه، دعوت به تقوای الهی و رعایت آن در رفتار ما در زندگانی، داخل و بیرون منزل، زندگی فردی و اجتماعی دارم. انسان متقی انسانی است که مالک بر غضب و شهوتش است. آن کسی‌که تقوا ندارد درواقع مملوک نفس است، غضب و شهوت امیر بر او است. به او دستور می‌دهد او هم زود اطاعت می‌کند. انسان متقی حریص بر انجام عمل صالح است. جدی بر رعایت همۀ حدود الهی است چه در اعمال خودش، چه در برخورد بر اعمال دیگران چه در تذکر دادن در بحث امر به معروف و نهی از منکر.
    طرح یک فوریتی در مجلس و زمین ماندن امر به معروف
    همین جا یک اشاره‌ای کنم اخیراً مجلس شورای اسلامی طرح یک فوریتی تبدیل سازمان گردشگری را به یک وزارت‌خانه تأیید کردند تا در آینده پیرامون آن صحبت بکنند. من وقتی از اخبار این جمله را شنیدم، خیلی متأثر شدم راجع به قانون امر به معروف و نهی از منکر که سال‌ها بنا بود وزارت‌خانه بشود اما به بهانه‌های مختلفی از جمله اینکه دولت توانایی بزرگ شدن را ندارد یا از نظر مالی نمی‌تواند اداره بکند به بهانه‌هایی این را مسکوت گذاشتند. در حالی که توصیۀ امام بزرگوار ما بود. بنده حتی شنیدم حضرت امام، زمانی که قلبشان مشکل پیدا کرد و از قم منتقل به تهران می‌شدند داخل آمبولانس به افرادی که اطرافشان بودند توصیه کردند که من باز توصیه می‌کنم که این وزارتخانۀ امر به معروف و نهی از منکر را ایجاد کنید. همۀ فرمایشات امام در اول انقلاب یکی پس از دیگری همه انجام شد، خیلی خوب هم شد اما همین یک وزارتخانه از اول که به وجود نیامد چون برای دنیای بعضی مفید نبود، بلکه جلوگیری از یک سری منکراتی را ممکن بود برای بعضی داشته باشد نمی‌خواستند و تا نخواهند به تعبیر بعضی وقتی انسان بخواهد یک کاری را بکند دلیلش را پیدا می‌کند وقتی هم نخواهد کاری را بکند عذرش را پیدا می‌کند. حقیقتاً تأثر می‌خورم و باز هم امید دارم که مجلس شورای اسلامی اگر بنا است وزارتخانه‌ای را به حجم دولت اضافه کنند، اولویت را به انجام این فرمایش حضرت امام که خواستۀ امروز همۀ مردم متدین است و همه نگرانی از تأخیر آن دارند، حداقل اولویت را به انجام این وزارتخانۀ مهم بدهند.
    عید مبعث
    در هفتۀ آینده روز سه شنبه مصادف است با عید بزرگ مبعث، بعثت پیامبر از اعیاد بزرگ اسلامی است. قرآن کریم آیۀ بعثت را آیۀ164 آل عمران را وقتی می‌خواهد بیان بکند این نعمت بزرگ الهی را می‌فرماید: «لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنینَ إِذْ بَعَثَ فیهِمْ رَسُولاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ» خداوند منت گذاشت بر مومنین و پیامبر را مبعوث کرد. معلوم است که منت گذاشتن از نظر علم اخلاق در مباحث اخلاقی ممنوع است. خود خدای متعال هم در سورۀ بقره آیه264 فرموده که مواظب باشید: «لا تُبْطِلُوا صَدَقاتِکُمْ بِالْمَنِّ وَ الْأَذى‏» منت گذاشتن در صدقه، عمل نیکوی شما را باطل می‌کند.
    منت خداوند بر بندگان
    بسیاری از محققین پیرامون این بحث وارد شدند که چه شده است خدایی که منع از منت گذاشتن می‌کند خودش در دو جای قرآن منت گذاشته است؟ یکی نعمت گذشته است مربوط به بعثت پیامبر در آیۀ 164 آل عمران یکی هم مربوط به نعمت آینده ظهور امام زمان(علیه‌السلام) است در آیۀ 5 سورۀ قصص که آن دیگر جالب‌تر است که می‌فرماید: خداوند آینده می‌خواهد منت بگذارد «وَ نُریدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ». سوال این است چرا خود خدای متعال منت بر دادن نعمت داده است؟ آنچه به ذهنم می‌رسد این است که منت به معنای اظهار نعمت است، برای مقصد اینکه یک نعمتی را از طرف مقابل بگیرد. هر کسی که منت می‌گذارد دنبال این است وقتی به رخ طرف مقابل می‌کشد که من این نعمت را به تو دادم، یادت نرود اگر من نبودم تو از بین رفته بودی و الفاظ مشابه این درواقع این قصدش این است که یک لطفی را از طرف مقابل به سمت خودش جلب بکند حداقلش می‌خواهد محبت در دل طرف مقابل داشته باشد. این حداقلش است، اما بیشتر از او می‌خواهد کمک از او بکند در زمان مناسب خودش و ما می‌دانیم خدای متعال که غنی بالذات است آن‌که در انعام لطف می‌کند و اصلاً توجهی به پاداش ما ندارد او نیازی به این ندارد اگر هم می‌گوید تشکر بکنید در نعمت‌ها، بلافاصله خودش تشکر از شکر ما می‌کند. اگر می‌گوید: «إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ» بلافاصله می‌فرماید: «یَنْصُرْکُمْ»(محمد، 7.) نه اینکه نیاز به کمک ما داشته باشد. بنابراین قطعاً این منّتی که خدا در بعثت پیامبر بر مومنین گذاشته از آن منت‌هایی نیست که بخواهد از ما یک عملی را یک خدمتی را به خودش جلب کند. او اصلاً نیازی به این ندارد. پس برمی‌گردد به یک نکتۀ دیگر و آن این است که خدای متعال به جای اینکه می‌خواهد از ما یک خدمتی را بگیرد، یک نعمتی را از ما درخواست بکند درواقع با این منت گذاشتن می‌خواهد یک نعمت مجددی را به ما ایصال کند، به ما برساند و آن این است که وقتی خدای متعال نعمت بعثت را، نعمت نبوت را، نعمت ولایت را به رخ ما می‌کشد. می‌فرماید: خدا منت گذاشت و یا می‌فرماید: «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی‏» (مائده، 3.) می‌خواهد ما را از جهل و غفلت در بیاورد متوجه بزرگی نعمت بکند تا قدر نعمت را خوب داشته باشیم و خوب استفاده کنیم و از این نعمت بهره ببریم. او می‌خواهد ما استفاده بکنیم چون انسان‌ها در استفادۀ از نعمت‌ها یا اگر جاهل شدند، استفاده نمی‌کنند و گاهی عالم‌اند و غافل. کسی که بداند و غافل باشد مجدداً استفاده نمی‌کند چون جاهل و غافل موضوعاً دو نفرند اما حکماً در عمل مثل هم عمل می‌کنند هر دو استفاده نمی‌کنند، یکی به خاطر ندانستن و دیگری به خاطر غفلت. این منت گذاشتن خدای متعال سبب می‌شود افراد هم عالم به نعمت شوند و هم در عمل متذکر نعمت شوند. در نتیجه از این نعمت خوب استفاده بکنند. ما در زیارت جامعه می‌خوانیم: «خَلَقَکُمُ اللَّهُ أَنْوَاراً فَجَعَلَکُمْ بِعَرْشِهِ مُحْدِقِینَ حَتَّى مَنَّ عَلَیْنَا بِکُم‏» این کلمۀ منت در این زیارت جامعه هم آمده منتها آنجا ما اقرار می‌کنیم و می‌گوییم اهل‌بیت(علیهم‌السلام) نیازی نداشتند پایین بیایند. آن‌ها که در عرش الهی ساکن بودند خدا منت بر ما گذاشت، ما نیاز به هدایت داشتیم خدای متعال اجازه داد آن‌ها پایین بیایند برای هدایت ما و در کنار این آمدن خدای متعال این منت را بر ما گذاشته است.
    ولایت؛ نعمت بزرگ الهی
    همین جا این نکته را عرض کنم ولایت، چه ولایت نبوت، چه ولایت امامت و چه ولایت فقیه این‌ها از نعمت‌های بزرگ الهی است که ما باید با تمام وجود منت‌دار این نعمت‌ها باشیم و قدردان این نعمت‌ها باشیم و خوب بهره بگیریم و مواظب باشیم غافل نباشیم. دشمنان هم متمرکز این نعمت‌ها هستند می‌خواهند این نعمت‌ها را از ما بگیرند با وسوسه‌ها و شبهاتی که ایجاد می‌کنند می‌خواهند گاهی دل‌های افراد را خدشه‌دار کنند و نسبت به ولایت فقیه جریحه‌دار کنند. ما هم باید هوشیار باشیم توجه داشته باشیم، رهبران آسمانی هیچ‌گاه دعوت به خود و دعوت به دنیا نمی‌کنند. آن‌ها خود فدایی دین و فدایی صراط مستقیم‌اند و دست مردم را هم به صراط مستقیم می‌گیرند هدایت می‌کنند. امیدواریم که همۀ ما قدردان این نعمت‌های بزرگ الهی باشیم.
    اطاعت و تسلیم رأی شورای نگهبان
    بحث انتخابات در پیش است در نهایت شورای نگهبان شش نفر از افرادی که کاندیدای ریاست جمهوری شده بودند را حائذ صلاحیت دانست و معرفی کردند. ما هم باید بدانیم امام بزرگوارمان از ابتدا و رهبر معظم هم همین‌طور بارها و بارها تأیید کردند آنچه را که شورای نگهبان مطرح می‌کند قطعاً همۀ افراد باید تمکین بکنند به این کاری که شوای نگهبان انجام داده است. کار بسیار سختی هم هست حقیقتاً در یکی از جلسه‌هایی که خدمت آیت الله جنتی بودیم و ایراد یکی از عزیزان به ایشان می‌گرفت یک جمله‌ای ایشان گفتند فرمودند یکی از شرایط ریاست جمهوری داشتن تقوا است شما اگر جای من بودی تقوای فلانی را تایید می‌کردی؟ وقتی این جمله را گفتند همان آقایی که داشت ایراد می‌گرفت به ایشان ساکت شد و جلسه همین‌طور به سکوت جلو رفت که حقیقتاً چه کار مشکلی را این عزیزان دارند که بخواهند یکی یکی این چند شرطی که در قانون اساسی است را در مورد این عزیزان پیاده کنند. حالا نمی‌خواهم بگویم این‌هایی که مردود شدند تقوا نداشتند یکی از شرایط این است اما باید بدانیم که عزیزان شورای نگهبان به خصوص عزیزانی که فقیه هستند این‌ها سعیشان بر این است که رعایت حدود و آنچه که در قانون اساسی است را به دقت انجام بدهند و در این جریان هم این‌گونه شد.
    در انتخابات دو قطبی و سه قطبی نباشد
    آنچه که الآن وظیفۀ ما است و وظیفۀ مسئولین حتی و همۀ مردم این است که مواظب باشیم دو قطبی سازی که در بعضی انتخابات گذشته به وجود می‌آمد این به وجود نیاید. چطور می‌شود گاهی جامعه را به دو قطبی و یا حتی سه قطبی می‌کشانند از اینجا به وجود می‌آید که عزیزانی که کاندیدا هستند یا طرفداران آن‌ها سعی می‌کنند در تخریب رقبا به جای اینکه برنامه‌های خودشان را بیان بکنند در مناظرات صدا و سیما می‌بینید بعضی گاهی مواقع اینچنین می‌شود که شروع می‌کنند، رقیب را تخریب کنند و بگویند ایشان نه و در نهایت می‌خواهند بگویند که ما می‌توانیم. گاهی دولت‌های گذشته را مدام تخریب می‌کنند. گاهی وعده‌های دروغینی می‌دهند که می‌دانند نمی‌توانند این وعده‌ها را عملیاتی بکنند. گاهی وعده‌های صد درصدی می‌دهند که می‌دانند موانعی را گاهی دشمن ایجاد می‌کند که در عمل نمی‌توانند مثل وعده‌هایی که در گذشته گاهی داده شده حتی گاهی مشخص می‌کردند در مدت صد روز مثلاً ما چه خواهیم کرد.
    انتخابات سالم، پر شور، گسترده و با امنیت برگزار شود
    این‌ها را باید ملاحظه بکنند من خواهشم این است که در این انتخابات همان‌طوری که رهبر معظم اخیراً در دیدار با فرماندهان محترم ارتش جمهوری اسلامی ایران داشتند فرمودند می‌خواهیم انتخابات سالم، پرشور، گسترده و با امنیت، این چهار ویژگی را ایشان رویش تاکید داشتند. امیدواریم با رعایتی که همۀ کاندیداها دارند در رقابت‌ها، رفاقت‌ها را فراموش نکنند و رفیقانه جلو بروند. برنامه‌های خودشان را آن‌گونه که در توانشان است، بیان بکنند و بگویند در صورت نبودن مانع، ما قصد داریم چنین کارهایی را انجام بدهیم نه اینکه قطعاً این کارها را خواهیم کرد بعد مردم مواجه بشوند با مشکلاتی و احیاناً بعضی هم سرد و نا امید بشوند، دشمنان هم به شدت در فکر این هستند مردم را مایوس کنند و بگویند دولت‌های گذشته چه وعده‌هایی دادند عملیاتی نشد. در حالی که بسیاری از این وعده‌هایی که عملیاتی نمی‌شود مقصر خود دشمنانند ما مقصر را خود آن‌ها می‌دانیم و از طرفی ورود خود مردم در انتخابات همیشه بر اساس وظیفه و تکلیف الهی است که وارد می‌شوند. اینکه بعضی می‌گویند که اگر ما رأی دادیم بعداً ریاست جمهوری اگر کار خلافی انجام داد آیا ما در گناه او شریک هستیم یا نه؟ به آن‌ها عرض کردم نه اینچنین نیست قطعاً مردم متدین، مسلمان وقتی به وظیفۀ الهی خودشان وارد می‌شوند رأی می‌دهند به ریاست جمهوری رأیشان مشروط و محدود به بودن آن رئیس جمهور است در محدودۀ قانون و شرع تا آنجایی که او دارد رعایت می‌کند، مردم او را وکیل خودشان قرار دادند و اگر خدای ناکرده بخواهد تخلفی بکند هیچ وقت مردم راضی به آن نیستند و قلباً مایل نیستند که کسی تخلفی بکند.
    رأی به معنای چک سفید امضا نیست
    حالا ببینید رأی به معنای چک سفید امضا نیست مطلقا نمی‌خواهم بگویم هر کاری این آقا انجام داد این وکیل ما است و می‌تواند این کار را انجام بدهد از این جهت بنابراین هیچ اشکالی ندارد. شما رهبر معظم را ملاحظه می‌کنید بعد از انتخابات ریاست جمهوری وقتی که می‌خواهند رئیس جمهور را منصوب کنند، می‌گویند من شما را منصوب می‌کنم مشروط به اینکه در محدودۀ قانون و شرع عمل بکنید این یک چیزی است که همۀ ما به آن توجه داریم و ملاحظه می‌کنیم.
    توجه به بحث اقتصاد، تولید و اشتغال
    رهبر معظم در فرمایشات اخیرشان در دیدار با ارتشیان عزیز چند نکتۀ دیگر را هم اشاره کردند. یکی توصیه به مباحث اقتصادی، وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم، تولید و اشتغال را تاکید داشتند. انتظارشان این است هم مسئولین و هم مردم دست به دست هم بدهیم و هر کاری که می‌توانیم در این زمینه انجام بدهیم. دشمن هم تمرکز کرده است روی از بین بردن اقتصاد کشور؛ چون می‌داند نظام ما اگر در مسائل اقتصادی به مشکل برخورد بکند بسیاری از مردم را می‌تواند از نظام زده بکند. بحث اهمیت حضور در انتخابات را اشاره کردند که عرض کردم.
    مسئولین از تهدید دشمن نترسند
    نکتۀ مهمی که در فرمایشات رهبر معظم بود بحث تهدید و ارعاب دشمن بود. فرمودند دشمن گاهی وارد می‌شود در یک جایی یک عملیاتی انجام می‌دهد می‌خواهد تشر ایجاد بکند دل بعضی را به هم بریزد رعب و وحشت در دل مسئولین ایجاد بکند تا از این رهگذر بتواند مسئولین را به راهی که اهداف خود دشمنان هست مجبور کند این راهکاری است که دشمنان دارند؛ چه در افغانستان، چه در سوریه که الآن می‌بینید ملاحظاتی که دارید و حرکاتی که دشمن ایجاد می‌کند رهبر معظم اشاره به این نکته داشتند. بعد اشاره فرمودند به این مطلب که کسی از مسئولین ما اگر می‌ترسد، آن مربوط به خودش است اما اجازه ندارد به نمایندگی از مردم ایران که ملتی شجاع و حاضر در صحنه هستند بخواهد در مجامع عمومی اظهار ترس و یأس بکند. حقیقتاً من وقتی این جملات را از رهبر معظم شنیدم اعتمادشان به مردم و این بیانشان شهادتی که می‌دهند یک افتخار بزرگی است برای شما مردم عزیز وقتی نائب حجت الهی شهادت می‌دهند که مردم ایران مردم شجاع‌گونه‌ای هستند باید ما سعی کنیم این شهادت ایشان را برای خودمان غنیمت بداریم، افتخار بدانیم و آن را با حضور خود در صحنه حفظ کنیم.
    دشمنان بدانند از آنان هیچ ترسی نداریم
    همین جا هم عرض بکنم در پایان خطبه به دشمنان اعلام می‌کنم، رسانه‌های گروهی هم صدای این مردم و ملت را انتقال بدهند که اگر دشمنان ما ذبوحانه فعالیت‌هایی را در گوشه و کنار دنیا انجام می‌دهند، دشمنان ما صدای رسای این ملت را بشنوند، صدای تکبیر این مردم را ببینند که چطور با تمام وجودشان فریاد می‌زنند و تکبیر می‌گویند و هیچ ابا و ترسی از اقدامات آن‌ها ندارند، مردمی که امروز تکبیر می‌گویند این تکبیر بلندشان کاشف از آن شجاعت درونی‌شان است، نشانۀ آن روحیۀ رشادت و شجاعت باطنی آن‌ها است که در هنگام موقع خاص خودش حاضر در صحنه خواهند شد، آنجا به دشمنان نشان خواهند داد که این تکبیرهای امروزشان آنجا در مقام عمل ریشۀ دشمنان را خواهد کند. ان‌شاءالله این آمادگی شما را ملائکه در این فضای معنوی نماز جمعه ثبت و ضبط می‌کنند و در زمان ظهور حضرت ولی‌عصر(علیه‌السلام) هم با همین روحیه در خدمت آن بزرگوار خواهید بود.
    در پایان خطبه دعا کنم. خدایا ماه استغفار است با تمام وجود و سرافکندگی از تو می‌خواهیم همۀ گناهان ما را، گناهانی که قصوراً، تقصیراً، سهواً و عمداً انجام دادیم. گناهان شخصی، اجتماعی همۀ این‌ها را از ما ببخش و عفو فرما و ما را پاک و آمرزیده وارد ماه شعبان ماه پیغمبرت بگردان. ما را متخلق به اخلاق پیغمبرت بگردان. خدایا همۀ ما به یک امیدی در این مکان‌های نماز جمعه حضور پیدا می‌کنیم آرزو داریم یک نماز جمعه‌ای را پشت سر حجتت حضرت بقیة الله(‌ارواحنافداه) بخوانیم، خدایا هر کسی آرزو دارد و آمین می‌گوید او را به این هدفش برسان. ظهور آن بزرگوار را نزدیک فرما. رهبر عالیقدر و نظاممان را حفظ فرما. مجاهدین را پیروزشان فرما. دشمنان را نابود گردان. امام امت و شهدای عزیز و امواتمان را رحمت فرما. پروردگارا رحمت ظاهری خودت، بارانت را بر ما و ملت ما نازل بفرما.
     
    کانال تلگرام - دروس کانال تلگرام - بیانات و اخبار