وحدت شیعه و سنی؛ اتحاد عملی به‌ویژه در برابر دشمن
    وحدت شیعه و سنی؛ اتحاد عملی به‌ویژه در برابر دشمن
    هرگاه سخن از اتحاد می‌شود، مراد اتحاد اعتقادی نیست که مثلاً شیعه سنی شود و یا سنی شیعه. اعتقادات هر شخص برای او محترم است و اصلاً ما اجازه نداریم مسأله‌ای را به دیگری تحمیل کنیم. این دستور قرآن کریم است.

    سخنرانی آیت الله مهدوی در جمع شورای اخوت و علمای شیعه و اهل‌تسنن افغانستان در اداره کل هلال‌احمر استان اصفهان(20آذر96):

    بسم الله الرحمن الرحیم

    وحدت شیعه و سنی؛ اتحاد عملی بهویژه در برابر دشمن
    هرگاه سخن از اتحاد می‌شود، مراد اتحاد اعتقادی نیست که مثلاً شیعه سنی شود و یا سنی شیعه. اعتقادات هر شخص برای او محترم است و اصلاً ما اجازه نداریم مسأله‌ای را به دیگری تحمیل کنیم. این دستور قرآن کریم است که می‌فرماید: «لَا إِکراهَ فِی الدِّینِ» (بقره، 256).
    مهم این است که باید برای اعتقاداتمان دلیل داشته باشیم؛ اما جایی که اتحاد بین شیعه و سنی مطرح است، مراد اتحاد عملی است که سعی کنیم درعمل کنار هم باشیم، روی اصول مشترک [توحید، نبوت و معاد] دقت کنیم، به یکدیگر احساس نزدیکی کنیم و نسبت به دشمنانمان جبهۀ واحدی باشیم.
    ماجرای انتقال سفارت؛ آزمونی بزرگ
    آمریکایی که اساس اسلام را قبول ندارد، سفارت خود را از تل‌آویو به قدس شریف منتقل کرده است و می‌خواهد به مسلمانان ضربه بزند. چقدر خوب بود همۀ ملت‌ها و کشورهای اسلامی تبدیل به یک جبهۀ متحد در مقابل رژیم جعلی صهیونیستی می‌شدند. اگر مسلمانان درعمل متحد می‌شدند، این‌ها هرگز چنین جرأتی نداشتند. البته همان‌گونه که ملاحظه می‌کنید، ملت‌ها کار خود را می‌کنند. ملت‌ها هم از بصیرت خوبی برخوردارند و هم ایستاده‌اند و امیدواریم به نتیجۀ مطلوب هم برسیم؛ اما متأسفانه دولت‌ها گاهی به‌خاطر حفظ حکومتشان، ارتباطاتی با آمریکا دارند؛ چنان‌که در ماجرای اخیر، انتقال سفارت، مشخص شده است با آمریکای جنایتکار همکاری و سکوت کردند. اما ما وظیفه داریم این وحدت را هرچه بیشتر تقویت کنیم و عملاً به نمایش بگذاریم.

    کانال تلگرام - دروس کانال تلگرام - بیانات و اخبار