بسمه تعالی

    سوال:
    با‌توجه به فیلتر شبکه‌های مجازی بیگانه که اخیراً اتفاق افتاده، سؤالی از خدمتتان داشتیم. این شبکه‌ها احیاناً از قوانین جمهوری اسلامی تبعیت نکردند؛ ولی بعضی از مسئولین اجرایی صحبت‌های متناقضی از خود نشان می‌دهند و سعی در فرافکنی و جوسازی دارند. این مسئولین حتی آدرس غلط‌ می‌دهند و باعث ایجاد بدبینی مردم به شخص اول مملکت می‌شوند. حال سؤال ما این است که در این زمان که متأسفانه از این صحبت‌ها و جوسازی‌ها بوده است، وظیفۀ مردم و مسئولین و یا حتی روحانیون چیست؟ اصلاً صلاح در چیست تا این قضایا تکرار نشود؟ چون متأسفانه باعث جوسازی‌های خیلی بدی در مردم شده است.

    پاسخ:

    بسم الله الرحمن الرحیم

    در اینکه شبکه‌های بیگانه هیچ تبعیتی از قوانین کشورمان نمی‌کنند، هیچ شکی نیست. اضافه‌تر از آن این است که علاوه بر اینکه تبعیت نمی‌کنند، اطلاعات شخصی افراد را به‌فروش می‌گذارند؛ آن هم به بیگانگانی که دشمن ما هستند. این شبکه‌ها از این طریق سود کلانی به‌جیب می‌زنند و اینکه گاهی می‌بینید سود کمی هم از مخاطبین خودشان گرفته می‌شود، به‌خاطر همین است. دشمن هم به‌خاطر همین نکته که از این طریق بتواند دسترسی پیدا کند به اطلاعات خصوصی افراد، بسیار خوشحال است. وقتی که مسائل مالی افراد مشخص شود یا مسائل فکری، مسائل دینی، مسائل اجتماعی و برخوردهای‌شان برای بیگانه واضح شود، ضربۀ بزرگی به افراد وارد می‌شود؛ بالاخره دشمنان روی این‌ها برنامه‌ریزی می‌کنند. به دنبال این، بالاخره این شبکه‌ها اطلاعات غلطی را لابه‌لای اطلاعات درست به‌خورد مردم می‌دهند. این‌ شبکه‌ها از همین طریق حتی روی فضای انتخابات هم اثر می‌گذارند؛ همان‌طورکه در اعترافاتشان در انتخابات گذشتۀ ما هم آمد. بالاخره این‌ها می‌آیند و کار خودشان را انجام می‌دهد؛ یعنی کاری می‌کنند که مردم با فکر خودشان به همان کسی که خواستۀ آن‌هاست، رأی بدهند؛ درواقع بدون اینکه فکر کنند، از بیرون هدایت می‌شوند و طوری با آن‌ها صحبت می‌کنند که اصطلاحاً می‌گوییم «تصمیم‌سازی» کرده‌اند. در تصمیم‌سازی، این‌ها در تصمیمات مردم دخالت می‌کنند و فضای کشور را به سمتی که دشمنان می‌خواهند، می‌کشانند.
    خب تا اینجا هم مردم و هم مسئولین می‌دانند که مصلحت نیست این شبکه‌ها در کشور کار کنند؛ البته سال‌ها پیش از این باید مسئولین این کار را می‌کردند؛ چون به‌زبان می‌گویند که ما خادم مردم هستیم. اگر واقعاً مسئولی خادم مردم است، وقتی شبکه‌ای خیانت می‌کند و از قوانین کشور هم تبعیت نمی‌کند،باید فیلترش کند. وقتی شهروندی شکایتی از این شبکه دارد، هیچ‌کسی جوابگوی او در محاکم ما نیست و می‌گویند ما هیچ دخالتی نمی‌توانیم بکنیم و قوانین دنیا هم نمی‌پذیرند که بخواهند به شکایت این شهروند رسیدگی کنند. خب نتیجه این می‌شود که ایرانیان ما ضربه می‌خورند. این شهروند خارج از کشور که نیست، بالاخره در داخل کشور ضربه می‌خورد. اگر مسئولین واقعاً خادم این ملت‌اند همان‌طور که به زبان می‌گویند و خیلی هم خدمت می‌کنند، این هم نمونه‌ای‌ از خدمت است. خدمت همین است که آنچه به‌نفع مردم است را عملیاتی کنند.
    اما اینکه می‌فرمایید مسئولین صحبت‌هایی می‌کنند و گاهی فرافکنی می‌کنند، این صحبتشان با آنچه که در تصمیمات جلسات داخلی‌شان است، متفاوت است. این را من خدمتتان بگویم که در جلسه‌هایی که خود مسئولین با یکدیگر دارند و ما هم از داخل آن اطلاع داریم، تصمیمشان بر همین است که با این شبکه‌های بیگانه مقابله کنند؛ لذا تقریباً سخن‌ها متحد و یکنواخت است. بعضی از مسئولین، بیرون که می‌آیند، می‌خواهند دل عده‌ای را به‌دست بیاورند و بیشتر هم بحث این است که می‌خواهند در رأی‌آوری‌ها جایگاه اجتماعی‌شان را حفظ کنند. عوض اینکه بیایند با مردم صادقانه صحبت کنند، ما نوعی دوگانگی را در مواضعشان احساس می‌کنیم؛ چون پشت درهای بسته تصمیمات خوبی می‌گیرند، ولیکن بیرون که می‌آیند، ادعا کرده و صحبت‌هایی می‌کنند که همین فکر شما و امثال شما را مغشوش می‌کند. ما دو نگرانی از دست این‌ مسئولین داریم: اول اینکه چرا اصلاً این‌گونه بین مردم صحبت می‌کنید ؟؛ دوم اینکه چرا واقعاً پشت درهای بسته بحث دیگری می‌کنید؟ اگر واقعاً اعتقاد به فیلتر و بستن این شبکه‌ها ندارید، در آن جلسه‌ها هم همین را بگویید. چرا آنجا که می‌رسید، جواب ندارید و قانع می‌شوید و بعد که بیرون می‌آیید، به گونۀ دیگری برخورد می‌کنید؟ ما هنوز نگران این هستیم؛ البته جریان کلی کشور با هدایت‌هایی که رهبر معظم دارند، همان است که انجام می‌شود. امیدواریم آنچه به‌نفع مردم است، درنهایت محقق شود.

    کانال تلگرام - دروس کانال تلگرام - بیانات و اخبار