خطبه اول نماز جمعه

    بسم الله الرحمن الرحیم

    توصیه به تقوا
    خودم و همه عزیزان را سفارش به رعایت حدود الهی و تقوا می‌کنم چون روز شهادت امام سجاد(علیه‌السلام) است از فرمایش آن بزرگوار دو روایت را خدمتتان عرض می‌کنم؛ در یکی امام(علیه‌السلام) می‌فرمایند: «الْخَیْرُ کُلُّهُ صِیَانَةُ الْإِنْسَانِ نَفْسَهُ»(تحف‌العقول، ص278.) همه خوبی‌ها و خیرها در این است که هر کسی نفس خودش را صیانت کند.
    نشانه‌های مومن در کلام امام سجاد(علیه‌السلام)
    در روایت دیگر در نشانه‌های مؤمن می‌فرمایند: مؤمن پنج نشانه دارد:(بحارالانوار، ج64، ص293.)
    1. «الْوَرَعُ فِی الْخَلْوَةِ»؛ آن جایی که تنهاست نشانۀ ایمانش این است که از خدا می‌ترسد و رعایت ورع و تقوا را می‌کند.
    2. «وَ الصَّدَقَةُ فِی الْقِلَّةِ»؛ زمانی که وضع مالی نامناسبی دارد باز هم صدقه می‌دهد ولو مختصر.
    3. «وَ الصَّبْرُ عِنْدَ الْمُصِیبَةِ»؛ وقتی مصیبتی به او می‌رسد صبور است.
    4. «وَ الْحِلْمُ عِنْدَ الْغَضَبِ»؛ در هنگامی که غضب و عصبانی می‌شود دارای حلم است.
    5. «وَ الصِّدْقُ عِنْدَ الْخَوْفِ» آن جایی که ترس از ضرر دارد دست از راستگویی برنمی‌دارد، همیشه راست می‌گوید.
    در این خطبه اشاره کنم به سفارشی که نبی گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) در تمسک به ثقلین داشتند و حضرت امام(رضوان‌الله‌تعالی‌علیه) هم در وصیت‌نامۀ سیاسی الهی خودشان ابتدای وصیت‌نامه را با همین توصیۀ پیامبر آغاز کردند و این به خاطر این است که الان بعد از قرن‌ها ملاحظه می‌کنید تنها کسانی که تمسک به قرآن و عترت کردند امروز دین اسلام واقعی و اسلام ناب را دارند و مشاهده می‌کنید کسانی که تنها تمسک به قرآن کردند بعضی از کشورهای عربی این‌ها نتوانستند جلوی دشمنان بایستند بلکه تازه با آن‌ها همراهی کردند و امروزه ملاحظه می‌کنید چه ذلتی را دشمنان بر آن‌ها تحمیل می‌کنند و رسماً به آن‌ها می‌گویند ما شما را نگه داشتیم شما باید پول به ما بدهید و این سخنان را رئیس‌جمهور آمریکا در حالی که برای خود کشورشان هم خیلی ذلیلانه هست فقط برای عربستان نیست تقاضای پول کردن رسمی که سابقه نداشته است. برای خود آمریکایی‌ها باید اهل خبره‌شان بایستند در روی رئیس‌جمهورشان که این‌گونه دارد کشورشان را انحطاط فرهنگی می‌دهد. از این طرف ملاحظه می‌کنید که مسلمانانی که تمسک کردند به قرآن تنها نتوانستند مقابله با دشمن را در رفتار خودشان داشته باشند.
    فراگیری مناجات با خدا از ادعیه امام سجاد(علیه‌السلام)
    امروز باید یاد کنیم از امام سجاد(علیه‌السلام) که ما را تعلیم دادند چگونه با خدا مناجات کنیم. در صحیفه سجادیه در دعاهای مختلف از جمله دعای ابوحمزه استفاده‌های فراوانی که از فرمایشات آن حضرت داریم. مناجات خمسة‌عشر و دیگر عبارت‌های زیادی که در منابع روایی ما آمده است. آن بزرگوار ملقب به زین‌العابدین هستند. زمانی که مشغول به عبادت بودند شیطان تجسم کرد می‌خواست مانع عبادت امام بشود. امام بعد از نماز او را طرد کردند و مجدداً مشغول عبادت شدند که هاتفی ندا داد: «أَنْتَ زَیْنُ الْعَابِدِین‏»(بحارالانوار، ج46، ص5.) مادرشان همان شهربانو هست که افتخار ما ایرانی‌هاست که او ام‌الائمه شد، مادر نُه امام شد.
    حفظ و حراست از واقعۀ عاشورا وظیفۀ بزرگ امام سجاد(علیه‌السلام)
    امام یکی از وظایف سنگینی که بر عهده‌شان بود حفظ و حراست از قیام و انقلاب پدر بزرگوارشان بود. از سال 61 تا 95 هجری که حضرت به شهادت رسیدند با روش‌های گوناگونی از جمله گریه‌های فراوان امام، شهادت پدر بزرگوارشان را و اهدافی که از آن داشتند را همین طور زنده نگه داشتند و با این کار محرم و صفر طی قرن‌ها که زنده شد، تقویت شد، محفوظ شد و اسلام را برای ما همین طور نگه داشت تا به دست ما رسیده است. امام(علیه‌السلام) خیلی در این جهت بر گردن ما حق دارند به دلیل این که پدر بزرگوارشان با ایجاد قیام، اسلام را حفظ کردند. اما بقاء و حفظ این آثار از این جهت خیلی زحمت بیشتری داشت لذا شنیدید که امام مشکل فراوان سفر کربلا را در شام بیان کردند. سختی‌های فراوانی که بر عهده آن حضرت بود. این یک درسی است برای ما که این انقلابی که در سال 57 به دست ملت ایران انجام گرفت حفظ و بقای این انقلاب هم مشکلات فراوان خودش را دارد که باید با روحیه انقلابی و جهادی این آثار را حفظ کنیم تا بتوانیم اهدافی را که برای آن انقلاب کردیم، مقاصدی را که شهدای ما جانشان را برای آن دادند، حفظ کنیم. امام سجاد(علیه‌السلام) در مصیبت‌های فراوان مرتب قرار می‌گرفتند، صحنه‌هایی که می‌دیدند یادآور صحنه کربلا بود برایشان گریه می‌کردند و به این وسیله همین طور مصیبت کربلا را زنده نگه می‌داشتند. غلام آن حضرت در یک جمله گفت: آیا وقت آن نرسیده که فراموش کنید سال‌ها گذشت از مصیبت کربلا و امام فرمودند: نه این‌چنین نیست، این مصیبت مصیبت فراموش‌شدنی نیست. از مصائبی که برای امام اتفاق افتاد همان بعد از شهادت پدرشان مصیبت حرکت امام و اسارت امام از کنار قتلگاه بود. در عبارت دارد که امام را با غل جامعه یعنی زنجیری که هم گردن امام را و هم دست امام را با هم می‌بست، پاهای امام را هم بسته بودند چون مریض بودند که از روی شتر بر روی زمین نیفتند. در عین حال امام را از کنار قتلگاه عبور دادند. در روایتی که مرحوم ابن‌قولویه ذکر می‌کنند حضرت می‌فرمایند: وقتی چشمم به جنازه پدرم افتاد که بعد از یک روز از شهادتشان گذشته بود دیدم بدن برهنه و بدون سر روی زمین افتاده خیلی متاثر شدم به گونه‌ای که نزدیک بود آن جا جان بدهم. حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها )متوجه شدند فوری آمدند جلو و عرض کردند: «مَا لِی أَرَاکَ تَجُودُ بِنَفْسِکَ یَا بَقِیَّةَ جَدِّی وَ أَبِی وَ إِخْوَتِی» این چه حالتی است که از شما می‌بینم ای یادگار برادرم. دارد جان از بدنتان مفارقت می‌کند و امام فرمودند: ببینید این‌ها رفتند کشته‌های خودشان را دفن کردند اما کشتۀ حجت خدا را، جنازه‌شان را برهنه و بدون سر روی زمین گذاشتند. گویا این‌ها ما را مسلمان هم نمی‌دانند! و این جا بود که حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) خبری را دادند که امام هم اطلاع داشتند اما باعث تسکین دل امام شد. عرض کردند: گروهی می‌آیند پدرتان را، اصحاب و یارانشان را دفن می‌کنند و نشانه‌ای را بر روی قبر پدرتان نصب می‌کنند که این نشانه با گذشت شبانه‌روز سال‌ها و قرن‌ها کهنه نمی‌شود.(کامل الزیارات، ص261.)
    اربعین نمونه‌ای از باقی‌ماندن جریان کربلا
    نمونه‌ای از این نشانه و عَلَمی که وجود دارد بحث اربعینی است که در پیش است و همین جا از همه کسانی که می‌توانند حضور پیدا کنند در این برنامه اربعین هم تقاضا دارم شرکت کنند و هم کسانی را که نمی‌توانند وضعیت مالیشان مقدور نیست آن‌ها را کمک دهند. افرادی که چه بسا هنوز موفق به زیارت عتبات نشدند. ده نفر، بیست نفر به تعدادی که می‌توانید آن‌ها را کمک کنید. و توصیه می‌کنم به عزیزانی که موکب‌ها را دارند برپا می‌کنند و آن این است که مهم‌تر از غذای جسمی، غذای فکری زائرین هست. به فکر فکر زائرین بیشتر باشید تا تهیۀ آذوقه‌های آن‌ها. امیدواریم که این جریان اربعین بتواند مسیر صحیح و روشنگری خاصی که از همان زمان قیام سیدالشهداء(علیه‌السلام) است را تقویت کند و دنیای امروز را بیشتر با اهداف انقلاب امام حسین(علیه‌السلام) آشنا کند.

    اعوذ بالله من الشیطان الرجیم ، بسم الله الرحمن الرحیم
    قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ، اللَّهُ الصَّمَدُ ، لَمْ یَلِدْ وَ لَمْ یُولَدْ ، وَ لَمْ یَکُن لَّهُ کُفُوًا أَحَدُ

     

    خطبه دوم:

    بسم الله الرحمن الرحیم

    توصیه به تقوا
    مجدداً خودم را و همۀ عزیزان را سفارش می‌کنم به رعایت حدود الهی انجام واجبات و نیز انجام مستحبات حتی‌المقدور و ترک محرمات و نیز ترک مکروهات آن هم در حد مقدور. روایتی را مجدداً از امام سجاد(علیه‌السلام) خدمتتان می‌خوانم: «إِیَّاکَ وَ الِابْتِهَاجَ بِالذَّنْبِ فَإِنَّ الِابْتِهَاجَ بِهِ أَعْظَمُ مِنْ رُکُوبِهِ» (بحارالانوار، ج75، ص159.) مواظب باش خشنود و راضی به انجام گناه نباشی؛ زیرا آن خشنودی پس از گناه عقوبتش سخت‌تر از انجام خود گناه است. شاید دلیلش این است که اگر کسی بعد از گناه نفس لوامه داشته باشد خودش را ملامت کند و توبه می‌کند و گذشته خودش را جبران می‌کند، اما اگر خودش باشد به انجام گناه نه تنها جبران نمی‌کند گذشته خودش را بلکه در آینده هم هرگاه  زمینه گناه مجدداً برایش فراهم بشود گناه را تکرار می‌کند.
    در عبارت دیگری امام سجاد(علیه‌السلام) می‌فرمایند: «یَا سَوْأَتَاهْ لِمَنْ غَلَبَتْ إِحْدَاتُهُ عَشَرَاتِهِ»(تحف‌العقول، ص281.) وای به حال کسی که، یکی‌های او غلبه پیدا کرده بر ده تاهای او. امام(علیه‌السلام) دارند اشاره می‌کنند به آیه 160 سوره انعام که فرمود: «مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها» وقتی گناه می‌کنی یک گناه نوشته می‌شود اما وقتی کار ثواب انجام می‌دهی ده برابر است و چه‌طور می‌شود یک کسی گناهان او که هر کدام نوشته می‌شود زیادتر از حسنات او بشود. این معلوم است که خیلی بدبخت است.
    اشاره‌ای به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار بسیجیان 12مهر97
    در این خطبه نکات متعددی را در نظر دارم خدمتتان عرض کنم. در ابتدا دیداری که رهبر معظم انقلاب روز پنج‌شنبه با بخشی از بسیجیان سراسر کشور داشتند جمعیتی حدود صد هزار نفری که در تهران اجتماع کرده بودند و نکات بسیار مهمی را همچون همیشه باز بیان کردند که من بخشی از آن مطالب را خدمتتان بیان می‌کنم؛ فرمودند: ملت ایران از ابتدا تا الان جهادهای متعددی داشته است. یک جهاد در ابتدای انقلاب در مبارزه با طاغوت بود در سال 57، جهاد دیگری را با تجزیه‌طلبان داشتند در همان سال 58-59، جهادی را با منافقین داشتند در اوایل سال 60، جهادی را با صدام در هشت سال دفاع مقدس داشتند، جهاد علمی را داشتند از اوایل سال 80 به بعد تقویت شد. جهادی را داشتند در سال 88 در مقابل فتنه‌گران و جهادی هم در مباحث اقتصادی از اوایل سال 90 به بعد تا الان و در این جهادها ملت همیشه پیروز بوده و پیروز شده است.
    وحدت و اقتدار؛ دو محور اصلی پیروزی‌ها
    دو چیز در این پیروزی‌ها محور اصلی است: یکی انسجام و وحدت و دوم اقتدار که امروز هم دشمن اگر انسجام ما را ملاحظه کند همه یکی باشیم با سلیقه‌های مختلف در مقابل دشمن محکم باشیم و از اقتدار کافی، ابزارهایی که سبب اقتدار ما می‌شود که یکی پافشاری روی اصول و قوانین شرع اسلام هست دیگری پیشرفت علمی است و دیگری پیشرفت نظامی و قدرت و حضور در صحنه و حضور در منطقه. این ابزارهای قدرت نظام اسلامی را اگر خوب رعایت کنیم و ملاحظه کنیم فرمودند: دشمن قطعاً عقب‌نشینی خواهد کرد و نمی‌تواند مقابل ایستادگی ملت بایستد.
    امید رهبری به ملت و به خصوص جوانان
    از همین جا این نکته را عرض کنم: عزیزان رهبر معظم انقلاب امید اصلیشان به شما ملت ایران و به خصوص به جوان‌هاست و در این جهت اعتماد زیادی دارند به جوانان مؤمن و بسیجی. همۀ ملت بسیجی هستند در این جهت، کوچک و بزرگ، مرد و زن و به خصوص جوان‌ها که از نیروی بدنی خوبی هم برخوردار هستند مشروط به این که صفات بسیجی باید همیشه در وجودمان تجلی کند. یک بسیجی شخصی است مؤمن، متدین، پیشتاز، عامل به وظیفۀ به موقع، دارای ایمان قوی، اخلاق خوب، نظم فراوان، امام‌شناس و رهبر‌شناس، اعتماد کافی. امروزه باید همۀ ما نه تعصبانه بلکه از روی آگاهانه آن‌چنان باید رهبر خود را کاملاً بشناسیم که دشمنانی که زخم‌خورده از انقلاب ما هستند و مرتب دارند در فضاهای مختلف حقیقی یا مجازی علیه رهبری سخن می‌گویند اصلاً اعتنا نکنیم و محکم از روی استدلال و بینش عقلی به فرمایش رهبر معظم دقت کنیم و عمل کنیم. این است که دشمن را به هراس واداشته است. دشمن خوب فهمیده سیلی محکمی که از نظام ما خورده در واقع از مواضع قاطع و به موقع رهبری خورده است. این شناخت باید شناخت محققانه و عالمانه باشد. دشمن از این خیلی هراس دارد لذا تلاش خیلی می‌کنند جوسازی کنند، شبهه بیندازند تا دل یک جوان را، دل یک مؤمن را نسبت به رهبرشان بدبین کنند. ما هم باید روی این نکته حساس باشیم. هم شاکر لطف خدا و نعمت الهی باشیم. مرتب تشکر کنیم و هم مواظب باشیم شبهات دشمنان در وجودمان نباشد. اگر واقعاً سؤالی عزیزی دارد برود سؤالش را بپرسد برطرف کند تا در میدان عمل گوش به فرمان رهبر و گاهی هم آتش به اختیار چیزی که رهبر معظم از ما می‌خواهند که گاهی مواقع در بعضی مقاطع اگر یک وقت مسئولی در مسئولیتش حالا یا کوتاهی کرد یا غافل بود مردم به وظیفۀ انقلابی خودشان عمل کنند و این تعبیر آتش به اختیار را که بنده از آیه 35 سوره نور خدمتتان می‌توانم یک اشاره‌ای کنم. قرآن کریم می‌فرماید: گاهی آن‌چنان زیتون قوی و روشن است که بدون این که آتش به آن برسد شعله‌ور می‌شود؛ «یَکادُ زَیْتُها یُضی‏ءُ وَ لَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نارٌ» آتش در این جا همان فرمان رهبری است که وقتی فرمان صادر می‌شود تمام وجود مومنین و بسیجیان را شعله‌ور می‌کند و همه را به قیام وادار می‌کند اما قرآن می‌فرماید: گاهی آتش رسماً گفته نمی‌شود اما از درون آن شعله‌های ایمان است که افراد را به تحرک و به اقدام وادار می‌کند. خب باید در بعضی مقاطع افراد اقدام بکنند مواضعی که گاهی مسئولین ما به دلایلی کوتاهی می‌کنند یا رهبری معظم فرمودند: گاهی بعضی خیانت می‌کنند کسانی که فکر می‌کنند نجات کشور در پیوند با آمریکا و مذاکره به آن‌هاست. خب این را باید همۀ ماها مواظب باشیم و دقت کنیم.
    حس‌کردن حضور دشمن و وجود آن
    در ادامه فرمودند: گام اول این است که ما باید حضور دشمن و وجود دشمن را حس کنیم. هنوز کسانی هستند که قبول ندارند، دشمن را تخیلی می‌‌دانند. فرمودند: کسانی که حس نمی‌کنند وجود دشمن را این‌ها مرد میدان عمل نمی‌توانند در انقلاب ما باشند.
    شناخت عرصۀ نبرد دشمن
    نکتۀ دوم شناخت عرصه نبرد دشمن است که بدانیم دشمن در چه مرتبه‌ای و با چه مسائلی درگیر با ماست. این که بعضی فکر می‌کنند که دشمن به خاطر مرگ بر گفتن‌های ما با ما دشمنی می‌کند این یک نوع اشتباه است. ما که در ابتدا مرگ بر دشمن را نگفتیم. آن‌ها شروع‌کننده بودند و هنوز هم در رفتارشان پافشاری می‌کنند. اما باید بدانند آن کسانی که هنوز اطلاع ندارند و آن این است که دشمن با اساس اسلام ما درگیر هست. آن‌ها اسلام ما را اوایل انقلاب که انقلاب ما به پیروزی رسید آن موقع که دیگر ما بحث هسته‌ای را نداشتیم اما دشمن از ابتدا آن موقع محاصره اقتصادی را مطرح می‌کردند و بعد هم الان بحث تحریم اقتصادی را.
    عناصر قدرت را هم رهبر معظم بیان کردند که همان پایبندی به اسلام، شناخت اصول اسلام و حرکت انقلابی در عمل به دستورات اسلام، پیشرفت علمی، پیشرفت نظامی و حضور در صحنه و منطقه است. فرمودند: دشمن ما وانمود می‌کند که دارای قدرت است اما نه قدرت آن‌ها محدود می‌شود به قدرت نظامی ظاهری و بخشی از ثروت‌های آن‌ها ولیکن مولفۀ قدرت حقیقی امروز که از آن به قدرت نرم یاد می‌شود آن استدلال و منطق محکم است و آن چیزی است که امروزه مشاهده می‌کنید دنیا متوجۀ منطق جمهوری اسلامی می‌شود که با استدلال، حرف نو برای دنیا دارد. رئیس‌جمهور آمریکا به بعضی از سران اروپایی وعده داده بود که شما دو سه ماه صبر کنید ایران را ما به شکست خواهیم رساند، فرمودند: این منطق را این‌ها چهل سال است، تکرار می‌کنند، اول پیروزی انقلاب هم این را می‌گفتند اما نه تنها موفق نشدند روز به روز درخت انقلاب تنومندتر شد بعد از چهل سال و دشمن و آمریکا نسبت به گذشته می‌بینید خیلی ضعیف‌تر شده که نمونه‌اش را در سازمان ملل ملاحظه کردید برای اولین بار بود رئیس‌جمهور آمریکا وقتی صحبت کرد و دستاوردهای خودش را در این دو سال گذشته خودش مطرح کرد رؤسای جمهور دنیا به او خندیدند و تا الان مقاله‌های فراوانی در خود آمریکا علیه رئیس‌جمهورش صادر شده بیش از صد مقاله تا الان صادر شده که چرا رئیس‌‌جمهور آمریکا این‌چنین کشورشان را به وهن و کوچکی و ذلت کشانده است. خب این‌ها نکات بسیار خوبی است که بشارت‌هایی است برای ما.
    تحریم ایران دلیل بر شکست او در میدان‌های دیگر است
    همچنین در آخر فرمایششان فرمودند: دشمن وقتی وارد تحریم می‌شود این دلیل بر این است که در میدان‌های دیگر شکست خورده و ناامید هست. و در بحث تحریم هم فرمودند: در مقابل اقتصاد مقاومتی ما باز تحریم آمریکا به شکست خواهد خورد و در نهایت شکست تحریم اقتصادی آمریکا شکست برای خود آمریکاست و این سیلی دیگری است که بر آمریکا وارد خواهد شد.
    حفظ انقلاب با روحیۀ انقلابی و جهادی
    چند نکتۀ کوتاه دیگر هم عرض کنم. اولاً انقلاب را شما عزیزان حفظ می‌کنید کسانی که در صحنه انقلاب حضور دارند با همین روحیۀ انقلابی و جهادی باید حضور داشته باشید. آگاهی و معرفت خیلی اهمیت دارد. از طرفی به کارگیری نیروهای انقلابی در مدیریت کشور خیلی اهمیت دارد. رئیس‌جمهور محترم که بعد از انتخابات گروه‌های سیاسی بعضی افراد مدیریتی بازنشسته را تحمیل به او کردند به دلیل این‌که نقشی داشتند در پیروزی او و دنبال سهم‌خواهی بودند، دیگر تجربه نشان داد که در این چند سال نمی‌تواند کشور با بعضی از مدیران بازنشسته کار را جلو ببرد. الان فرصت خوبی است رئیس‌جمهور محترم از نیروهای جوان، متعهد و انقلابی در رده‌های مختلف مدیریتی استفاده کنند یک جهشی را هم در اشتغال جوانان در این جهت داشته باشند هم در فضای کشور و انقلاب، در خدمت‌رسانی به محرومین. البته از مدیرانی که تجربۀ فراوان دارند استفاده‌های فکری خوب می‌شود کرد اما اقدامات عملی را باید بسپارند به جوان‌های متعهد و انقلابی که مرتب رهبری معظم از آن‌ها تقدیر می‌کنند این انتظاری است که الان باید محقق بشود.
    نکتۀ دیگری است در هفتۀ گذشته حرکت خوبی را قوۀ قضائیه داشت در مبارزه با مفسدین اقتصادی. حکم 35 نفر آن‌ها صادر شد.3 نفر از آن‌ها به اعدام محکوم شدند که البته قابل تجدید‌نظر هست و این حرکت و حرکت دیگری که به موازات این هم انجام گرفت. سایت‌هایی که شبکه‌های خارجی که مرتب نرخ برای ارز ما به وجود می‌آوردند و التهابی را در بالا بردن نرخ ارز در فضای بازار داشتند با دستور رئیس قوه با این‌ها برخورد شد و مرکز این‌ها در بعضی کشورهای عربی و زیر نظر آمریکایی‌ها کار می‌کردند. این حرکت‌ها یک مرتبه باعث شد یک مقدار آن قیمت حبابی ارز و سکه پایین بیاید و در حد خیلی زیادی به بازار ما آرامش بدهد.
    درخواست مردم از رئیس جمهور در پایین آمدن و ثابت ماندن قیمت ارز و سکه
    رئیس‌جمهور محترم دو نکته را چندین بار تا الان بیان کردند. همین هفتۀ گذشته هم باز اشاره داشتند که اولاً ارز عمده‌اش دست دولت است نه دست صراف‌ها. گفتند: سه در صدش دست صراف‌ها است و نود و هفت در صدش دست خود دولت است. و ثانیاً گفتند که معمولاً خزانه کشور پر هست و نیازی به ارز چندان نداریم و مشکل خاصی در این جهت نداریم.
    بنده عرض می‌کنم که با توجه به این دو نکته اگر حقیقتاً نود و هفت در صد ارز دست دولت است و دولت هم خزانه‌اش پول هست پس چرا قیمت را نمی‌آورد روی قیمت متعارف؟! یعنی قیمتی که باید می‌آمد روی حدود 7000 تومان که خود دانشمندان اقتصادی ما گفتند پس این چیست که باز مجدداً قیمت را دولت می‌آورد دو، سه هزار تومان گران‌تر می‌کند و می‌گویند ما نمی‌خواهیم مشکلات اقتصادی مان را حل کنیم. این نخواستن غیر از نبود است ممکن است هدف این نباشد اما در عمل دارد انجام می‌شود. ملت چیز دیگری را انتظاری دارند. انتظارشان این است که اگر واقعاً خدمتی می‌خواهد انجام بشود هم قیمت ارز و سکه بیاید روی قیمت متعارف و هم تثبیت بماند.
    اشاره به حادثه اهواز
    نکتۀ دیگر این که باز اشاره می‌کنم حمله تروریستی اهواز که دل افراد را همه جریحه‌دار کرد منجر به مجروح شدن و شهادت حدود نود نفر از هموطنان ما شد گرچه از نظر نظامی و امنیتی چندان ارزشی نداشت عملیات کور از آن یاد می‌شود اما پاسخ دندان‌شکن سپاهیان عزیز ما و نیروی نظامی ما پاسخ قاطع، صریح، محکم و دقیق. این موشک‌ها سه مایلی نیروهای آمریکایی در روی زمین فرود آمد و از روی نیروی آمریکایی رد شد. پهبادهایی که در این عملیات از آن استفاده شد رادارگریز بود که نتوانستند حتی نیروهای آمریکایی مانع او بشوند و در سه مایلی آن‌ها این موشک‌ها فرود آمد و ضربات سختی را به دشمنان وارد کرد. پاسخ محکمی بود هم به دشمنان ما و هم به حامیان آن‌ها. آن «تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّکُمْ»(انفال، 60.) که در قرآن اشاره به او شده است همین است که ما هیچ وقت شروع‌کننده نیستیم اما باید بدانند اقتدار کشور ما به گونه‌ای است که اگر ضربه‌ای زدند به تعبیر رهبر معظم زمان بزن و درو دیگر زمانی است که گذشته است و دیگر این‌چنین نیست و اگر ضربه‌ای بزنند ضربات متعددی به آن‌ها وارد خواهد شد.
    صدور قانون دادگاه لاهه
    نکتۀ آخر هم عرض کنم صدور قانون دادگاه لاهه در هفتۀ گذشته باز بشارت خوبی بود برای ملت ایران و مسئولین ما. بعد از این که آمریکا از برجام خارج شد و تحریم‌های جدیدی را بر ایران تحمیل کرد. صنایع هوایی، نظامی، غذایی، دارویی این‌ها را مجدداً در زمره تحریمات قرار داد و ایران شکایت به دادگاه لاهه کرد و در نهایت به اتفاق آراء حکم به نفع ایران صادر شد که آمریکا باید مجوز صدور صنایع هوایی، غذایی و کشاورزی و همچنین دارو را باید صادر کند. گرچه در عمل ممکن است این کار را آن‌ها انجام ندهند اما صدور این حکم به ضرر آمریکا که تلاش فراوانی هم آن‌ها داشتند که این حکم صادر نشود اما وجهۀ آمریکا را در دنیا خرد کرد. این‌ها که ادعای حقوق بشر می‌کردند بالاخره در دنیا معلوم شد که حقوق بشر این‌ها مانع حقوق بشر هستند و مزاحم حقوق بشر هستند. این یک نکتۀ خاصی بود که فعلاً این جهتش انجام شد و این یک درس عبرتی باز برای ما است که ایستادگی گرچه مشکلات فراوانی را در این ایستادگی‌ها داریم. رهبر معظم اشاره کردند ما مشکلات داریم اما فرمودند: بن‌بست نداریم. این نکتۀ مهمی است که باید بدانیم اگر همه همفکر و همدل باشیم، کنار هم باشیم ان‌شاءالله می‌توانیم مشکلات کشور را با کمک یکدیگر حل کنیم.
    بنده از همین جا تبریک عرض می‌کنم هفتۀ نیروی انتظامی را به همۀ برادران نیروی انتظامی که بعضی عزیزان هم حضور در نماز جمعه دارند و همچنین به همۀ نیروهای نظامی، ارتشیان عزیزمان، سپاهیان گرامی و بسیجیان سلحشور که باز بخشی حضور دارند و از حضورشان تشکر می‌کنم. امیدوارم همۀ ما بتوانیم با انجام وظایفمان خشنودی رهبری معظم انقلاب را که در واقع خشنودی حضرت بقیة‌الله(ارواحنا فداه) را در پیش داریم تحصیل کنیم.

    اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم
    قُلْ یَأَیهَّا الْکَفِرُونَ ، لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ ، وَ لَا أَنتُمْ عَبِدُونَ مَا أَعْبُدُ ، وَ لَا أَنَا عَابِدٌ مَّا عَبَدتُمْ ، وَ لَا أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ ، لَکُم دِینُکُمْ وَ لىَ دِینِ
    صدق الله العلی العظیم ، و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته

     

    کانال تلگرام - دروس کانال تلگرام - بیانات و اخبار