بسم الله الرحمن الرحیم

    خطبۀ اول نمازجمعه
    12بهمن1397

    توصیه به تقوای الهی
    ابتدای خطبه را با توصیه به رعایت تقوا شروع می‌کنم که فرمودند: بهترین چیز برای انسان و بیشترین ذخیره برای آخرت ما همان تقوای ما است. امام سجاد(‌علیه‌السلام) می‌فرمایند: «الْخَیْرُ کُلُّهُ صِیَانَةُ الْإِنْسَانِ نَفْسَهُ»[1] تمام خیر در این است که هر شخصی خودش را محافظت بکند. البته این بیان‌ها را ما باید از زبان خود امام بشنویم. ما همیشه وقتی به نماز جمعه می‌آییم یک حسرت و آروزیی داریم و آن این است که ای‌کاش یک نماز جمعه‌ای را در پشت سر حجت الهی حضرت‌بقیة‌الله‌(ارواحنافداه) داشته باشیم. ان‌شاءالله که این حضور در جمع که سبب استجابت دعا است، در این اجتماع روز جمعه دعا می‌کنیم که آن روز جمعۀ ظهور را هم درک بکنیم و ان‌شاءالله به امامت آن بزرگوار این توصیه‌های تقوا را از زبان حجت الهی بشنویم.
    نشانه‌های مؤمن
    در روایتی دیگر فرمودند: نشانه‌های مؤمن 5 چیز است: یکی ورع در خلوت، دیگری صدقه در قلت، سوم صبر در مصیبت و چهارم حلم در هنگام غضب و پنجم فرمودند: صدق در هنگام ترس ار ضرر و زیان[2]. در اینجاها مؤمن را شناسایی کنیم و خودمان را هم امتحان کنیم که چقدر ایمان به پروردگار داریم.
    مدت‌ها بود بعد از اینکه نماز جمعه در شهر شهیدپرور رهنان اقامه شد و خیلی همه خوش‌حال بودیم و عزیزان درخواست می‌کردند که یک جلسه‌ای را خدمت شما برادران و خواهران گرامی برسم و به دلایلی تا امروز مدام تأخیر افتاد و مصادف هم شده با 12 بهمن که روز ورود امام بزرگوارمان در سال 57 به میهن اسلامی‌مان است. در وقتی که امام جمعۀ محترم جناب حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج‌آقای محمدی آمدند و صحبت کردند، بنده باز مایل بودم خدمت شما بیایم؛ اما نماز را به امامت امام جمعۀ راتب بخوانیم. لکن ایشان بزرگواری کردند و اصرار بر اینکه بنده اقامه کنم. بنده خودم را قابل نمی‌دانم، بیشتر مایل بودم کسب فیض از خدمت شما برادران و خواهران داشته باشم. ان‌شاءالله که مورد قبول حق تعالی باشد.
    12بهمن؛ بزرگ‌ترین حادثۀ قرن
    12 بهمن بزرگ‌ترین حادثۀ قرن اتفاق افتاد و شاید بگوییم در قرون متمادی چنین حادثه‌ای اتفاق نیفتاده بود. هم از جهت شکستن طاغوت و هم از جهت استقرار نظامی آن هم بر پایۀ ولایت‌فقیه، نظامی که در رأس آن یک مجتهد جامع‎الشرایط باشد و آن مجتهد ولایتش را از امام زمان‌(علیه‌السلام) گرفته و او هم حجت الهی بر ما است. این است که ما بسیار خشنود هستیم. آن‌گونه که سیدالشهدا‌(علیه‌السلام) در دعای عرفه خدای متعال را حمد می‌کنند که در زمانی دنیا آمدند که جد بزرگوارشان مبعوث به رسالت شده بودند. جوان‌هایی که لحظۀ تولدشان در نظام جمهوری اسلامی بوده باید خیلی شکر خدا را به‌جا بیاورند. ما هم استغفار می‌کنیم از آن زمان‌هایی که در آن لحظات طاغوت نفس کشیدیم و حمد الهی را برای استقرار این نظام به‌جا می‌آوریم.
    مشکلات ایجاد شده توسط دشمن و کوتاهی مسئولین در انجام وظیفه
    البته مشکلات فراوانی را هم دشمن برای ما ایجاد کرد و هم در داخل مسئولینی که گاهی در فکر جناح‌های خودشان بودند در وظیفه کوتاهی کردند. بعضی حتی خیانت‌هایی داشتند، مشکلاتی را درست کردند؛ اما اصل نظام زیر نظر ولایت‌فقیه و آن یک برکت اساسی برای ماها است. هم‌چون دوران حکومت 5 سالۀ امیرالمؤمنین‌(علیه‌السلام) است که گرچه در آن 5 سال گاهی استانداران آن بزرگوار تخلفاتی داشتند، اشکالاتی داشتند، کارهای خلافی را مرتکب می‌شدند؛ اما هیچ‌گاه یک مؤمن آرزو نمی‌کند که حکومت از امیرالمؤمنین‌(علیه‌السلام) که حاکم الهی هستند گرفته بشود و آرزوی زمان طاغوتش را بکند، آن 25 سالی که غاصبین خلافت داشتند. الآنش هم همان‌طور است. مشکلات وجود دارد، به‌خصوص مشکلات در معیشت مردم و هم‌چنین مشکلاتی که در مسائل دینی و فرهنگی مردم است.
    سه عامل اساسی مؤثر در پیروزی انقلاب اسلامی ایران
    3 عامل در پیروزی انقلاب ما نقش اساسی را داشت. یکی که از همه مهم‌تر است نقش رهبری و ولایت‌فقیه بود و دوم اسلام و سوم حضور مردم. البته اسلام قرن‌ها در ایران اسلامی وجود داشت. مردم هم مسلمان بودند؛ اما آن موتور محرکۀ این عوامل، نقش کلیدی وجود حضرت امام(رضوان‌الله‌تعالی‌علیه) بود  که شخصیت کم‌نظیر یا بی‌نظیر ایشان در دوران غیبت  است که یک‌پارچه نور الهی بودند. همین باعث شد تا مردم زیر پرچم ولی‌فقیه و به دستور اسلام و قرآن حرکت کردند. تقوای حضرت امام که باید در این خطبه‌ها روی آن تأکید زیاد بکنیم. آن تقوای بی‌نظیر ایشان، ریشۀ برپایی نظام را ایجاد کرده و همین چیزی است که الآن هم باید بر اساس همین تقوا، نظام جلو برود و خدای متعال تقوا را در تأسیس مسجد می‌داند که در آیۀ 108 سورۀ توبه می‌فرماید: «لَمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التَّقْوى‏» آن مسجدی که بر پایۀ تقوا تأسیس می‌‌شود آن را می‌فرماید شایسته‌تر است که در آن اقامۀ نماز بکنید تا مسجدی که مسجد ضرار بود. این انقلاب بر اساس تقوای حضرت امام و آن روحیۀ خاص، پاکی و لطافت روح ایشان برپا شد و استمرارش هم بر اساس همین است.
    پذیرش قلّت(کمی)؛ توسل به دشمن هرگز!
    اما آموزه‌های اسلام هم نکتۀ دومی بود که می‌دانید در آموزه‌های اسلامی ما تأکید بر عزت و تقلل در مقابل توسل و پذیرش کمبود مادیات است. تقلل به این معنا است: پذیرش قلت اما توسل به دشمن هرگز! این جملۀ نهج‌البلاغه است. امیرالمؤمنین‌(علیه‌السلام) می‌فرمایند: «الْمَنِیَّةُ وَ لَا الدَّنِیَّةُ وَ التَّقَلُّلُ وَ لَا التَّوَسُّلُ»[3] یعنی آموزه‌های دین این‌ها را به ما تعلیم می‌دهد که مرگ شهادت‌گونه را می‌پذیریم؛ اما پستی و ذلت به هیچ وجه پذیرفتنی نیست. سیدالشهدا‌(علیه‌السلام) شعار «هَیْهَاتَ مِنَّا الذِّلَّةُ»[4] را تعلیم همۀ آزادگان دنیا و پیروانشان تا قیام آخرین ذخیرۀ الهی دادند و همین باعث پیروزی انقلاب ما شد. سال 57 هم همان راهپیمایی تاسوعا و عاشورا بود که در نهایت مردم به عشق امام حسین‌(علیه‌السلام) وارد شدند و در نهایت به پیروزی منجر شد و پایۀ سومش هم مردم بود. طبیعی است که این انقلاب یک انقلاب استثنائی است. استثنا بودنش هم از حیث حدوث و هم از حیث بقا است.
    ویژگی حدوثی انقلاب اسلامی
    حدوثش را عرض کنم که یک ویژگی در انقلاب ما هست که در هیچ انقلابی وجود نداشت و آن این است که رهبر این انقلاب شخصیتی بودند که یک انقلاب فکری در بین شاگردانشان ایجاد کردند و بعد آن انقلاب فکری به جامعه منتقل شد. در تمام انقلاب‌های دنیا می‌بینید یک گروه نظامی می‌آیند انقلاب می‌کنند و بعد خود را به مردم تحمیل می‌کنند، بدون اینکه مردم اغنای فکری داشته باشند و با آن‌ها بخواهند همراهی فکری بکنند. جایی سراغ ندارید که یک استاد دانشگاه، یک استاد حوزه شاگردانی را تربیت بکند و بعد این شاگردان حرکت کنند و آن فکر دین و اسلام و انقلاب و ولایت را به کل جامعه منتقل کنند و مردم بعد با بیش از 98 درصد با رأی آری بگویند بله ما چنین پذیرشی را داریم.
    صدور انقلاب ایران به کشورهای دیگر
    در ایران ما این انقلاب استثنائی است که سابقه هم ندارد. در آینده هم لاحقه دیگر ندارد تا ان‌شاءالله زمان ظهور که آن یک بحث استثنائی است. این یک ویژگی خاص انقلاب ما بود. همین ویژگی فکری و فرهنگی که در انقلاب ما وجود داشت، سبب صدور انقلاب ما به کشورهای دیگر هم شده است. دشمن از یک طرف می‌بیند ما حمل سلاح به کشورهای دیگر نمی‌کنیم؛ اما از طرف دیگر می‌بیند مردم دنیا چقدر دل‌هایشان به نظام ما متمایل است. یکی از مسئولین ما وقتی در کشورهای دیگر می‌روند، می‌بینید چقدر مردم به استقبالشان می‌آیند و می‌خواهند آن‌ها را ببینند؛ ولیکن رئیس‌جمهور آمریکا در بعضی از کشورها که می‌رود با لنگۀ کفش با او برخورد می‌کنند، در جاهای دیگر هم با روش‌های دیگر. اصلاً نرفته، علیه او تجمعاتی می‌کنند و شعار می‌دهند. دشمن همین‌طور متحیر مانده است که این چیست؟!
    بیداری‌های اسلامی در کشورهای منطقه نتیجۀ همین بیداری فکرها است. ما در کشورهای دیگر حضور نظامی نداشتیم و نیازی هم به این نداریم؛ اما ویژگی انقلاب ما به‌گونه‌ای است که مردم دنیا را متوجه انقلاب ما کرده است. دشمن از اینکه انقلاب ما برای کشورهای دیگر الگو بشود خیلی حساس است. سال‌های اول پیروزی باورشان نمی‌آمد. فکر می‌کردند بلافاصله انقلاب ما به شکست منجر خواهد شد. خب سابقۀ این انقلاب‌ها را در کشورهای دیگر هم دیده بودند؛ اما تجزیه و تحلیلشان اشتباه بود. نمی‌دانستند این انقلاب، یک انقلاب فکری است. پشتوانۀ آن خواص و عوام جامعه و آن هم با طرز فکرشان است و با فکر و جانشان دارند دفاع می‌کنند. این را متوجه نبودند. آن‌وقت با انقلاب‌های دیگر مقایسه می‌کردند. لذا همان انقلاب را می‌گفتند ظرف 1 سال دیگر، 2 سال دیگر دوام می‌آورد. یادم است مدام تحلیل‌های متعددی داشتند. هرچه مأیوس می‌شدند می‌گفتند خب سال دیگر، دیگر انقلاب ایران به شکست منجر می‌شود. وقتی که سال‌ها گذشت از این ناامید شدند. این 3 تا عامل را دارند از کشور ما می‌گیرند. عزیزان این را باید دقت بکنیم.
    3عامل اصلی خیزش مردم ایران
    دشمن چون سیلی استثنائی خورده است الآن دارد کم‌کم بیدار می‌شود و متوجه می‌شود که سیلی را از کجا خورده است. یکی از جاسوس‌های آمریکایی وقتی به ایران آمد و برگشت، بررسی کرده بود که این اسلام در ایران چیست. در حالی‌که مرکز اسلام در عربستان است؛ اما در عربستان قیامی نمی‌شود. اسلامی که در ایران است چه ویژگی دارد که سبب قیام مردم شده است. خب مدتی در ایران بود و بعد که برگشت یک کتاب نوشت که در آن کتابش نوشته که 3 تا ویژگی در اسلام ایران هست که در عربستان و کشورهای دیگر نیست. این 3 چیز باعث خیزش مردم در ایران شده و اگر بخواهیم انقلاب آن‌ها را نابود بکنیم باید این 3 چیز را نابود بکنیم. اول قیام سیدالشهدا‌(علیه‌السلام) است که در ایران اسلامی محرم و صفر به احترام آن بزرگوار جلسات زیادی گرفته می‌شود و هر روز یاد آن بزرگوار را در دل‌ها تجدید می‌کنند و مرتب مردم ایران به آن انقلاب کربلا تأسی می‌کنند. در عربستان این‌طور نیست. ویژگی دوم ایران اسلامی ما انتظار زمان حضرت بقیة‌الله(‌ارواحنا‌فداه) است که تعبیر او این است: می‌گوید این 2 بال قرمز و بال سبز. کربلا را می‌گوید: بال قرمز و انتظار را می‌گوید: بال سبز. می‌گوید ایرانی‌ها با این 2 بال پرواز می‌کنند. اما اجازۀ پروازشان را با عامل سوم یعنی با ولایت‌فقیه می‌گیرند . می‌گوید چیزی که در ایران اسلامی هست این است. این‌ها معتقدند ولی‌فقیه فرمانش فرمان حجت الهی است، فرمان خدا است. آن وقت بعد راهکارهایی را برای تضعیف این 3 چیز بیان می‌کند که ما باید سعی کنیم کربلا را با خرافات آلوده بکنیم. از آن طرف انتظار را همین‌طور به گونه‌ای ترجمه کنیم که بگوییم که اگر منتظر امام هستید باید فساد بکنید و یا انقلاب نکنید و از آن طرف تا می‌شود باید علیه ولی‌فقیه صحبت بکنیم تا مردم اعتمادشان به او سلب شود. وقتی اعتماد سلب شد بله دیگر نظام فروپاشیده شده است. خب این کار دشمن است.
    شکست اهداف آمریکا در ایران و کشورهای دیگر
    بحمدلله مردم تا الآن با حضور خودشان در راهپیمایی‌های مختلف 22 بهمن و ایستادگی‌شان نشان دادند که نه، این انقلاب غیر از انقلاب‌های دیگر است و خواهیم ایستاد. تحریم کردند، تحریم شدید با هدف اینکه مردم اعتمادشان از نظام گرفته بشود و بگویند اگر می‌خواهید وضعتان خوب بشود باید دفاع از نظام را رها بکنید و نظامی سر کار بیاید که همراه با آمریکا باشد؛ ولیکن هرچه تحریم کردند، ایستادگی مردم بیشتر شد و صبر و استقامت مردم زیادتر شده است. مردم به فرمان رهبر معظمشان به اقتصاد مقاومتی روی آوردند. روحیۀ انقلابی الآن از نکاتی است که باید خیلی به آن توجه بکنیم. مردم به جای اینکه اعتمادشان سلب بشود، اعتمادشان از آمریکا و دشمنان سلب شد؛ یعنی نه فقط در کشور ما، الآن در کشورهای مختلف، مثلاً افغانستان را ملاحظه کنید، الآن دیگر آنجا هم به آمریکا اعتماد ندارند. عراق یک زمانی زیر تاخت و تاز آمریکا بود، الآن دیگر مسئولانشان به او اعتماد ندارند. ترکیه همین‌طور است، مسائل مختلفی که در آن به‌وجود آمده است را ملاحظه کنید. یک زمانی یعنی حدود 8 سال پیش برای سوریه می‌گفتند: بشاراسد باید برود. امروزه دیگر پذیرفتند که بشاراسد بماند و یک تغییراتی در قانون اساسی داده بشود. اهداف آمریکا یکی پس از دیگری به شکست انجامید. زمانی به فکر تجزیۀ کشورهای اسلامی افتادند. در همین عراق و ایران و سوریه یک بخشی که کردنشین هستند را در فکر افتادند تا یک کشور مستقل کردی را اینجا ایجاد بکنند؛ اما با بیداری که به مردم داده شد مردم کرد عراق و ایران و سوریه، آن‌ها هم در مقابل تجزیه ایستادند.
    حضور در راهپیمایی 22 بهمن
    حضور در صحنه و 22 بهمن الآن نماد این است. بعد از 40 سال امسال حضور در راهپیمایی 22 بهمن یک شیرینی دیگری دارد که امید به آینده را در وجود افراد تقویت کرده و دشمنان را مأیوس می‌کند. شتاب علمی را که رهبر معظم رویش تأکید دارند، باید این به قوت خودش ادامه پیدا بکند و خلاصه باید به‌گونه‌ای ما حضور جدی و همه جانبه و فراگیر در راهپیمایی 22 بهمن امسال داشته باشیم که حداقل تا 40 سال دیگر دشمن از کشور و انقلاب ما ناامید باشد.
    تقارن دهۀ فجر با ایام شهادت حضرت فاطمه(سلام‌الله‌علیها)
    نکته‌ای را که باید خدمتتان عرض بکنم این است که امسال دهۀ فجر ما یعنی هفتۀ بعدی مصادف با ایام شهادت حضرت فاطمۀ‌زهرا‌(سلام‌الله‌علیها) است که باید دقت بکنیم. ما از طرفی باید شعائر الهی را و شهادت این بانوی گرامی را تجلیل و تعظیم بکنیم و از طرفی انقلابمان را تعظیم بکنیم. بنابراین امسال تعظیم ما به معنای شادی نیست؛ بلکه تجلیل و تعظیم از انقلاب هم حضور در صحنه است. بله این را هم به مسئولین عرض بکنم: مردم نگرانی‌هایی دارند. حضورشان در راهپیمایی 22 بهمن به معنای تصدیق و حمایت از کارکرد همۀ مسئولین نیست.
    در استان‌های مختلف گله‌های زیادی هست؛ به‌خصوص استان اصفهان با بحث کمبود آب و هم‌چنین مسئلۀ فرهنگ که مشکل تقریباً کل کشور است. بی توجهی بعضی از مسئولین که ملاحظه می‌کنیم. وقتی می‌بینیم معاون اول رئیس‌جمهور از استان کرمان است و سعی می‌کند آنجا بیکاری جوان‌ها را به صفر برساند و خوشحال هم هستیم که این تلاش برای آنجا انجام گرفته است؛ اما این تبعیض چرا باید انجام بشود؟! خب وقتی که کارخانه‌جاتی در آنجا کارهای صنعتی ایجاد می‌شود، بالاخره جوان‌ها اشتیاق پیدا می‌کنند و به دنبالش صنعت رونق می‌گیرد و کشور پیشرفت پیدا می‌کند. این‌ها خیلی خوب است؛ منتها انتظار این است که معاون اول رئیس‌جمهور فقط استان خودش را نگاه نکند. ایشان معاون رئیس‌جمهور کل کشور هستند. خود رئیس‌جمهور محترم، درست است اهل سمنان هستند؛ اما فقط نباید به فکر استان سمنان باشند! باید همۀ استان‌ها را حمایت بکنند. من یک موقعی خدمتشان پیشنهاد دادم، گفتم اگر مایل باشید، شما 30 تا معاون انتخاب بکنید از 30تا استان که هرکدامشان استان خودشان را به پیشرفت برسانند که البته این مصلحت نیست.
    علی‌ای‌حال تبعیض‌هایی را انسان می‌بیند، کمبودهایی را ملاحظه می‌کنیم، گله‌ها زیاد است؛ اما حضور مردم در 22 بهمن به معنای دفاع از نظام و اصل ولایت‌فقیه است، نه به خاطر کمبودها و مشکلاتی که وجود دارد. دفاع از ارزش‌هاست، دفاع از آرمان‌ها است، حفظ اهداف خون شهدایی است که در کنارشان الآن ما نشستیم و بر دوش ما سنگینی می‌کند. امیدوارم که بتوانیم این بار سنگین الهی را به خوبی به مقصد برسانیم.

    أعوذ بالله من الشیطان الرجیم، بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ‏

    إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَ الْفَتْحُ، وَ رَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فىِ دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا، فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَ اسْتَغْفِرْهُ  إِنَّهُ کَانَ تَوَّابَا

    صدق الله العلی العظیم

     

    بسم الله الرحمن الرحیم

    خطبۀ دوم نمازجمعه
    12 بهمن 1397

    سفارش به تقوای الهی
    در ابتدا مجدداً خودم و همۀ عزیزان را به انجام واجبات و مستحبات، دستورات دین و ترک محرمات و مکروهات سفارش می‌کنم. در آیۀ 197 سورۀ بقره خدای متعال دستور تقوا را به انسان‌های اولوالالباب می‌دهد: «وَ اتَّقُونِ یا أُولِی الْأَلْبابِ» و این کاشف از این یک نکته است که انسان هرچه عقلش خالص‌تر بشود، بیشتر بندگی خدا را می‌کند و کمتر گناه می‌کند، تا می‌رسد به جایی که عقلش کامل بشود؛ یعنی تمام وجودش فهم است، همه‌اش درک است. آن‌وقت که خوب بفهمد دیگر هیچ گناهی نمی‌کند، ظلم نمی‌کند و این رمز پایداری اعمال ما برای قیامتمان است، «تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیْرَ الزَّادِ التَّقْوى‏». اگر کسی خواهان این است که در قیامت نتیجۀ اعمالش را ببیند، راهش تقواست. آنچه که می‌ماند این تعبیر قرآن است: «وَ لَیَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ یَنْصُرُهُ»[5] است. خداوند یاری می‌کند کسانی که دین او را یاری می‌کنند. آیا خدا عاجز است که تقاضای یاری می‌کند؟ قطعاً نه، به دلیل اینکه وقتی ما یاری می‌کنیم بلافاصله خداوند ما را یاری می‌کند؛ پس پروردگار قادر است. در این جهت ما را دارد امتحان می‌کند و ما رشد و کمالمان در همین عمل به دستورات دین است.
    وضعیت کنونی ما در جهان
    در این خطبه هم اشاره کنم به وضعیت جهانی که ما الآن در آن حضور داریم و خدای متعال در اثر ایستادگی و مقاومتی که هم ملت ما و هم ملت‌های آزادۀ دنیا داشتند، پیروزی‌های چشمگیری را نتیجۀ ما و اعمالمان قرار داده است. پیروزی مقاومت در لبنان، یک بار در ظرف 55 روز، یک بار در ظرف 33 روز، بار دیگرش 8 روز و آخرین بار 2 روزه بود که دیدید اسرائیل زود حملۀ خودش را جمع کرد و صحبتی که سید حسن نصرالله دو روز گذشته داشتند. در مصاحبه‌ای که داشتند به‌گونه‌ای صحبت کردند که درون اسرائیلی‌ها مجدداً وحشت افتاد که اگر بخواهند کاری بکنند، گفتند دیگر ما موشک‌های نقطه‌زنی داریم که دقیق خواهیم زد و نیاز به انتقال تکنولوژی هم از جای دیگر نداریم. یک شوخی هم کردند که اسرائیلی‌ها باید خوشحال باشند که ما موشک نقطه‌زن داریم؛ چون اگر موشک‌ها نقطه‌زن نباشد می‌آییم پادگانشان را بزنیم، می‌رود آن طرف یک کیلومتر عقب‌تر می‌افتد، یک وقت جای دیگری می‌افتد و ضرر خواهند کرد. لذا باید خوشحال باشند که ما این موشک‌ها را داریم و اهداف را شناسایی می‌کنیم و دقیق می‌زنیم. یک زمانی بود که اسرائیل چه بلندپروازی‌هایی می‌کرد و الآن دیگر جرأت نمی‌کند؛ چون می‌دانید این‌ها اصلاً موجودیت خودشان را در حمله می‌دانند. یک مدتی نتوانند حمله کنند احساس می‌کنند که دارند عقب‌نشینی می‌کنند. لذا هر چند وقت یک بار می‌خواهد یک حمله‌ای بکنند. لذا الآن ترس و وحشت در آن‌ها افتاده که می‌خواهند چه بکنند. خب در عراق همین‌طور، داعشی که این‌ها ایجاد کردند. امروزه دیگر چندان خبری از آن‌ها نیست.
    در جنگ یمن که الآن بیش از سه سال است دارد ادامه پیدا می‌کند. فکر می‌کردند که همان روز اول دارند موفق می‌شوند و می‌توانند یمن را مسخر خودشان بکنند که این را هم نتوانستند. در ایران اسلامی هم از اول انقلاب تا الآن شکست‌های پی‌درپی داشتند. از همان ابتدای خود انقلاب ما یک معجزۀ الهی بود. بعد 8 سال جنگ را بر ما تحمیل کردند و موفق نشدند که بخشی از کشور ما را بگیرند، در آن جهت هم شکست خوردند. در جریان طبس در فکر این بودند که بتوانند انقلاب را از بین ببردند. آنجا هم به لطف الهی نتوانستند و موفق نشدند. لانۀ جاسوسی آن‌ها خیلی مسائل را باز کرد و برای آمریکایی‌ها شکست دیگری بود. کودتای نوژه که آن هم باز کودتایی بود که از خارج رهبری می‌شد و می‌خواستند انقلاب را از بین ببرند و نتوانستند. تحریم تسلیحاتی کردند، موفقیت پیدا نکردند. ایران اسلامی تازه به استقلال خودش نزدیک‌تر شد. امام بزرگوار ما از همان اول فرمودند: بزرگ‌ترین خدمتی که آمریکا به ما کرد همین بود که رابطه‌اش را با ما قطع کرد. در بحث هسته‌ای من الآن فهرستش را عرض می‌کنم. در بحث حقوق بشر، فتنه‌های زیادی که تا الآن ا یجاد کردند. سال 78 بود، بعد فتنۀ 88 بود، بعد سال گذشته هم همین‌طور بود. امسال هم رهبر معظم گفتند تابستان داغ را این‌ها پیش‌بینی کرده بودند. هرچه این‌ها تا الآن برنامه‌ریزی و پیش‌بینی کرده بودند، تمام به شکست انجامیده است و این شکر بزرگ الهی را می‌طلبد که ما توجه بیشتری بکنیم و بدانیم این نظام، نظام معمولی نیست، وصل به عالَم بالا و ارادۀ الهی است. خب از طرفی پیشرفت‌های علمی کشور هم قابل ستودن است. ایران اسلامی در همۀ زمینه‌ها پیشرفت داشت. به‌خصوص در بحث پزشکی و دارو، بحث ماهواره‌ها، فرستادن ماهواره به آسمان، بحث‌های نظامی، ساخت بالگردها و هواپیماهای نظامی، ساخت انواع جنگ‌افزارهای مختلف که مرتب می‌بینید از آن‌ها رونمایی می‌شود و این‌ها لازمۀ استقلال کشور است.
    ملزومات استقلال کشور
    کشور اگر بخواهد مستقل باشد چند چیز را نیاز دارد: اول، قدرت. قدرت ملی در کشور باید حرف اول را بزند؛ دوم حضور دائمی مردم را می‌طلبد؛ مردم به عنوان نقش کلیدی و اصلی نظام باید دائماً حضور داشته باشند ؛ سوم مقاومت و صبر همچون گذشته نیاز است؛ چهارم توجه به هدف، هدف ما پیاده‌کردن عدالت بود. یادمان نرود هرکسی در هر گوشه‌ای در هر قدرتی بتواند به کوچک‌ترین عدالتی را پیداه بکند یا جلوی ظلمی را بگیرد، باید انجام بدهد؛ پنجم لازمۀ استقلال ما مبارزۀ با استکبار است؛ چون آن‌ها نمی‌خواهند ما مستقل باشیم، می‌خواهند ما وابسته باشیم؛ ششم، این معاهداتی است که دشمن به هر نحوی می‌خواهد ما را با این معاهدات وابسته بکند؛ حتی با وام‌دادن. حتی اخیراً با همین پیمان‌های بین‌المللی به تعبیر خارجی‌اش همین کنواسیون‌های که هست مانند کنوانسیون  FITFو حقوق بشر و همچنین مبارزه با پولشویی. نکاتی که الآن مجلس حالا با رأیی که دادند الآن در اختیار مجمع تشخیص مصلحت گذاشته شده که در هفتۀ آینده بناست  در آنجا تصمیم‌گیری شود. علی ای حال استقلال کشور را باید ملاحظه بکنیم. استقلال کشور در این معاهدات از بین می‌رود و باید مسئولین کشور ملاحظات این نکات را دقیق داشته باشند. همچنین بحث بصیرت و درک تحولاتی که دارد، مرتب در جامعه و در منطقه دارد انجام می‌شود. این‌ها لازمۀ استقلال است که همۀ ما لازم است به آن توجه بکنیم.
    نکاتی دربارۀ راهپیمایی 22 بهمن
    اما چون دهۀ فجر است، چند نکته را هم راجع به راهپیمایی 22بهمن عرض بکنم که این راهپیمایی یک راهپیمایی خاصی است که در 40سالگی انقلاب ما دارد انجام می‌گیرد. تذکر به ایام الله است و تشکر از لطف الهی است. تأکید بر اصول انقلابمان است. اهمیت به وظیفۀ بزرگی است که بر دوشمان است. حفظ آرمان شهدا و اهداف آن‌ها است. نماد بصیرت مردم است. حضورشان در راهپیمایی از طرفی اقتدار ملی است. اقتدار ملی ما همین پشتوانۀ مردمی است که مردمی‌بودن نظام و به‌اصطلاح مردم‌سالاری آن است. آمادگی برای دفاع همه‌جانبه هم هست. دشمن وقتی ملاحظه می‌کند که مردم در راهپیمایی امسال حضور پرشورتری نسبت‌به سال‌های قبل داشتند و حساب کار خودش را می‌کند و آن‌ها مأیوس می‌شوند. لذا حضور در راهپیمایی 22بهمن امید و نشاط مردم را به‌دنبال دارد و از آن طرف ناامیدی و ذلت برای دشمنان است. حضور مردم بیان ایستادگی هم هست. مردم با حضورشان می‌گویند ما هنوز ایستاده‌ایم. حضور مردم سبب امنیت هم می‌شود. چون این همه جنگ روانی که دشمن علیه ما ایجاد کرده، حضور مردم همۀ این‌ها را نقش بر آب می‌کند. حضور مردم پیام روحیۀ انقلابی است. هم به هم‌وطنان خودمان و هم به مردم دنیایی که چشم امیدشان به مردم ایران دوخته شده است. حضور مردم سبب انسجام و وحدت ملی هم هست. حضور مردم نمایان‌گر پایداری و مقاومت مردم و برهم‌زنندۀ نظام محاسباتی دشمن است. افزایش خودباوری است. وقتی مردم حضور پیدا می‌کنند این خودباوری‌ها تقویت شده و آن جنگ‌های روانی نابود می‌شود. عمدۀ این‌ها تبعیت از ولایت فقیه و نظام و تثبیت نظام است. حضور شما مردم هم مورد دید دشمنان است و صدای تکبیر شما هم مورد شنیدن آن‌هاست. صدای تکبیرتان را هم می‌شنوند، می‌بینند و آن‌ها مأیوس می‌شوند و دوستان امیدوار و بانشاط می‌شوند.
    وظایف دولت در قبال مردم
    چیزی که اینجا باید عرض بکنم این است که تا اینجا مردم دِین خودشان را خوب انجام دادند. مسئولین حالا باید بایستند و خوب خدمت به این مردم بکنند. چیزی که وظیفۀ اصلی برای همۀ ما است این است. اینکه گاهی در روایات دارد که گاهی بعضی از مسئولین واجب است که در نمازجمعه حضور پیدا کنند، برای همین است. دو روز گذشته در جلسه‌ای که با یکی از مسئولین  داشتم، تأکید کردم که حقوق‌هایی که مدام دارد تأخیر می‌افتد را گفتم برای شما واجب شرعی است. گفتم برای چه می‌گذارید تأخیر بیفتد؟! یک کارگری، خدمتگذاری، به‌خصوص بعضی از عزیزانی که کار بدنی‌شان مضاعف است، چرا اجازه می‌دهید حقوقشان عقب بیفتد؟! آن‌وقت مجدداً می‌گفت دولت قبلی چقدر عقب می‌افتاد، ما گذاشتیم تا به سه ماه و چهار ماهش رساندیم. گفتم این مقایسه‌کردن غلط است، این حرف برای چیست؟! شما شرعاً موظفید. اصلاً مقایسه نکنید، موظفید این پول را که دارید می‌دهید، به‌موقع ادا بکنید و خدمت‌های دیگر. گاهی کارخانجاتی را انسان ملاحظه می‌کند به دلایل خاصی کارگرانشان را تعدیل می‌کنند که یک بخشش به قاچاق برمی‌گردد. خب وقتی قاچاق آن هم توسط بعضی از مسئولین دارد وارد می‌شود، خب چرا جلوی این‌ها گرفته نمی‌شود؟! این‌ها چه کسانی هستند که دادستان محترم می‌گوید رسماً 3 هزار کانتینر قاچاق آن هم از مبادی اصلی کشور دارد وارد می‌شود. خب معلوم است 3 هزار کانتینر توسط مسئول دارد وارد می‌شود. این باید جلویش گرفته شود. خب از آن طرف جلوی آن گرفته نمی‌شود، از این طرف کارخانۀ اینجا می‌خوابد و بعد رئیس کارخانه نمی‌داند چه بکند. این‌ها همه زنجیروار وصل به هم می‌شود. همه با هم باید دست به دست هم بدهیم. به جای اینکه بخواهیم مدام به هم اعتراض بکنیم، بیاییم وظیفۀ همدیگر را گوشزد بکنیم و حمایت بکنیم. من به آن مسئول هم همین را گفتم. گفتم ما کاری به این دولت و آن دولت نداریم. به دولت‌ها وظیفه‌شان را گوشزد می‌کنیم بعد هم حمایت می‌کنیم. وقتی هم که وظیفه‌شان را انجام ندهند مقابلشان می‌ایستیم و به آن‌ها تذکر می‌دهیم و یا با آن‌ها برخورد می‌کنیم. لذا توصیه‌ای که اینجا دارم این است که این مردم تا اینجا وظیفۀ خودشان را خوب انجام دادند. مسئولین هم بیایند و وظیفۀ خودشان را به عنوان تشکر از این مردم، خوب انجام بدهند. به‌خصوص بحث گرانی که حقیقتاً دل انسان را خیلی آزرده می‌کند و این تورم و نمونه‌هایی از گرانی‌هایی که عمدتاً از خودرو هم شروع می‌شود. این را هم به چند تا از مسئولین گفتم. گرانی را آن کسی که خط‌شکن است، خودرو و پتروشیمی است. بدون توجه به جاهای مختلف یک مرتبه می‌بینید 50 درصد حالا بیشتر یا کمتر روی قیمت خودرو می‌گذارند و بعد اثرش در تمام زندگی مردم گذاشته می‌شود. بعد بقیۀ کارخانه‌جات دیگر می‌آیند... . در بحث لبنیات و مسائل مصرف روزانۀ مردم، روی همۀ این‌ها اثر منفی می‌گذارد. خب چه کسی شروع می‌کند؟ در بحث خودرو است. خودرو را هم می‌بینید بعضی از آقازاده‌های مسئولین دارند تصمیماتش را می‌گیرند و سودش را دارند می‌برند. خب باید یک جدیت محکمی بشود. اگر بنا بود هیچ قیمت کالایی بالا نرود چه تورمی ایجاد می‌شد؟! یعنی همۀ کالاها همان قیمتی که سال گذشته بود، امسال هم بود. خب مشکلی که پیش نمی‌آمد. مشکلی که از تورم است این است که یک کارخانه‌ای خط‌شکن می‌شود، آن هم خط‌شکنی که روی همۀ کشور تأثیر می‌گذارد. مثل خودرو که به پولی که می‌خواهد بگیرد قانع نیست. تا سطح قیمت را بالا می‌آورد، خب بقیۀ جاها هم می‌گویند او 20 درصد، 50 درصد آورده بالا ما هم باید 50 درصد بالا بیاوریم. تا بقیۀ جاها می‌آیند 50 درصد را بیاورند بالا آن خودرو سود خودش را کرده است. همان چند ماه اول سود خودش را کرده است و الا اگر در کشور فرض کنید اول سال قیمت همۀ اجناس با هم 10 درصد 20 درصد بیاید بالا خب کسی سود اضافه‌ای نمی‌کند.
    در هر صورت امیدوارم که هم مجلس ما، هم قوۀ قضاییه و هم دولت و همۀ مسئولین به وظایف خودشان خوب عمل بکنند و این تشکر عملی از مردم خواهد بود.

    اعوذ بالله من الشیطان الرجیم، بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ‏

    قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ، اللَّهُ الصَّمَدُ، لَمْ یَلِدْ وَ لَمْ یُولَدْ، وَ لَمْ یَکُن لَّهُ کُفُوًا أَحَدُ

    صدق الله العلی العظیم

    و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته


    [1] . بحار الانوار، ج75، ص136.

    [2] . عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ قُلْتُ وَ مَا هُنَّ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ قَالَ الْوَرَعُ فِی الْخَلْوَةِ وَ الصَّدَقَةُ فِی الْقِلَّةِ وَ الصَّبْرُ عِنْدَ الْمُصِیبَةِ وَ الْحِلْمُ عِنْدَ الْغَضَبِ وَ الصِّدْقُ عِنْدَ الْخَوْفِ. بحار الانوار، ج64، ص293.

    [3] . نهج البلاغه، ص546.

    [4] . اللهوف علی قتلی الطفوف، ص97.

    [5] . حج، 40.

     

    کانال تلگرام - دروس کانال تلگرام - بیانات و اخبار