تفکر «درس می خوانم و کاری با مسائل سیاسی و نظام ندارم» غلط است
    تفکر «درس می خوانم و کاری با مسائل سیاسی و نظام ندارم» غلط است
    نظام جمهوری اسلامی مردمی است و هم مردم و دانشگاهیان باید برای حفظ نظام تلاش کنند، سکولاریسم در حوزه جایی ندارد و این که بگوییم من درس می خوانم و کاری با مسائل سیاسی و نظام ندارم غلط است.
    تاریخ: 6 یهمن 95
     آیت الله سید ابوالحسن مهدوی پیش از ظهر امروز در مراسم تجلیل از برگزیدگان آموزشی و پژوهشی حوزه علمیه اصفهان که در سالن اهل البیت(ع) برگزار شد، گفتند: ملاک ما در بهترینها نمره نیست اما معیاری که جنبه کاشفیت دارد نمرات بالاست، اما به این معنا نیست که هدف ما کسب نمره بالا باشد، هدف اصلی فهم دین است که دین را خوب بشناسیم.
     
    نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه دادند: گاهی فردی در امتحانات مریض شده و نمره نیاورده اما چون دروس را فهمیده کارش قابل تقدیر است، اما بالاخره ما ناچاریم تا بر اساس نمره های طلاب بهترینها را تجلیل کنیم که نمره میزان کاشفت بالایی در شناخت ممتازین دارد.
     
    نقش استاد بسیار کلیدی است/ پیش مباحثه سرعت علمی طلاب را 10 برابر می کند
    ایشان افزودند: در بحث آموزش و پزوهش باید به نقش کلیدی استاد توجه کافی شود، گاهی در درسی حرکتهایی صورت می گیرد که در درسهای دیگر اینطور نیست، شخصی در زنجان نزد استادی درس می خوانده بعد آمده در اصفهان و  نزد شیخ محمدرضا مسجدشاهی 6 ماه درس می خواند و می فهمد که آنچه قبلا خوانده هیچ بوده است و همه آنچه در 6 ماه آموخته در برابر 12 سال قبلی بیشتر است.
    آیت الله مهدوی اظهار داشتند: در هر پایه ای باید با استادی حرکت کرد که از لحاظ علمی و اخلاقی بهترین برای شما باشد، پیش مباحثه اثر بیشتری از مباحثه بعد از درس دارد، یعنی هنوز استاد درس را نگفته بنشینید و روی آن بحث کنید تا هنگام تدریس درس شما مسلط بر موضوع شوید.
    نماینده مجلس خبرگان تصریح کردند: مرحوم آخوند خراسانی مدتی درس شیخ انصاری رفته اند و می گوید که  نحوه تقریر شیخ انصاری به نحوی بود که خیلی از مشکلات آخوند خراسانی در حین درس از بین می رفت، مباحثه قبل از درس سرعت علمی افراد را تا بیش از 10 برابر خواهد کرد.
     
    آنچه ثبت شد حفظ می شود و آنچه حفظ شد در حافظه می ماند/ لزوم نوشتن مطالب علمی در هنگام تدریس
    ایشان افزودند: طلاب باید خودشان را مقید به نوشتن مباحث کنند، طلبه موفق کسی است که همه مباحث را می نویسد، کسانی که نمی نویسند ممکن است نمره هم بیاورند اما در نهایت موفق نخواهند بود، اسم نوشته حین درس را چرک نویس نگذارید، طلاب دو دفتر داشته باشند تا بعد از درس با حوصله بیشتر و مبسوط جزوه را پیاده کنند، نباید به حافظه اکتفا کرد، روایت است که آنچه ثبت شد حفظ می شود و آنچه حفظ شد در حافظه می ماند.
    آیت الله مهدوی بیان داشتند: صریحاً می گویم چیزی اضافه تر از دروس پایه های 10 گانه نیاز نیست و اگر همینها را خوب بخوانید موفق می شوید، همین 3 کتاب در صرف و نحو کافی است تا اجتهاد در صرف و نحو حاصل شود، در فقه و اصول هم همینطور است، اما اگر مایل باشید در کنار دروس خود شرحی را هم مطالعه کنید من برای آن ممانعتی نمی بینم.
     
    لزوم مباحثه دروس در کنار یکدیگر و استفاده از ارتباط دروس در فهم مطالب/ طلاب نظم را در همه شؤون زندگی خود وارد کنند
    نماینده مجلس خبرگان اظهار داشت: گاهی ما پنجشنبه ها درس 5 روز هفته را مباحثه مجدد داشتیم و از این مباحثات دوم خاطرات بسیار خوبی داریم، درسها در طول هفته منفک از هم تدریس شده بودند در حالی که یکدیگر مرتبط بودند، وقتی همه اینها را در انتهای هفته با هم بحث می کردیم نکات مهمی را می فهمیدیم.
    ایشان در ادامه بیان داشتند: نظمی که در حوزه هست در هیچ دانشگاهی در دنیا وجود ندارد و نظم اساس کار حوزه است، اما این نظم در همه ابعاد زندگی روحانیان فراگیر نیست و من خواهش می کنم که طلاب این نظم در حوزه را در همه جای زندگی خود رعایت کنند، رعایت نظم در و وقت کلاس بسیار مهم است، جای نشستن هم مهم است.
     
    طرف بحث رهبر معظم انقلاب در تحول متون حوزوی نخبگان حوزوی هستند
    آیت الله مهدوی ابراز داشت: اساتید موفق حوزه علمیه ثانیه ها را در درس خود منظور می کردند، انتظار رهبر انقلاب  و مخاطب ایشان در بحث تحول در متون آموزشی شما نخبگان حوزه هستید، دست به قلم شوید و شروع کنید، امام(ره) در زمان اقامت در نجف به آیت الله صافی پیام دادند که نخبگان طلاب در اصفهان را پیدا کنید و حمایت خوبی از آنها بکنید که البته بعد با مشکلاتی روبرو شد.
    امام جمعه موقت اصفهان گفتند: انتظار تحقیق از شما نخبگان هست که دست به قلم شوید تا ان شاءالله نوشته های شما بتواند مثمر ثمر در تحول متون حوزه علمیه باشد.
     
    سکولاریسم جایی در حوزه ها ندارد/ پیش بینی امام کاظم و امام صادق(ع) از وقوع انقلاب اسلامی ایران
    ایشان اظهار داشتند: حوزه باید همراه با نظام باشد، مؤسس نظام فردی حوزوی است و در واقع حوزه نظام را تأسیس کرده و خود حوزه هم باید نظام را حفظ کند، البته نظام جمهوری اسلامی مردمی است و هم مردم  و دانشگاهیان باید برای حفظ نظام تلاش کنند، سکولاریسم در حوزه جایی ندارد، این که بگوییم من درس می خوانم و کاری با مسائل سیاسی و نظام ندارم غلط است.
    آیت الله مهدوی ابراز داشتند: من نمی گویم داخل حوزه رنگ سیاسی بگیرد اما باید هوشیار باشیم و در حمایت از نظام نباید کم بگذاریم، اما لازم نیست از خطاهای نظام حمایت کنیم، حمایت ما باید از جریان نظام و انقلاب باشد، اراده الهی بود که انقلاب پیروز شود، امام هفتم(ع) انقلاب اسلامی ایران را پیش بینی کرده بودند، امام صادق(ع) هم فرموده بودند که زمانی علم از کوفه به قم و قبل از ظهور منجی آخرالزمان(عج) از قم به همه جهان صادر می شود، رهبران انقلاب حوزویان هستند و طلاب باید در حفظ انقلاب و دستاوردهای آن پیشگام باشند.
     
    کسانی که از رهبر معظم انقلاب بدگویی می کنند در اخلاق کار نکرده اند
    استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان بیان داشتند: باید به موازات تخصص در فقه و اصول دو تخصص دیگر هم باید داشته باشیم، یکی تخصص در کلام و دیگری اخلاق، اصلا حوزه برای 3 علم تأسیس شده، علم کلام، علم اخلاق و علم احکام، حوزه متکفل هر 3 علم است، اگر در فقه جلو بروم اما در علم کلام هنوز در وجود خداوند شک داشته باشم، در اینصورت از دشمن می ترسم و حب دنیا سراغ من می آید و حب دنیا اساس همه خطاهاست، ریشه خلوص هم در یقین به پروردگار است و خلوص در همه اعمال ما تأثیر می گذارد و کسی که خلوص نداشته باشد یک انسان ناقص خواهد بود، کسانی که از مراجع و رهبر معظم انقلاب بدگویی می کنند در اخلاق ضعیف هستند.
     
    آیت الله ناصری فرمودند تعطیلی کلاس درس برای استقبال از آیت الله مظاهری را پای امام زمان(عج) می گذارم
    آیت الله مهدوی تصریح کردند: در هنگام ورود آیت الله مظاهری به اصفهان عده ای از علما حاضر نشدند تا درس خود را تعطیل کنند و به پیشواز بیایند، آیت الله ناصری فرمودند من تعطیلی درسم را پای امام زمن(عج) می گذارم و می آیم، آنهایی که نیامدند کسانی بودند که کار علمی در فقه و اصول کرده بودند اما کار اخلاقی نکرده بودند.
     
    طلبه باید اهل نماز سب و وصل به اما حسین(ع)و امام زمان(عج) باشد
    نماینده اصفهان در خبرگان بیان داشت: طلبه باید نماز شب بخواند و دلش وصل به امام حسین(ع) و امام زمان(عج) باشد، به صراحت می گویم کسانی که اهل توسل و گریه و نماز شب نباشند شکست می خورند و بسیارند علمایی که در حد مرجعیت بودند اما در اخلاق کم گذاشته بودند و سقوط کردند، علم کلام مقدم بر علم اخلاق است، چون شاکله ما فکر ماست، دوم اخلاق و سوم هم فقه باید خوانده شود.
    ایشان اظهار داشتند: نخبگان حوزوی باید بیش از دیگران اهل تبلیغ باشند، حالا که یافتید باید اعطا کنید، بعضی در قم می مانند و به شهرها و روستاها نمی روند تا تبلیغ کنند، در ایام تعطیلات و ایام مهم به امور تبلیغی بپردازید و چهره به چهره با مردم در ارتباط باشید که از این طریق می توانید بسیاری از مردم را جذب حوزه و دین کنید.
    منبع: رسا
    کانال تلگرام - دروس کانال تلگرام - بیانات و اخبار