بیانات آیت الله مهدوی درباره شعار سال۱۳۹۶ (اقتصاد مقاومتی؛ تولید-اشتغال)
بیانات آیت الله مهدوی درباره شعار سال۱۳۹۶ (اقتصاد مقاومتی؛ تولید-اشتغال)
چیزی که سال گذشته و امسال مشاهده می‌کنیم یک چیز جدیدی است و آن این است که دو سال پشت سر هم رهبر معظم انقلاب(حفظه‌الله) سال را سال اقتصاد مقاومتی نامیدند؛ ولی سال گذشته اقدام و عمل بود، امسال تولید و اشتغال است؛ اما شعار یکی است

 

بسم الله الرحمن الرحیم

مرسوم است هر سال رهبر معظم انقلاب(حفظه‌الله) شعاری را برای سال قرار می‌دهند. معمولاً جهت‌گیری شعارهایشان به این شکل است که آن چیزی که بیشترین نیاز کشور است را بیان می‌کنند تا همۀ حرکت‌ها چه حرکت‌های مسئولین و چه حرکت مردم را، به سمت آن نکتۀ مهم‌تر؛ یعنی آن مطلبی که مصلحت خیلی بالایی دارد جهت دهند.

شعارهای اقتصادی

از سال 1387 به بعد معمولاً جهت‌گیری شعارها،  شعارهای اقتصادی بوده گرچه امور فرهنگی را هم به آن اشاره داشتند؛ اما نظر مبارک ایشان این بود که دشمنان تمرکز کردند اقتصاد کشور ما را لنگ کنند و از این راه بتوانند مردم را از نظام منفک بکنند و می‌دانید اگر کسی از نظر معیشتی به مشکل برخورد کند معمولاً از نظر دینی هم آنچنان دیگر آمادگی ندارد که متدین باشد و نگران می‌شود. خیلی کم‌اند کسانی‌که فقیر باشند اما دست از دینشان برندارند و محکم بایستند.

نام‌گذاری سال

چیزی که سال گذشته و امسال مشاهده می‌کنیم یک چیز جدیدی است و آن این است که دو سال پشت سر هم رهبر معظم انقلاب(حفظه‌الله) سال را سال اقتصاد مقاومتی نامیدند؛ ولی سال گذشته اقدام و عمل بود، امسال تولید و اشتغال است؛ اما شعار یکی است این نشان‌دهندۀ چند چیز است:

اقتصادمقاومتی؛ مصلحت بزرگ کشور

اولاً نشان می‌دهد که اقتصاد مقاومتی مصلحت بزرگ کشور ما است و نشان می‌دهد دشمنان روی این بحث خیلی متمرکز هستند و می‌خواهند اقتصاد ما مقاوم نباشد؛ لذا ضربه می‌زنند به خصوص بحث نفت را ملاحظه کنید با یک دسیسه‌ای که عربستان را فریب دادند و قیمت نفت را یک مرتبه از نصف هم کمتر کردند، قصدشان این بود که به ایران ضربه بزنند و  ضربه هم زدند. ما باید اقتصادمان مقاوم باشد؛ یعنی طوری باشد که حتی اگر نفت هم صادر نشد، اقتصاد کشور ضربه نبیند.

وابسته نبودن‌اقتصاد به نفت و خصوصی‌سازی

 رهبر معظم(حفظه‌الله) طی دستوری که دادند فرمودند: مقاوم شدن اقتصاد کشور یکی این است که از وابستگی به صادرات نفت بیرون بیاییم؛ دوم اینکه خصوصی‌سازی بکنیم و اصل 44 قانون اساسی را بیان کردند؛ مردم دخیل در اقتصاد کشور شوند. وقتی اقتصاد بین مردم پخش شد، مقاوم می‌شود. این‌دو، نظر مبارک ایشان بود که حقیقتاً می‌بینید دقیق‌ترین نظرات کارشناسی را در مباحث اقتصادی دارند.

عملیاتی‌نشدن اقتصاد مقاومتی در سال95

اما یک نکتۀ دیگری هم که ما با شعار امسال با آن مواجه می‌شویم، این است که می‌فهمیم مسئولین ما نتوانستند سال گذشته اقتصاد مقاومتی را کاملاً عملیاتی کنند درحالی‌که خیلی زحمت کشیدند ما باید قدردان زحماتشان باشیم و باید تشکر کنیم. همیشه این‌طور باید باشیم که خدای ناکرده ندید نگیریم؛ اما این را هم به آن توجه بکنیم منصفانه باید حرف بزنیم. اگر اقتصاد مقاومتی همراه با اقدام و عمل در سال گذشته عملیاتی شده بود، نیاز نبود امسال مجدداً اقتصاد مقاومتی نامگذاری شود و امسال را یک شعار دیگر می‌فرمودند. این است که مسئولین جا داشت سال گذشته اقدام می‌کردند. به خصوص این حرکتی که امسال ریاست محترم جمهوری و هیئت دولت به شهرهای مختلف می‌روند و تلاش می‌کنند، ای کاش این حرکت را سال گذشته انجام داده بودند، کار یک سال جلو می‌افتاد و جدیت بیشتری داشتند.

توصیه رهبر انقلاب به اقتصاد مقاومتی

رهبر معظم انقلاب در حرم امام رضا(علیه‌السلام) در اول سال 96 یک توصیه به مسئولین و یک توصیه به مردم کردند. به مردم گفتند: معطل نشوید، حرکت بکنید، بیایید جلو، و تولید و اشتغال را [ببرید جلو] که تولید و اشتغال هم درواقع این‌ها دو چیز مربوط به هم است. به مسئولین هم توصیه بر این است که اگر می‌خواهید تولید و اشتغال زیاد بشود، باید جلوی قاچاق را بگیرید به دلیل اینکه کارخانه را اگر شما حمایت کردید و پول در اختیارش گذاشتید و جنس را تولید کرد، کارگرها بعد حقوق می‌خواهند. حقوقشان از فروش همان اجناس است و اجناس اگر فروش رفت حقوق کارگر داده می‌شود. اگر فروش نرفت در انبار می‌ماند. چطور می‌شود که فروش نمی‌رود؟ وقتی است که آن جنس قاچاق در بازار ارزانتر از آن جنس کارخانه باشد و این کار متأسفانه هنوز انجام می‌شود و مسئولین باید جدیت بیشتری روی جلوگیری قاچاق داشته باشند. و  این طرف، اشتغال را تقویت بکنند تولید را حمایت بکنند.

امیدوارم به برکت خون شهدا و روح مطهر امام بزرگوارمان هم مسئولین و هم مردم در بحث تولید و اشتغالی که امسال رهبر معظم نام‌گذاری کردند، موفق باشند.

والسلام علیکم و رحمة الله

کانال تلگرام - دروس کانال تلگرام - بیانات و اخبار