بسم الله الرحمن الرحیم

    خطبه اول نماز جمعه 18 اسفند 96:

    توصیه به تقوا
    در ابتدای خطبه، خودم و همۀ عزیزان را به رعایت تقوا سفارش می‌کنم. رکن اساسی خطبه و یکی از اهداف بزرگ اجتماع نمازگزاران در مصلای نماز جمعه، سفارش‌ یکدیگر به رعایت تقوا است. یکی از آثار تقوا پیدا‌کردن بصیرت است. قرآن کریم در آیۀ 29 سورۀ انفال به این نکته اشاره دارد: ما به کسانی که رعایت تقوا را دارند، فرقان به معنای قوۀ تشخیص میان حق و باطل را عطا می‌کنیم، «إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ یَجْعَلْ لَکُمْ فُرْقاناً» و در مقابل کسانی هستند که اهل گناه و معصیت‌اند. فکر آن‌ها دارای سلامتی تفکر نیست؛ مثل لامپی می‌ماند که روی شیشۀ مقابل آن لامپ، گرد و غبار نشسته است. فضای فکر انسان‌های معصیت‌کار آلودۀ به دنیاست. حق را از باطل درست نمی‌توانند تشخیص بدهند. تمایلشان بیشتر در رسیدن به منافع دنیایی است تا رعایت حقوق اجتماعی.
    ولادت حضرت فاطمه(سلام‌الله‌علیها)
    امروز روز بسیار بزرگی است. روز بیستم جمادیالثانی سالگرد میلاد با سعادت دختر خاتم انبیا حضرت فاطمۀ زهرا(سلام‌الله‌علیها) است و به همین مناسبت این روز را روز زن نامیده‌اند. همچنین این روز با میلاد معمار کبیر انقلاب، امام بزرگوارمان مصادف است. در ابتدا میلاد با سعادت حضرت فاطمۀ زهرا(سلام‌الله‌علیها) را خدمت فرزندشان حضرت بقیة‌الله(‌ارواحنافداه) و همچنین خدمت همۀ ارادتمندان و محبین و علاقه‌مندان به این خاندان تبریک عرض می‌کنم. روز میلاد حضرت امام و روز زن را به همۀ شما عزیزان به‌خصوص به خواهران گرامی تبریک مضاعف عرض می‌نمایم.
    تهدید و شهوت؛ دو عامل مقابله با مقاومت ملت‌ها
    در چنین روزی همیشه شایسته است به نکات مهمی اشاره بکنم و آن بحث حجاب و پوششی است که متأسفانه امروزه کشور ما در این زمینه در چالشی گرفتار شده است. دشمنان از اول وقتی می‌خواستند مقاومت ملت‌ها را بشکنند، از دو حربۀ تهدید و شهوت استفاده می‌کردند و مقاومت ملت‌ها را این‌گونه در هم می‌شکستند. مقاومت بسیاری از کشورها و ملت‌ها از جمله اسپانیایی که امروزه ملاحظه می‌کنید را  با حربۀ تهدید و شهوت از بین بردند. در سه کشور ایران و افغانستان و ترکیه هم بحث بی‌حجابی را همین انگلیسی‌های خبیث در دوران رضاخان تحمیل کردند و رواج دادند و به این وسیله بی‌بندوباری را به اجبار بر ملت ایران تحمیل نمودند. در ایران رضاخان، در ترکیه آتاتورک و در افغانستان هم امان‌الله‌خان عاملان مزدور آن‌ها شدند. خب بعد از پیروزی انقلاب، خواهران گرامی به حجاب روی آوردند؛ ولی در اوایل انقلاب آن پختگی و بصیرتی که می‌بایستی داشته باشند  و آن درک لزوم پوشش وجود نداشت. بیشتر تابع هیجان‌ها و موجی بود که در کشور ایجاد شده بود. خب زمان گذشت، سال‌ها گذشت و دشمنان وقتی ملاحظه کردند انقلاب ما منافع آن‌ها را در خطر انداخته در فکر نابودی انقلاب ایران افتادند. فکر می‌کردند مدتی بعد می‌توانند این انقلاب را هم مثل انقلاب مشروطیت با تفکیک دین از سیاست منحرف بکنند. خب ملاحظه کردند که نه، این‌گونه نشد؛ بلکه در رأس نظام، مجتهدی بزرگ مانند امام بزرگوارمان قرار داشتند که هوشیاری ایشان نمی‌گذاشت. توطئه‌های فراوانی را از لانۀ جاسوسی شروع کردند اجرا بکنند که با اشغال لانۀ جاسوسی باز بسیاری از آن توطئه‌ها خنثی و اهداف آن‌ها برملا شد. کسانی‌که با آمریکا از داخل کشور مرتبط شده بودند، در اسناد لانۀ جاسوسی واضح شد که چه کسانی هستند. در فکر شکستن انقلاب بودند که از طریق جریان طبس باز شکست مفتضحانه‌ای به آمریکا تحمیل شد. در فکر انجام کودتای دیگری شدند و از پادگان نوژۀ همدان می‌خواستند آن را اجرا بکنند که آن هم شکست خورد. در فکر آشوب‌های خیابانی از طریق منافقین و فداییان‌خلق و گروه‌ها و احزاب دیگر بودند که آن هم به شکست انجامید. در نهایت با تحمیل جنگ علیه ایران در 8 سال و حمایت جدی از صدام باز هم موفقیتی برایشان حاصل نشد.
    سپری‌نمودن فتنه‌ها و جنگ‌های مختلف
    اگر تاریخ انقلاب‌ها را نگاه کنیم، هیچ انقلابی در دنیا به اندازۀ انقلاب ما با مشکل مواجه نشده است. پس از جنگ‌ به جریان فتنه رسید. فتنه‌های سال78، بعد ده سال بعدش در 88 و فتنۀ اخیری که حدود دو ماه پیش بود. این فتنه‌ها خسارت‌های فراوانی را به کشور ما تحمیل کرد؛ اما در عین حال یک پختگی سیاسی هم برای ملت آورد. همین جنگ 8 سال بر ما تحمیل شد، خسارت‌های فراوانی  برای ما داشت؛ اما بیداری جوان‌ها و دفاع از نظام و انقلابشان، در همین جنگ ایجاد می‌شد. نسل‌های بعدی انقلاب که بسیاری‌شان حضرت امام را اصلاً زیارت نکرده و زمان ایشان را درک نکرده بودند؛ اما ملاحظه کردید که در جریان دفاع از حریم اهل‌بیت(علیهم‌السلام) شهدای مدافع حرم بسیاری‌شان از چنین جوان‌هایی هستند.
    در عین حال می‌خواهم عرض کنم که دشمن از دشمنی خود دست بر نداشته و بر نخواهد داشت. از طریق فضاهای مجازی بسیار بی‌بندوباری را میان ما ترویج می‌کنند و باید این را ملاحظه بکنیم. رهبر معظم انقلاب(دام‌ظله‌العالی) در دیداری که بعضی از شعرا و مداحان با ایشان داشتند روی این نکات بسیار تکیه کردند و به مناسبت میلاد حضرت فاطمه(‌سلام‌الله‌علیها) بر همین نکات تصریح کردند. ما باید امروز ملاحظه کنیم. فرمودند اینکه دشمنان ما بی‌بندوباری را ترویج می‌کنند من زیاد از آن‌ها نگران نیستم. اما وقتی می‌بینم در داخل کشور بعضی که ادعای فرهنگ می‌کنند، تحصیلاتی دارند و خواص جامعه محسوب می‌شوند این‌ها می‌آیند سخن از حجاب اجباری را مطرح می‌کنند و ذهن خیلی‌ها را به این مطلب مشغول می‌سازند. این جای نگرانی است که آیا این افراد حقوق‌بگیر جریانات خارجی هستند یا اینکه جاسوس‌هایی که در داخل هستند در تصمیم‌سازی این خواص مؤثر بودند!
    آزادی فکر در گرو پوشش مناسب
    بدانید حجاب و پوشش برکات آخرتی و برکات دنیایی دارد. حجاب و پوشش هم برای شخص و هم برای جامعه مفید است؛ از جمله آزادی فکر. اگر انسان بخواهد فکرش در جامعه آزاد باشد لازمه‌اش این است که پوشش مناسب داشته باشد. چه مردها و چه زن‌ها زمانی که پوشش مناسب دارند فکرشان می‌تواند آرام باشد. پوشش مناسب، خاص فطرت انسان است. قبل از اینکه دین حجاب را واجب و حکم الهی کرده باشد، خلقت انسان‌ها هم با پوشیدن تناسب داشته و از برهنگی نفرت دارد. قوانین اجتماعی در جامعه همیشه وجود دارد. در همان کشورهای غربی هم بالاخره قانون‌هایی نسبت به حقوق مردم، نسبت به رانندگی وجود دارد. این قوانین اجتماعی در همه جا وجود دارد. خب یکی از قوانینی که در جامعه وجود دارد بحث پوشش است که در همه جا افراد باید رعایت بکنند تا جامعه از سلامت خوبی برخوردار باشد.
    پوشش عامل ازدیاد عقل
    پوشش تقویت فکر و عقل را هم به‌دنبال دارد. دو چیز است که عقل را بسیار تضعیف می‌کند: یکی غضب و دیگری شهوت است. انسان‌هایی که به غضب یا شهوت آلوده می‌شوند در آن حالت دیگر درک عقلانی ندارند.وقتی خواهران با پوشش مناسب یعنی همین چادری که بر سر می‌کنند یا با پوشش‌های دیگر خودشان را می‌پوشانند، برادران هم همین‌طور، وقتی لباس مناسبی را به تن می‌کنند این باعث می‌شود که فکر و نفس آلودۀ به شهوت نشود و عقل بتواند خوب فکر کرده و کار بکند.
    لزوم حفاظت از جنس جذاب
    همچنین عقلا می‌دانند هرچه جنسی جذابیت بیشتری دارد حفاظت از آن را بیشتر می‌کنند. دو تا خودرو که یکی قیمت کم و دیگری قیمت زیاد دارد، می‌بینید حفاظتش یکسان نیست. انسان‌ها هم همین‌طور‌ هستند. وقتی زن‌ها نسبت به مردها جذابیت بیشتری دارند، عقل حکم می‌کند که زن‌ها بیشتر از مردها باید حفاظت ظاهری خودشان را داشته باشند. زن مَظهَر جلب‌کردن است؛ ولی مرد مَظهَر شیفته‌شدن است. این را متخصصین هم اذعان کردند. من نظرات بعضی را ملاحظه کردم؛ حتی در ساختار مغز زن و مرد هم متخصصین گفتند این‌چنین است. خیلی خب، اگر زن مظهر جلب‌کردن دیگران به خود است و مردم هم مظهر شیفته‌شدن، طبیعی است که فوری عقل حکم می‌کند که این جلب و شیفته‌شدن باید به خانواده محدود بشود، نه اینکه بی‌بندوباری و ولنگاری در جامعه ایجاد بشود و زن هرکسی را به خودش جلب بکند.
    حجاب؛ هویت ملی ایرانی
    حجاب درواقع هویت ملی ما ایرانی‌ها هم است. در تصاویری که از دورۀ هخامنشیان از زن‌ها پیدا شده ملاحظه کرده‌اند که آن‌ها دارای پوشش سراسری هستند. در تخت جمشید هنوز ملاحظه می‌کنید عکس‌های زیادی را روی سنگ‌ها کنده‌کاری کردند؛ اما عکس یک زن را ملاحظه نمی‌کنید. خب آن دوران که اسلام در ایران نبود، اما این غیرت وجود داشت. اجازه نمی‌دادند که زن‌ها در معرض بیگانگان و مورد سوء‌استفادۀ دیگران قرار بگیرند. این هویت ما ایرانی‌هاست که امروزه هم کسانی که به حفظ هویت خودشان عشق می‌ورزند باز این را رعایت می‌کنند. پوشش مناسب یک ارزش‌آفرینی برای انسان دارد. موجودات ارزشمند را دیدید یک پوشش مناسبی می‌آیند رویش می‌گذارند و رونمایی می‌کنند. در رونمایی توجه دیگران بیشتر به آن‌ها جلب می‌شود. خب زن وقتی که برای خود بتواند حفاظت خوبی داشته باشد، بهتر می‌تواند نظر همسرش را در محدودۀ مسائل شرعی به خودش جلب بکند.
    حفظ حیا در داشتنِ حجاب
    حجاب حفظ حیای انسان را هم دارد و حیا باز یک امر عقلی و عقلایی است. حیا یعنی قوه‌ای که انسان را از کار زشت باز بدارد و حجاب یک عامل بزرگ حفظ حیا در انسان است. حجاب آرامش روحی و فکری برای انسان به ارمغان می‌آورد. من این را بارها از افراد مختلف شنیدم. چه از مسئولین داخل کشور و چه از کسانی‌که از خارج به عنوان گردش‌گر آمدند. رعایت حجاب مانع خیلی از آسیب‌های اجتماعی و خشونت‌هاست. ما گاهی خشونت‌های جامعه را نگاه می‌کنیم؛ حتی تعدی در حد کشتن که آمارش را گرچه در کشور ما نسبت به کشورهای دیگر کم است اما بالاخره آمار زیاد است. مسئولین گاهی معلول را نگاه می‌کنند که معمولاً در این زدوخوردها زن‌ها مظلوم واقع می‌شوند و یا حتی جنازه‌های آن‌ها پیدا می‌شود؛ اما وقتی سراغ علت می‌رویم ملاحظه می‌کنیم اکثر آن‌ها حجاب مناسبی نداشتند. آن حجاب مناسب‌نداشتن سبب نگاه هوس‌آلود دیگران شده و به دنبال آن نگاه، تمایلات تشدید شده و روابط نامشروع اتفاق می‌افتد.
    رشد علمی در حفظ حجاب
    حجاب و پوشش زمینه‌ساز رشد علمی در مراکز علمی هم می‌تواند باشد. هیچ انسانی در اوج غضب یا شهوت نمی‌تواند یک نکتۀ علمی را کشف کرده یا اختراعی بکند؛ چون اوج غضب و شهوت معنای اوج نفس انسان و اوج تضعیف عقل انسان را می‌دهد. هر دانشمندی که به هرگونه کشف و اختراعی دسترسی پیدا کرده در اوج تقویت عقل او بوده است. جالب است که آمریکایی‌ها که اصلاً رعایت دین را در نظر نمی‌گیرند، تا چند سال پیش چندین دانشگاه خودشان را از نظر جنسیتی تفکیک کرده بودند. این کار را نه به خاطر ملاحظات دینی بلکه فقط به خاطر رشد علمی کردند و احساس کردند که اگر فکر از شهوت خارج شود و کلاس‌ها تک‌جنسیتی بشود افراد بهتر رشد علمی می‌کنند.
    حجاب؛ عامل مقایسه نکردن
    حجاب سبب می‌شود که انسان‌ها زنان دیگر را با همسر خودشان مقایسه نکنند. به دنبال این مقایسه‌کردن آثار منفی بعدی اتفاق می‌افتد. کم‌کم تمایل به ارتباط نامشروع پیدا می‌کنند، گاهی نسبت‌به همسر خودش ایرادهای نابه‌جا می‌گیرند، احساس سردی می‌کنند و آن اعتمادی که به همسر خودش داشت را از دست می‌دهد. وقتی ریشه‌یابی می‌کنیم می‌بینیم یکی از عوامل عمدۀ آن این است که این مرد وقتی که در جامعه آمده چشمش به زن‌های گوناگون افتاده و گاهی از ازدواج خودش احساس خسارت می‌کند. حجاب مانع حرص کاذب می‌شود. حرص‌های کاذبی که گاهی من در سخنان و در نوشته‌های بعضی هم دیدم که می‌گویند تمایل به تعدد زوجات و تعدد‌طلبی در مردها است. درحالی‌که روان‌شناسان نمی‌آیند این را ریشه‌یابی بکنند که این تعدد‌طلبی ریشه‌اش در کجاست، این حرص کاذب از کجا به وجود آمد! خب یکی از عوامل عمدۀ آن بحث حجاب می‌تواند باشد. حجاب دفع چشم ناپاک و فکرهای ناپاک را می‌کند؛ چون انسان بدحجاب وجودش مثل یک آهن‌ربایی می‌ماند که چشم‌های هرزه را به سوی خودش جلب می‌کند. حجاب باعث استحکام خانواده‌ها شده و اعتماد زن و شوهر به یکدیگر تقویت می‌شود.
    افزایش غیرت در رعایت حجاب
    حجاب نیز باعث غیرت‌افزایی می‌شود. غیرت یعنی روحیه‌ای در وجود شخص است که سبب می‌شود ناهنجاری‌های جامعه را تغییر ‌دهد. آن مرد یا زنی که با یک گناه مواجه می‌شود اما بی‌تفاوت از کنارش رد می‌شود، شانه‌اش را بالا می‌اندازد و می‌گوید به من چه، این حالت بی‌تفاوتی یعنی بی‌غیرتی؛ اما وقتی اقدام می‌کند که خلاف قانون و خلاف شرع را تغییر دهد و می‌خواهد جلوی آن را بگیرد و تغییر بدهد غیرت می‌شود. یکی از چیزهایی که غیرت را تقویت می‌کند پوشش مناسب است؛ اما در جوامعی که می‌بینید افراد مرتب چشمشان به نامحرمان و به بدن‌های نامحرم می‌افتد این حالت غیرت هم از آن‌ها گرفته می‌‌شود. حجاب سلامت جسم را برای انسان می‌آورد.
    آرامش در رعایت حجاب
    این آقای دکتر آلکسیس کارل که کتابی به نام «انسان موجود ناشناخته» دارد. این کتابش به 19 زبان ترجمه شده و آنقدر در دنیا استقبال شد که در یک موقعی تیراژ آن به 1000000 کتاب رسید. خب همه‌جا با نام این دکتر آشنا هستند. ایشان در این کتاب می‌نویسد که منشأ اکثر بیماری‌های معده و رودۀ انسان اضطراب است. اگر اضطراب از انسان گرفته بشود بسیاری از بیماری‌های روده و معده از بین می‌رود و انسان سالم می‌ماند. آن وقت ملاحظه کنید، نظر این متخصص را اگر بخواهید در جامعه پیاده کنید می‌بینید آن جامعه‌ای که پوشش مناسب دارند دارای آرامش فکری و اضطراب کمتری هستند. وقتی اضطراب کمتر شد قاعدتاً بیماری‌ها هم خودبه‌خود کمتر می‌شود و از بین می‌رود.
    چادر؛ حجاب برتر
    در بین این نکاتی که عرض کردم، به خواهران گرامی توصیه می‌کنم که هرگاه برای داشتن حجاب تصمیم می‌گیرید، به حجاب برتر روی بیاورید و آن چادر مشکی است. چادر مشکی گرچه به این چادر مشکی منحصر نیست، این را ما می‌دانیم. پوشش وقتی کامل باشد دیگر کافی است؛ اما روان‌شناسان می‌گویند کمترین جاذبه در بین رنگ‌ها در رنگ مشکی است. ما می‌خواهیم پوششی که خواهران دارند جاذبه نداشته باشد. بالاخره این امنیت هرچه قوی‌تر باشد بهتر و عاقلانه‌تر است؛ لذا روان‌شناس‌ها می‌گویند رنگ مشکی رنگ صامت است. رنگ صامت رنگی را می‌گویند که وقتی نگاهش می‌کنید چون نور از آن به چشم ما منعکس نمی‌شود، برخلاف رنگ روشن از آن احساس دوری می‌کنیم.در رنگ روشن وقتی نور به آن می‌تابد نور از آن منعکس می‌شود و بیننده احساس نزدیکی می‌کند، همان احساس شادابی که می‌گویند. ما اگر بخواهیم ملاحظه بکنیم، حجاب را کامل‌تر و دقیق‌تر رعایت بکنیم؛ لذا چه بهتر که از رنگ مشکی استفاده کنیم تا به این نکته هم عمل کرده باشیم.
    امیدوارم خدای متعال به همۀ ما آن هشیاری و بصیرت و درایت را عطا بکند. زنان جامعۀ ما هم همین‌گونه و إن‌شاءالله از پیروان خوب فاطمۀ زهرا(سلام‌الله‌علیها) باشیم. پروردگارا رضایت آن مجلله را که رضایت تو است نصیب همۀ ما و به‌خصوص خواهران جامعۀ ما بگردان.

    أعوذ بالله من الشیطان الرجیم، بسم الله الرحمن الرحیم،
    و العصر، إن الإنسان لفی خسر، إن الذین آمنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر، صدق الله العلی العظیم

     

    بسم الله الرحمن الرحیم

    خطه دوم نماز جمعه - 18 اسفند 96

    توصیه به تقوا
    مجدداً خودم و همۀ عزیزان را به رکن اساسی خطبه و آنچه که همۀ ما را دور هم جمع می‌کند یعنی رعایت فرمان الهی سفارش می‌کنم. رعایت فرمان الهی در ابتدا انجام واجبات و ترک محرمات و بعد از آن رعایت مستحبات و ترک مکروهات است. چند تا روایت هم دارد که بعد از انجام واجبات، خدای متعال دربارۀ مستحبات از شما سؤال نخواهد کرد. این معنایش این است که پروردگار از واجب نمی‌گذرد. شما در قبال انجام واجبات و ترک محرمات مسئول هستید؛ اما بعد از آن اگر بخواهید ارتباط بیشتری با خدای خود پیدا بکنیم و انس بگیریم، به تعبیر روایتی که در اصول کافی است اگر بخواهیم چشممان، چشم خدایی و گوشمان گوش خدایی بشود، زبانمان، زبان خدایی بشود، دست و پایمان دست و پای خدایی بشود، در روایت می‌گوید بعد از اینکه واجبات را انجام دادیم و محرمات را ترک کردیم لازمه‌اش این است که مستحبات را انجام بدهیم و مکروهات را ترک بکنیم. إن‌شاء‌الله که همۀ ما به انجام حدود الهی موفق باشیم.
    در هفتۀ گذشته و آینده مناسبت‌های متعددی وجود دارد. من دو سه مناسبت گذشته را عرض بکنم:
    سفر وزیر خارجۀ فرانسه
    سه شنبۀ گذشته وزیر امور خارجۀ فرانسه به ایران آمد. قبل از آن تهدید کرده بود که ایران باید راجع به برجام تجدید نظر کرده و مسئلۀ موشکی و همچنین حضور ایران در منطقه را هم باید ضمیمۀ برجام بکند و الا آمریکا ممکن است از برجام خارج شود و تهدید به تحریم‌های بیشتر کرده بود. وقتی که وارد ایران شد، با چند نفر از مسئولین مثل ریاست محترم جمهوری، وزیر امور خارجه و دبیر شورای امنیت ملی دیدارهایی داشت که در هر سه دیدار خوشبختانه مسئولین ما از موضع عزت‌مندانه با او صحبت کردند. فرانسه را یادآوری کردند که خود شما در کشورهای دیگر حضور بی‌جا دارید. در لیبی و آفریقا و در بعضی کشورهای دیگر بدون اجازۀ آن‌ها حضور دارید، آن وقت آمدید به ما توصیه می‌کنید! ما اگر در بعضی کشورها حضوری داریم با درخواست آن‌ها بوده است. این دخالت نبوده و با هماهنگی خود دولت‌ها است. کجا ایران با دخالت و بدون هماهنگی همین‌طور وارد کشوری شده است؟! به فرانسوی‌ها گفتند اگر شما از موشک‌های ما می‌ترسید، خود شما الآن دارید به عربستان سلاح می‌دهید و سلاح‌های او دارد در یمن مصرف می‌شود و شما حامی او هستید. اگر بناست سخنی گفته شود، راجع به قدرت تسلیحاتی فرانسه باید صحبت شود. اگر دربارۀ مقابلۀ با تروریست‌ها دارید صحبت می‌کنید، فرانسه الآن مهد تروریست‌ها و منافقین کشور ما شده و مرتب هم آنجا حضور دارند. بسیاری‌شان در آنجا ساکن هستند و فرانسه هیچ برخوردی با آن‌ها، دستگیری و اخراج آن‌ها ندارد. چطور فرانسه ادعا می‌کند مهد تمدن آزادی است در‌حالی‌که اجازه نمی‌دهد مردم کشور خودش راهی را مثلاً راه‌های تدین را آزادانه انتخاب بکنند، چگونه به آن‌ها سخت‌گیری می‌کنند! علی ای حال صحبت‌های خیلی خوبی با او شد که عمدتاً انعکاس در خبرگزاری‌ها هم پیدا کرد. به‌خصوص در داخل کشور الحمدلله همۀ ما خیلی هم خوشحال بودیم. گرچه خبرگزاری‌های خارجی بعضی مطالب را منعکس نکردند؛ اما بر روی هم فهمیدند راهی را که انتخاب کردند راه اشتباهی است.
    قوۀ قضائیه با عوامل جشن شهرداری تهران برخورد جدی کند
    نکتۀ دیگر مراسمی بود که در شب چهارشنبه اتفاق افتاد و نکتۀ خوبی نبود، جشن بانوان شاغل در شهرداری تهران بود. زن‌هایی که در شهرداری اشتغال دارند، این‌ها جشنی را در برج میلاد تهران برگزار کردند و متأسفانه حدود و شئونات دینی را نه‌تنها رعایت نکردند؛ بلکه علنی چندین دختر را در صحنه آوردند و جلوی نگاه مردم رسماً رقصیدند. آن هم در ایامی که با فاطمۀ زهرا(سلام‌الله‌علیها) مناسبت داشت و همه سخن از حجاب و عفاف می‌زنند. از آن بدتر حضور شهردار بود که متأسفانه شهردار تهران جلسه را ترک نکرد؛ البته این را اضافه می‌کنم بعد خوشبختانه شهردار تهران اطلاعیه‌ای داد که بینابین بود. نوشته بود که گرچه دین اسلام دین شادی است و دین عزا نیست؛ اما نباید حریم‌های دین شکسته بشود. در عین حال انتظار خیلی بیشتر از این بود. مثل اینکه بعضی از مسئولین خواب هستند، نمی‌دانند در زمان انقلاب اسلامی دارند زندگی می‌کنند و این تنزل فرهنگ را می‌رساند. خوشبختانه دادستان کل کشور در فرمانی که به دادستان تهران داد دستور برخورد با مسببان این جریان راداد؛ اما حالا ما منتظر هستیم ببینیم حقیقتاً برخورد مناسبی می‌شود. آیا با کسانی که این برنامه را اجرا کردند و کسانی که پشت صحنه برنامه‌ریزی کردند برخورد قانونی می‌شود یا نه؟! آیا از کارشان اخراج می‌شوند یا نه؟! آیا برخورد قضایی با آن‌ها می‌شود یا نه؟! امیدواریم به گونۀ مناسبی برخورد بشود که دیگر از چنین حوادث تلخی آن هم در یک چنین مناسبت‌های خوبی دل‌های ماها آزرده نشود.
    اقتصاد مقاومتی
    اما نکتۀ اساسی که باید عرض بکنم بحث 2 سال نام‌گذاری «اقتصاد مقاومتی» است که رهبر معظم انقلاب، هم سال 95 و هم 96 را به نام اقتصاد مقاومتی نامیدند و اهمیت اقتصاد مقاومتی را در کشور، حداقل فرهنگش را مطرح کردند. منظور از اقتصاد مقاومتی چیست؟ عمدتاً این است که اقتصاد ما باید آنقدر مقاوم باشد که دشمن یک‌مرتبه نتواند با ارزان‌کردن نفت به اقتصاد کشور ما بخواهد ضربه‌ای بزند یا با واردنکردن از اجناس خارجی به کشور بخواهند مثلاً جلوی واردات بنزین را بگیرند، جلوی واردات گندم را بگیرند، یک‌مرتبه اقتصاد کشور ما را بخواهند متزلزل کرده یا ما را وادار به تسلیم بکنند. اقتصاد مقاومتی این است.
    دو توصیه مهم رهبری در مقاومت اقتصاد
    رهبر معظم انقلاب هم از اول به مسئولین کشور دو چیز را توصیه کردند که اگر می‌خواهید اقتصاد کشور مقاوم باشد و از ضعف در بیاید: اول اینکه باید وابستگی به نفت را کم یا قطع بکنید. نباید درآمد کشور عمدتاً از صادرات نفت باشد. همین‌طور این‌ها را بفروشید و پولش را بخواهید راحت و آسان خرج کشور بکنید. فرض کنید نفت نداشتید؛ دوم اینکه تصدی‌گری دولت نسبت به اقتصاد باید کم بشود. این را هم دستور دادند که اصل 44 قانون اساسی را بیشتر باید رعایت می‌کردیم و مردم بیشتر در مسائل اقتصادی دخالت پیدا بکنند. مردم جلو بیایند و خودشان عهده‌دار مسائل اقتصادی و کارخانه‌ها شوند. خب این دو سال فراز و نشیب فراوانی داشت. لوازم این اقتصاد مقاومتی هم خیلی چیزهاست. یکی از کارهای خوبی که دولت توانست انجام بدهد مهار تورم بود. این را همۀ ما شاهد بودیم. هر سال تورم قبلاً درصد بالایی داشت؛ اما در این دوره جلوی تورم گرفته شد و مردم یک نفس راحتی از این جهت کشیدند. اما در عین حال نباید نگاه ما نگاه یک طرفه و یک‌سویه باشد و بخواهیم خوش‌بینانه قضاوت بکنیم. باید کارهای خوبی را انجام می‌دادیم. حداقل گفتن این نکاتی که عرض می‌کنم برای این است که در آینده بهتر از این تلاش بکنیم. کشور مال خودمان است. نمی‌خواهیم مچ‌گیری بکنیم، بگوییم فلانی کم‌کاری کرده یا نه. نه، همۀ ماها در این کار دخیل هستیم. انتظار بود در اقتصاد مقاومتی تولید داخلی رونق پیدا بکند. خب رونق چندانی پیدا نکرده است. انتظار بود اشتغال زیاد بشود. انتظار بود صادرات غیر نفتی چند برابر بشود. انتظار بود جلوی واردات اجناسی که مشابه داخلی دارند گرفته بشود. انتظار بود جلوی ریخت و پاش‌های دولتی گرفته بشود؛ چون آمارهایی که داریم هزینۀ دولت فعلی نسبت به دولت قبلی بیش از دو برابر شده و جلویش هم گرفته نشده است. با این مسائلی که الآن ملاحظه می‌کنید. انتظار بود جلوی بالارفتن قیمت ارز گرفته بشود؛ گرچه دولت چند بار اعلام کرده که ما نمی‌خواهیم از بالارفتن پول ارز سودی به جیب بزنیم. خب قصدشان را ما می‌پذیریم این نیست؛ اما در این مدت دولت با فروش ارزی که قیمتش بیش از دو برابر شده، بالاخره در عمل دارد پول زیادی نصیبش می‌شود. خب این را ما باید نقطۀ ضعف خودمان بدانیم. انتظار بود حقوق‌های کارگران به موقع داده بشودو تأخیری در آن نباشد. هنوز که هنوز است می‌بینیم خیلی مواقع حقوق‌ها در آن تأخیر است. انتظار بود اخراج کارگران و کارمندان از ادارات و کارخانه‌ها دیگر انجام نشود و کارشان رونق بگیرد. هنوز عکسش را مشاهده می‌کنیم. انتظار بود حقوق‌های نجومی جلویش گرفته بشود. این همه صحبت شد؛ ولی متأسفانه تأثیر چندانی دیده نشد. انتظار بود جلوی قاچاق گرفته بشود. دادستان کل کشور گفت بیش از 3هزار کانتینر در حضور رئیس گمرک دارد وارد می‌شود. این را ما همان موقع گفتیم خب رئیس گمرک را عوضش بکنید! انتظار بود ایشان عوض بشود، هنوز عوض نشده است. خب با عوض نشدن ایشان ما هنوز منتظریم که باز هم قاچاق وارد بشود و در این میان یک عده که عمدتاً دولتی‌ها و فرزندانشان هستند، دارند از منافعش بهره می‌برند. خب می‌دانید وقتی قاچاق وارد کشور می‌شود و جنس مقداری ارزان‌تر از جنس مشابه داخلی باشد کارخانه‌ها جنسشان را نمی‌توانند بفروشند. وقتی کارخانه‌ها جنسشان فروش نرفت، حقوق کارگران روی دستش می‌ماند. کارگران را مجبورند تعدیل بکنند. ببینید تمام زنجیرۀ اقتصاد مشکل پیدا می‌کند. انتظار بود وابستگی به نفت بالاخر کمتر بشود. این‌ها نکاتی است که در یک جمع‌بندی کوتاه اشاره کردم.
    امید رهبری معظم به نسل فعلی
    اما نکتۀ آخری که عرض می‌کنم: رهبری معظم انقلاب به نسل فعلی امید خیلی زیادی دارند. در یک نگاه کلان به کشور که نگاه می‌کنیم، می‌بینیم درحالی‌که ما ریزش خیلی داشتیم اما رویش‌های فراوانی هم کنارش داشته‌ایم. این را هم باید بدانیم جوان‌هایی که امروزه نسل سوم و چهارم انقلاب محسوب می‌شوند جوان‌هایی مثل شهید حججی در میانشان خیلی زیاد است. شهید محمد حسین حدادیان که اخیراً در آشوب‌های تهران به شهادت رسید. واقعاً تعجب می‌کنیم چه مادری! مادر گفت فرزندم محمد حسین یک موقعی آمد کنار من نشست. یک جوان 22 ساله و گفت مادر اگر من بخواهم زمانی به سوریه بروم شما مانع می‌شوید؟ گفتم نه، من یک عمری است دارم به امام حسین(علیه‌السلام) می‌گویم: «یا لیتنا کنا معک فنفوز فوزاً عظیماً» من هیچ‌وقت مانع رفتن تو نمی‌شوم. این سخن را از من شنید. مدتی بعد دیدم کارهایش را کرده است. با تلاشی که کرد و به سوریه رفت. با او خداحافظی کردم، می‌دانستم با شهادت برمی‌گردد؛ اما تقدیر الهی این بود که بعد از مدتی برگشت و دیدم یک روحیۀ انقلابی عجیبی پیدا کرده است و تقدیر الهی این بود که شب شهادت فاطمۀ زهرا(سلام‌الله‌علیها) به دست اراذل تهران و گروه خاصی که آنجا بودند به شهادت برسد. وقتی زندگی این جوان را ملاحظه می‌کنیم، مادرش می‌گوید ایشان به نماز اول وقت خیلی اهمیت می‌داد. نسبت‌به حقوق مردم، اموال مردم خیلی حساس بود. نسبت‌به دعا و زیارت و این چیزها خیلی حساس بود. رهبر انقلاب فرمودند من اشخاص شما جوان‌ها را کار ندارم، بسیاری‌تان را خب نمی‌شناسم؛ اما نسل را دارم می‌گویم. این نسلی است که رشد علمی خیلی کرده ، هوشیاری فراوانی پیدا کرده است. در مقابل نظام سلطه مقاوم شده و به مسئولین انتقادگر شده است. بعضی از کشورها را ایشان را اسم نیاوردند؛ اما وقتی در بعضی کشورها می‌روید، می‌بینید مردم اصلاً کاری با دولت‌ها ندارند. حاجی‌هایی که می‌روند در عربستان می‌بینند، اصلاً مردم از نظامشان گسیخته هستند؛ اما اینجا را ملاحظه می‌کنید جوان‌ها به شدت مراقب‌اند. رفتار مسئولین را زیر ذره‌بین دارند. در ‌عین ‌حالی که انتقادگرند صمیمی هم هستند، دل‌های پاکی دارند. خب این برای نظام ما برکت بزرگی است.
    اما آنچه مهم است یکی بحث تقویت کاروان‌های راهیان نور که الآن در پیش است. من به مسئولین توصیه می‌کنم این را اهمیت بدهند که تأثیر بسزایی در ساخته‌شدن جوان‌های ما دارد. یکی هم حضور در اعتکافی است که در ایام نوروز باز در پیش داریم. سعی کنید اعتکاف‌ها را تقویت بکنید که در تعالی روح انسان، در تهذیب فکر انسان و تقویت ایمان انسان این کارها خیلی مؤثر است. خداوند به همۀ شما خیر و لطف عطا بکند تا إن‌شاء‌الله بتوانید به آنچه وظایف سنگین الهی است عامل باشید.
    پروردگارا ما را به آنچه رضایت تو است هدایت فرما و از آنچه غضب تو است ما را دور بگردان. رهبر معظم انقلاب، نظام اسلامی ما را در پناه امام زمان محافظت بفرما. روز ظهور ولی‌عصر(علیه‌السلام) را به زودی نصیب همۀ ما بگردان. پروردگارا آرزوی این جمع‌های نمازگزار جمعه این است که یک نماز جمعه را در پشت امام زمان(علیه‌السلام) بخوانند، پروردگارا آن روز را نصیب همۀ آرزومندان بگردان.

    أعوذ بالله من الشیطان الرجیم، بسم الله الرحمن الرحیم
    قل هو الله احد، الله الصمد، لم یلد و لم یولد، و لم یکن له کفواً احد، صدق الله العلی العظیم
    و السلام علیکم و رحمة الله

     

    کانال تلگرام - دروس کانال تلگرام - بیانات و اخبار