بسم الله الرحمن الرحیم

    9فروردین1397

    تعیین شعار سال به دو منظور
    رهبر معظم انقلاب، سال‌هایی است که شعاری را به‌عنوان «شعار سال» مطرح می‌کنند و این به دو منظور است: اولاً می‌خواهند بیان بکنند که در حال حاضر، اولویت اولی که نظام اسلامی ما و جهان اسلام با آن روبه‌رو است، چیست؛ دوماً، این اولویت را به‌گونه‌ای فرهنگ‌سازی کنند تا حرکت اصلی جامعه، به‌سمت تحصیل آن هدف قرار گیرد. یعنی همه باهم، به یک سمت حرکت کنند تا به آن نتیجۀ مطلوب برسند. وقتی شعار سال گفته نشود، افراد نمی‌دانند ضرورت اصلی و اولی اسلام و مملکت ما در این برهۀ زمان چیست؛ لذا وقتیکه ندانند، فعالیت‌ها و حرکت‌ها نیز بهسمت‌های مختلف، جهت پیدا می‌کند.
    شعار امسال را به‌عنوان «سال حمایت از کالای ایرانی» مطرح کردند و نشان‌دهندۀ این است که کالای ایرانی باید حمایت شود. منظور از حمایت این نیست که حامی چه کسی است؛ بلکه به تعبیر بعضی می‌گویند نتیجه و خروجی کار را دارند بیان می‌کنند.
    مسئولین و مردم؛ مخاطب شعار حمایت از کالای ایرانی
    دارند می‌گویند باید حمایت بشود؛ اما ازطرف چه کسی؟ بعد خودشان بیان فرمودند که مخاطب من، هم مسئولین و هم مردم هستند. همه باید حامی این کالای ایرانی باشند. همچنین منظورشان تولید کالای ایرانی نیست که بگوییم: حمایت یعنی اینکه تولید بکنیم؛ بلکه تولید، بخشی از حمایت است.
    چه کسی از کالای ایرانی حمایت می‌کند؟
    کسیکه تلاش می‌کند تا کالای ایرانی در کارخانه‌ای تولید شود، دارد از کالای ایرانی حمایت می‌کند؛ ولیکن این تمام منظور نیست. کسیکه تلاش می‌کند کیفیت کالای ایرانی را افزایش دهد، این هم دارد حمایت می‌کند؛ چون کیفیت هم باید خوب بشود. کسیکه تلاش و اطلاع‌رسانی می‌کند تا این کالای ایرانی به مصرف برسد، این هم دارد حمایت می‌کند. کسیکه خریداری می‌کند، نیز دارد حمایت می‌کند. کسیکه تلاش می‌کند تا این کالای ایرانی صادر بشود، به‌خصوص به 15 کشور همسایه‌مان که رهبر انقلاب فرمودند: حداقل، 20 درصد اجناس این کشورها باید از کالای ایرانی تأمین بشود، نه از کشورهایی که دورترند و ما باید مبادله بکنیم، این هم نوعی حمایت از کالای ایرانی است. کسیکه جلوی واردات بی‌رویۀ کالاهایی را می‌گیرد که مشابه آن کالا، در داخل کشور است، باز این هم دارد حمایت می‌کند. کسیکه مانع ورود قاچاق می‌شود و با مسئولی که قاچاق را وارد می‌کند، در این چند سال گذشته با آن مسئول برخورد می‌کند، این از کالای ایرانی دارد حمایت می‌کند. حتی کسیکه تلاش می‌کند قیمت کالای ایرانی بالا نباشد تا افراد، بهتر خریداری بکنند، باز این هم، حمایت از کالای ایرانی است.
    لذا این فرمایش رهبر معظم جنبه‌های گوناگونی دارد که باید به همۀ این‌ها توجه بکنیم. همۀ این‌ها در حمایت از کالای ایرانی خلاصه می‌شود.
    پاسخ به یک سوال
    نکتهای را اینجا عرض بکنم: بسیاری از عزیزان می‌پرسند در جایی که کالای ایرانی کیفیت خوبی ندارد، ولی کیفیت جنس خارجی بهتر است، اینجا چه بکنیم؟ به این‌ها عرض می‌کنم که اگر مانعی نداشته باشید، می‌توانید همان کالای ایرانی را تهیه بکنید تا با رونق‌گرفتن کالای ایرانی، کیفیتش هم بهتر شود. بالاخره ما با بازاری مواجه هستیم که الان اینچنین است. شنیدم گاهی در بعضی از کشورها مثل ژاپن، بعد از جنگ جهانی دوم، کالای ژاپنی از کالای خارجی، مقداری هم گران‌تر بود؛ اما مردم به همان کالاهای داخل کشور خودشان روی ‌آوردند. بعد از چند سال، همین سبب شد که کم‌کم به فرهنگ تبدیل شده و کالای کشورشان هم از کیفیت خوبی برخوردار شود. صداوسیما در این زمینه تلاش‌های فراوانی دارد. رسانه‌ها دارند تلاش می‌کنند. همۀ این‌ها دارند از کالاهای ایرانی حمایت می‌کنند. این‌ها باید بیایند و کالاهای ایرانی را معرفی بکنند و واسطه‌ها را حذف بکنند.
    قیمت کالای ایرانی مناسب و کیفیت آن بالا برود
    قیمت‌ها را سعی کنند تا جایی که مقدور است، پایین بیاورند تا مردم بتوانند اعتماد بکنند و به کالای ایرانی روی بیاورند؛ اما توصیۀ اساسی ما «کیفیت» است. بحمدالله، ایرانی‌ها آن زیرکی و توانایی را دارند که بتوانند با دقت، کالای مرغوب، حتی بهتر از خارج تهیه بکنند. در بعضی بخش‌ها هم الان این کار شده است؛ اما در بسیاری هنوز مشکل داریم. هنوز می‌بینیم کالاهای خارجی، بهتر از کالاهای داخلی است؛ لذا باید همه دستبهدست هم بدهیم، تلاش بکنیم. عزیزانی که اهل فکرند و مهندسین ما بیایند طرح‌های جدیدتری را ارائه بدهند، الگوهای بهتری را برای اجناس معرفی بکنند تا سازندگان ما هم روی بیاورند و کیفیت‌های بهتر را هم داشته باشند. آن وقتیکه جنس ایرانی، هم ازنظر کیفیت و هم ازنظر قیمت بتواند رقابت بکند. دیگر دراینصورت، فکر ما آسوده می‌شود، معلوم است که دیگر هرکسی مصلحت را در همین می‌داند؛ منتها الان تا این کار انجام نشده، باید مقداری به خودمان، خسارت جزئی، نه خسارت‌های کلی را تحمیل بکنیم. میگوییم در حد کمش را سعی کنیم ولو مقداری هم گران‌تر باشد، اشکالی ندارد که کالای ایرانی را تهیه بکنیم و سعی کنیم کالای داخلی را رونق بدهیم. إن‌شاءالله، این شعار امسال با همۀ همتی که مردم و مسئولین می‌کنند و دستبهدست هم می‌دهند، بهتر از شعار سال‌های قبل بتواند تحقق پیدا بکند.

    والسلام علیکم و رحمة الله

    کانال تلگرام - دروس کانال تلگرام - بیانات و اخبار