بسم الله الرحمن الرحیم

    خطبه اول نمازجمعه، 10 فروردین 97
    خودم و همۀ حاضرین و همۀ کسانی که صحبتم به آن‌ها می‌رسد را به رعایت حدود الهی، انجام تکالیف دینی، رعایت واجبات و ترک محرمات و تقوای الهی که برترین ذخیرۀ هر کسی در قیامت است، توصیه می‌کنم.
    بشارت میلاد امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) از قرن‌ها قبل از ولادتشان
    در آستانۀ میلاد باسعادت سیدالوصیین امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) هستیم. نمونۀ بزرگ تقوا و شخصیتی که بیشترین توصیه‌هایشان در خطبه‌های نهج البلاغه به همین تقواست. امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) میلاد باسعادتشان در مکان خاصی در بهترین مکان روی زمین، خانۀ خدا، کعبۀ مکرمه واقع شد که قبل و بعد از آن دیگر نظیر نداشت. قرن‌ها قبل از میلادشان به ولادت ایشان در کتب آسمانی بشارت داده شده بود که وصی آخرین پیامبر، محل میلادشان در کعبه است. مثل سنگی که امروزه از فلسطین اشغالی سرقت شد و نوشته‌ای که بر روی آن مشاهده کردند. زمانی که آن را ترجمه کردند، دیدند یکی از جملاتش همین است که وصی آخرین پیامبر به نام ایلیا است که همان علی به زبان عبری است و او در کعبه به دنیا می‌آید و او شجاع شجاعان است. این ترجمۀ آن عبارتی است که الآن در موزۀ انگلیس نگهداری می‌شود.
    صراط مستقیم، تبعیت و معیّت با ولایت و رعایت تقوا
    خدای متعال صراط مستقیم‌ خود را، رفتن در راه امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) قرار داده است. در سورۀ حمد مرتب از خدای خود تقاضا می‌کنیم که ما را به صراط آن بزرگوار هدایت کن و پس از آن هم در آیۀ 4 سورۀ زخرف فرمود که این آقا «وَ إِنَّهُ فی‏ أُمِّ الْکِتابِ لَدَیْنا لَعَلِیٌّ حَکیمٌ»  این شخصیتی که در ام الکتاب یعنی سورۀ حمد از او یاد می‌کنیم، او نزد ما عبارت است از: علی حکیم. نام علی حکیم در اینجا اگرچه نام توصیفی است، اسم نیست؛ اما درعین‌حال وصفی است که با اسم کاملاً منطبق است و برای اهل معنا خیلی لذت‌آور است. آنچه برای ما مهم است، تبعیت و معیّت با امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) است. اظهار محبت به آن بزرگوار که سراسر وجودمان را گرفته، نشانه‌اش تبعیت و اطاعت است، نشانه‌اش رعایت تقواست.
    دو بشارت برای دارندگان ولایت امیرالمؤمنین(علیه‌السلام)
    قرآن کریم دو بشارت داده است به کسانی که ولایت امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) را دارند؛ در یک جا آیۀ 64 سورۀ نساء فرمود: «وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جاؤُکَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّاباً رَحیماً» فرمود: این کسانی‌‌که ولایت امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) را دارند، اگر بعد از آنکه گناهی مرتکب شدند، ظلم به نفس خودشان کردند، بیایند خدمت امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) طبق یکی از تفاسیری که وارد شده، «جاؤُکَ‏ یا علی»[1]؛ لذا خطابش به امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) است و نام پیامبر به لفظ مغایب در آیه ذکر شده است. کسی که گناهی کرده خدمت امام بیاید؛ یعنی دارای ولایت باشد و سپس خودش استغفار بکند، پیامبر هم برای او استغفار بکنند، غفران الهی را وجدان می‌کند، یعنی می‌یابد. این بشارتی است که خیلی‌ها از ما هم سؤال می‌کنند که آیا می‌شود ما وقتی توبه می‌کنیم دریابیم که آمرزیده شدیم؟ عرض می‌کنیم چنین چیزی نیست. ما دلیلی نداریم برای اینکه انسان خود بیابد که بخشیده شده یا نه. تنها جایی که وجدان مغفرت و آمرزش را قرآن بیان می‌کند، در همین آیۀ 64 سورۀ نساء است. این برای عزیزانی است که عاشق امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) هستند و از گناهان گذشته‌شان استغفار می‌کنند و حجت الهی هم برای آن‌ها استغفار می‌کنند. این بشارتی برای گناهان گذشتۀ انسان است.
    یک بشارت هم برای آینده است که کسانی که عشق به امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) و اطاعت از آن بزرگوار دارند، ندای «فَادْخُلی‏ فی‏ عِبادی  وَ ادْخُلی‏ جَنَّتی‏»[2] إن‌شاءالله شامل حال آن‌ها  خواهد شد. در همین آیۀ 69  سورۀ نساء، آن راهکار معیّت را بیان کرده است. چه کنیم با امام زمانمان محشور باشیم، با آن بزرگوار باشیم؟ راهکارش فقط همین تقواست.  فرمود: «وَ مَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِکَ مَعَ الَّذینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ وَ الصِّدِّیقینَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحینَ» وقتی انسان اطاعت از خدا و رسول را انجام داد معیّت با پیامبران و صدیقین و صدیق اکبر، امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) شهدا و صالحین و با اهل‌بیت(علیهم‌السلام) بودن برای او تحصیل می‌شود. این بشارتی است که اگر کسی رعایت تقوا را بکند دارد. این روز بزرگ را خدمت حضرت بقیة‌الله‌(ارواحنافداه) و همچنین خدمت همۀ شما عزیزان و پیروان و ارادت‌مندان به اهل‌بیت(علیهم‌السلام) تبریک عرض می‌کنم.
    اعتکاف و کمال انقطاع
    همچنین در آستانۀ اعمال اعتکاف هستیم و عزیزانی که خود را برای مراسم معنوی اعتکاف آماده می‌کنید در همین‌جا یک اشاره‌ای بکنم. اعتکاف به معنای «حبس النفس فی المسجد» کسی که نفس و جسم خودش را در مسجد حبس می‌کند؛ البته با چند ویژگی: 1. ویژگی موقت بودن آن؛ 2. اختیاری بودن آن، که از آن به موت اختیاری یاد می‌کنند. با اختیار خودش حبس خود را در مسجد انتخاب می‌کند ؛ 3. اینکه این حبس در بهترین مکان یعنی همان مسجد که خانۀ خداست اتفاق می‌افتد. 4. همچنین حداقل این حبس باید سه روز باشد تا کاملاً در نفس او تأثیر بگذارد؛ 5. این حبس النفس همراه با انقطاع از لذت‌های درشت دنیایی است. چهار لذت بوییدن عطر، لذت شهوت، لذت انتقام‌گیری و اذیت دیگران و لذت معاملات، برای معتکف در این سه روز حرام است. این حرام‌بودن، به منظور این است که شخص معتکف در سه روز خود را از لذت‌های بزرگ دنیایی، اختیاراً و موقتاً منقطع می‌کند تا برایش اتصال به پروردگار به‌وجود بیاید. آن کمال انقطاع، کمال اتصال به منتهاست. هرچه انسان از مبدأ فاصله می‌گیرد به مقصد نزدیک‌تر می‌شود و مقصد رؤیت صاحب خانه است با چشم دل که از آن به «عین الیقین» تعبیر می‌کنیم . عین الیقینی که دیدن پروردگار با دل و قلب و با تمام وجود است. این بزرگ‌ترین سرمایۀ انسان که از آن به یقین عینی یاد می‌کنیم راهکارش در انقطاع است. لذا شخص معتکف روز دوم بیشتر از روز اول لذت می‌برد؛ چون انقطاعش مدام دارد بیشتر می‌شود و هرچه انقطاع زیادتر می‌شود، به اتصال آن نهایت و مقصد خلقتش دارد نزدیک‌تر می‌شود. روز سوم، لذتی را درک می‌کند که غالباً افرادی که معتکف‌اند می‌دانند، روز سوم در پایان اعتکاف آن‌هایی که لذت اتصال را خوب چشیده‌اند دیگر مایل نیستند مسجد را ترک بکنند. هرچه به آن‌ها می‌گویند آقا دیگر اعتکاف تمام شد بفرمایید، می‌گویند: مایل نیستیم. بسیاری‌شان در حالت سجده دقایق زیادی را با خدای خود دارند انس می‌گیرند، گریه می‌کنند و می‌گویند ما چطور مسجد را رها کنیم و از آنجا خارج شده و دومرتبه وارد دنیا شویم!
    به همۀ برادران و خواهران توصیه می‌کنم، سعی کنید در مراسم معنوی اعتکاف حضور پیدا کنید و از این مراسم معنوی بهره ببرید. لذت‌های اعتکاف، چشیدنی است و گفتنی نیست. آن کسانی هم که به دلایلی مانعی دارند از حضور حداقل روز سوم که اعمال ام داوود انجام می‌گیرد می‌توانند در بین جمع‌های معتکفین در مکان‌های مختلف حضور پیدا بکنند.
    فلسفۀ اعمال ام داوود
    این اعمال ام داوود برای برآورده شدن حاجات بسیار تأثیر دارد. ام داوود مادر رضاعی امام‌صادق(علیه‌السلام) است که منصور دوانیقی فرزندش داوود را زندان کرد و به قصد کشتن مدتی او را در زندان نگه داشته بود. این مادر داغ‌دیده نگران فرزندش بود تا بالاخره خدمت امام‌صادق(علیه‌السلام) رسید و به حضرت التماس کرد. حضرت این راهکار را یادش دادند. فرمودند: برای نجات فرزندت الآن ماه رجب است، روز سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم را روزه بگیر و روز پانزدهم، این آیات قرآن را تلاوت بکن و بعد این دعا را بخوان که اسم اعظم الهی داخلش است. وقتی این اعمال را انجام داد بلافاصله فرزندش که در بغداد زندانی بود او نجات پیدا کرد. می‌گوید که فقط فاصلۀ بغداد تا مدینه را فاصله داشت که این سوار بر اسب شد و آمد و معلوم شده بود همان لحظه‌ای که دعا تمام شده فرزندش نجات پیدا کرده است. بالاخره گرفتاری‌ها در زندگی زیاد است. بسیاری تجربه دارید. بنده هم از عزیزانی که در اعتکاف حاجت‌های درشت خودشان را گرفتند، خیلی تجربه دارم. بهره‌های معنوی بردند، مشکلات دنیایی‌شان را حل کردند. إن‌شاءالله که بتوانیم در مراسم معنوی اعتکاف هم حضور پیدا بکنیم هم بهره ببریم، هم دعا بکنیم به همۀ مؤمنین و مسلمان‌های جهان و اعتلای نظام اسلامی و رهبری معظم انقلاب إن‌شاءالله.
    13 فروردین؛ روز طبیعت
    آنچه باز در این خطبه اشاره می‌کنم این است که 13 فروردین روز طبیعت است. استفادۀ از طبیعت به شرطی که از طبیعت حمایت کنیم و از طبیعت حفاظت بکنیم. از قدرت الهی استفاده کنیم، از محضر تجلّی علم و حکمت الهی و زنده‌شدن انسان‌ها در قیامت که نمونۀ آن همین زندۀ شدن طبیعت است. استفادۀ از طبیعت بسیار خوب است و امسال خوشبختانه این تقارنش با روز نیمۀ رجب باعث شده که افراد بتوانند هم استفادۀ از مظاهر طبیعت داشته باشند و هم در مساجد از بهره‌های معنوی استفاده بکنند.
    15 رجب؛ روز وفات حضرت زینب کبری(سلام‌الله‌علیها)
    همچنین توجه داریم که روز نیمۀ رجب، روز وفات عقیلۀ بنی‌هاشم حضرت زینب کبری(سلام‌الله‌علیها) است. این بانوی بی‌نظیر بعد از مادر، شخصیتی که دارای علم و بصیرت خدادای بودند. این شهادت امام‌سجاد(علیه‌السلام) است «أَنْتِ بِحَمْدِ اللَّهِ عَالِمَةٌ غَیْرُ مُعَلَّمَةٍ»[3] شخصیتی که شجاعت بی‌نظیری را در سفر کربلا و اسارتشان از خود نشان دادند و صبر و تحمل بی‌نظیر خودشان را به‌جا و به ظهور گذاشتند. ایستادگی و استقامتشان، تبعیت از ولایتشان، همۀ این‌ها درسی برای همۀ ماها است و آن فداکاری و جان‌فشانی تا پای جانشان، همۀ این‌ها برای ماها درس و اسوه و الگوست. رحلت این بانوی بزرگوار را هم خدمت حضرت ولی‌عصر(علیه‌السلام) و همچنین خدمت همۀ رهروان اهل‌بیت(علیهم‌السلام) تسلیت عرض می‌کنم.

    أعوذ بالله من الشیطان الرجیم
    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ‏، قُلْ یَأَیهُّا الْکَفِرُونَ، لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ، وَ لَا أَنتُمْ عَبِدُونَ مَا أَعْبُدُ، وَ لَا أَنَا عَابِدٌ مَّا عَبَدتُم‏، وَ لَا أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ، لَکُمْ دِینُکُمْ وَ لِىَ دِینِ

     

    بسم الله الرحمن الرحیم

    خطبه دوم نماز جمعه، 10 فروردین 97
    مجدداً خودم و همۀ عزیزان را به انجام دستورات الهی سفارش می‌کنم. در آستانۀ میلاد امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) اسوه و نمونۀ تقوای الهی هستیم و آرزو داریم ای کاش در محضر آن بزرگوار، از خطبه‌های آن حضرت و سفارش‌های به تقوای آن بزرگوار بهره می‌بردیم. حضور در جمع‌های نماز جمعه هم به امید این است و آرزو داریم که إن‌شاءالله در آینده از خطبه‌های فرزندشان حضرت بقیة الله(ارواحنافداه) بهره ببریم. در محضر آن بزرگوار و در خدمتشان به اقامۀ نماز جمعۀ آن حضرت بپردازیم. إن‌شاءالله سفارش آن حضرت را بشنویم که می‌فرمایند همۀ شما را وصیت می‌کنم به آنچه که امامان گذشته، شما را وصیت به آن کردند و آن رعایت تقوای الهی است.
    شعار سال 97، سال حمایت از کالای ایرانی
    در این خطبه به چندین نکته اشاره دارم: اولاً شعار سال است که قبل از خطبه‌ها دربارۀ آن مفصل صحبت شد. اشاره کنم که رهبر معظم انقلاب شعار سال را فرمودند: ما به لحاظ این نیست که فقط مدتی این شعار را در نوشته‌جات، تابلوها، صداوسیما و میزگردها بگویند و بعد از سال هم تمام شود؛ بلکه به دو منظور است: اول اینکه، بدانیم الآن ضرورت مهم جامعۀ اسلامی چیست. آن چیزی که باید فرهنگ‌سازی شود و همه به آن توجه کنند؛ دوم اینکه، همۀ حرکت‌ها و تلاش‌ها عمدتاً به سوی مهم‌ترین هدف هم‌سو بشود و حرکت بکند تا آن مصلحت بزرگ تحصیل شود.
    خب سال‌های گذشته به‌خصوص این دو سال اخیر، رهبر معظم «اقتصاد مقاومتی» را به‌عنوان شعار سال قرار داده بودند. اقتصاد مقاومتی، یعنی اقتصادی که مقاوم باشد و دشمن نتواند آن را فرو بریزد و با یک لرزشی که در قیمت نفت شود یا تحریم شود یا پول‌های ما را بلوکه بکنند، اقتصاد ما را نخواهد به هم بریزد. مردم نگران شوند و بالاخره دشمن امیدوار گردد. اقتصاد اگر مقاوم شد وابستگی به نفت و دولتش باید گرفته بشود. این است که یک نمونۀ درشت اقتصاد مقاومتی، همین بحث «حمایت از کالای » است که امسال را رهبر معظم از آن نام بردند.
    حامیان حمایت از کالای ایرانی
    حمایت از کالای ایرانی را نفرمودند حامی‌اش چه کسی باشد. در صحبت بعدشان فرمودند مخاطب من، یعنی کسانی که باید از این کالای ایرانی حمایت بکنند، هم مسئولین و هم همۀ مردم هستند. همه باید قدم بگذارند و حمایت بکنند. حالا این حمایت جوانب زیادی دارد. کسانی که سعی می‌کنند تولید را بالا ببرند، این نوعی حمایت از کالای ایرانی است. مهم‌تر از بالارفتن تولید، بالارفتن کیفیت تولید است، این مهم‌تر است. آمارها هم نشان می‌دهد که اعتماد مردم به کالای دارای کیفیت خیلی زیاد است. لذا در سال‌های گذشته اعتماد مردم به مواد غذایی ایرانی که در ایران کیفیت بهتری داشته، حدود 91درصد بوده است؛ اما اعتماد مردم به لوازم برقی ایرانی که عمدتاً کیفیت لوازم برقی خارجی بهتر بوده حدود 3/5درصد است. اعتماد مردم خیلی کم بوده و در لوازم برقی توجه بیشتر مردم به کالای خارجی بوده است. لذا باید تلاش بکنیم کیفیت محصولات داخلی را بالا ببریم. آن کسانی که تلاش می‌کنند کیفیت بالا بیاید این‌ها دارند حمایت می‌کنند. کسانی که اطلاع‌رسانی خوب می‌کنند، رسانه‌ها به‌خصوص صداوسیما کالای ایرانی را خوب معرفی بکنند، مردم را خوب آشنا بکنند، باز این‌ها دارند حمایت از کالای ایرانی می‌کنند. کسانی که مانع از ورود بی‌رویۀ اجناس خارجی که مشابه داخلی دارند باشند، باز این هم حمایت از کالای ایرانی است. کسانی که سعی می‌کنند جلوی قاچاق را بگیرند که متأسفانه قاچاق با تمام زحماتی که برای آن کشیده شده هنوز آمارها، آمارهای تکان‌دهنده‌ای است. آمار قاچاقی که وارد کشور می‌شود، اخیراً معادل نصف درآمد نفتی کشور از آن یاد می‌کنند. این اندازه قاچاق دارد وارد می‌شود. با تمام مهاری که شده است و ببینید چه کسانی دارند از این استفاده می‌کنند! من در خطبۀ قبل هم اشاره کردم، باز هم تکرار می‌کنم. مسئولین باید همت یکسانی برای این جهت داشته باشند. به اطرافیانشان نگاه نکنند. گاهی فرزندانشان در بحث قاچاق دست دارند و به همین جهت بخواهند کوتاهی بکنند. وقتی دادستان محترم بیان می‌کند که بیش از 3000 کانتینر دارد وارد می‌شود، خب معلوم است که مسئول گمرک دیگر به درد این کار نمی‌خورد. اگر بناست مسئول گذشته امسال هم باشد، من از همین‌جا بدون اینکه علم غیب داشته باشم خدمتتان عرض خواهم کرد که تفاوت محسوسی نخواهیم داشت. باز هم قاچاق وارد خواهد شد. لذا افراد باید همت بکنند. تغییری باید احساس شود. صرف اینکه مدام بخواهند آمارها و شعارها داده شود این کافی نیست. همه دست به دست هم حرکت بکنیم. کسانی‌که تلاش می‌کنند قیمت کالای ایرانی بالا نرود تا بتواند با کالای خارجی رقابت بکنند، این‌ها هم دارند به نحوی از کالای ایرانی حمایت می‌کنند. علی ای حال زوایای گوناگونی دارد که إن‌شاءالله همت بکنیم.
    چیزی که رهبر معظم اشاره کردند بنده هم تکرار می‌کنم. در حرم مطهر رضوی(علیه‌السلام) فرمودند که اگر 20درصد اجناس 15 کشور همسایۀ ما توسط صادرات ایران پر بشود، یک انقلابی در بحث کالای ایرانی ایجاد خواهد شد. خب انتظار این است مسئولین از حالا همت بکنند و برنامه‌ریزی بکنند که طی چند ماه آینده صادرات کشور ما به کشورهای همسایه، حداقل به این 20درصدی که ایشان فرمودند برسد. اگر مسئولین توانایی این را دارند بسم الله، اقدام بکنند. اگر پیش‌بینی می‌شود که نمی‌توانند، جابه‌جایی اقدام شود. الآن اول سال است انتظار این است که در وسط سال و در نیمۀ دوم سال شاهد صادرات خوب کشور به کشورهای همسایۀ خودمان باشیم.
    آثار خوب حمایت از کالای ایرانی
    آثار خوبی که این حمایت از کالای ایرانی می‌تواند داشته باشد، این است که اقتصاد کشور به چرخش می‌افتد. اشتغال‌زایی برای جوان‌ها می‌شود. درآمدزایی خوبی برای کشور انجام می‌گیرد. ارز کشور کم‌تر خارج می‌شود. واردات و قاچاق کمتر به‌وجود می‌آید. آسیب‌های اجتماعی که بسیارش ناشی از بی‌کاری جوان‌هاست مثل اختلاف‌های خانوادگی، عصبانیت‌های زیادی که وجود دارد، طلاق‌ها، اعتیادها، فحشا و منکرات بسیارش که نتیجۀ بیکاری است، این‌ها برداشته می‌شود. رفاه مردم زیاد می‌شود. تحریم‌های دشمنان بی‌اثر شده و اقتصاد کشور مقاوم می‌شود. عدالت اجرا می‌شود، امید در مردم تقویت می‌شود و در نهایت آن الگوشدن نظام جمهوری اسلامی که برای دنیا می‌خواهیم، این محقق می‌شود.
    12 فروردین؛ روز جمهوری اسلامی
    نکتۀ دیگری که خدمتتان عرض می‌کنم: روز 12 فروردین، روز جمهوری اسلامی است که عید بزرگ ماست. امام بزرگوار ما این روز را به‌عنوان عید بیان کردند؛ چون روزی است که بعد از 2500 سال حکومت طاغوتی در ایران، طاغوت در هم شکسته شد. مردم با حضور بی‌نظیر و بی‌سابقه‌ای که در هیچ جای دنیا چنین نظیری نداشته، بیش از 98درصد از واجدین شرایط این‌ها به نظام جمهوری اسلامی رأی آری دادند و طاغوت را به تعبیر حضرت امام به زباله‌دان تاریخ سپردند. خب انقلاب در سال 57 به پیروزی رسید.
    5 مرحلۀ انقلاب به تعبیر مقام معظم رهبری(دام‌ظله‌العالی)
    رهبر معظم انقلاب فرمودند: انقلاب 5 مرحله داشت و دارد:
    مرحلۀ اول، همان پیروزی بود که روز 22 بهمن 57 محقق شد؛
    مرحلۀ دومش کادرسازی بود. کادر نظام با رأی آری به جمهوری اسلامی و سپس قانون اساسی، ساخته شد؛
    مرحلۀ سوم، دولت اسلامی بود که با انتخابات مردم، دولت اسلامی هم محقق شد؛
    مرحلۀ چهارم، جامعۀ اسلامی است. پیاده‌کردن احکام نورانی اسلام است که الآن در آن هستیم و سعی‌مان باید بر همین باشد؛
    مرحلۀ پنجم، رسیدن به آن جامعه‌ای است که در آینده آرزویش را داریم که عدالت در سراسر جهان پیاده شود. آن جامعۀ جهانی مهدوی که همۀ ما آروزی ظهور آن بزرگوار را داریم و إن‌شاءالله به زودی محقق شود.
    نگاه کَلان به نظام اسلامی ایران
    در نگاه کلانی که رهبر معظم در دیدار اعضای خبرگان اشاره کردند، وقتی نگاه کلان می‌کنیم بعد از اینکه نظام ما دارد در سن 40 سالگی قرار می‌گیرد، خب می‌بینیم بسیاری از اصولی که روی آن پافشاری می‌کردیم، بحمدلله هنوز آن اصول پابرجاست. یکی بحث استقلال است که مردم و نظام ما هنوز روی آن پافشاری دارند. رهبری معظم انقلاب آن را دارند با دقت هدایت می‌کنند. استقلال کشور به‌شدت محفوظ مانده است. آزادی که دنبالش بودیم محقق شده است. فرمودند: هیچ‌وقت هیچ‌کس را به دلیل اینکه فلان اعتقاد را دارد،  محاکمه نمی‌کنند و اگر شخص بخواهد برای خودش دارای عقایدی باشد هیچ مشکلی ندارد. مشکل وقتی است که شخص اعتقاداتش را می‌خواهد به دیگران منتقل بکند و احیاناً دیگران را فریب بدهد. آنجا چهارچوب قانون وجود دارد که البته در همۀ کشورها هم بوده و فقط اینجا نیست. اما آزادی شخصی برای همه است. شخص می‌گوید من اعتقاداتی برای خودم دارم و برای کسی هم بیان نمی‌کنم. حتی بحث ارتدادی که خیلی سؤال می‌کنند که چرا شخص مرتد مجازات سنگین دارد آن هم همین‌طور است. اگر شخص مرتد شد اما هیچ بیان نکرد برای کسی که من مرتد شدم، حکمی دربارۀ او اجرا نمی‌شود. ارتداد وقتی است که شخص می‌آید بیان می‌کند، میکروب سرطان خودش را به دیگران منتقل می‌کند. اینجا طبق قانون با او برخورد می‌شود. علی ای حال آزادی که دنبالش بودیم بحمدلله انجام گرفته است. مردم‌سالاری و آن جمهوری اسلامی که اول انقلاب از آن یاد می‌کردیم، هنوز به شدت وجود دارد. مردم در متن انقلاب و نظام حضور دارند. در کشور ما حدود 40 انتخابات تا الآن انجام گرفته است. این هم نمونۀ دیگر اصولی بوده که ما داشتیم. همچنین اصل پافشاری روی مسائل شرعی، این هم کم‌وبیش وجود داشته که باید اینجا عرض بکنم. در این قسمت دشمن تلاش خیلی زیادی کرده که از اجرای احکام اسلامی مانع بشود. این ولنگاری فرهنگی که گاهی مشاهده می‌کنیم. متأسفانه هنوز بعد از 40 سال بعضی از مسئولین ما وقتی می‌خواهند مردم ما را شاد نگه بدارند و خوشحالشان بکنند، به تعبیری سرگرمشان بکنند، جلسه‌ای می‌گیرند که در آن جلسه آوازخوانی، آن هم با بلندگوهای کذایی صورت می‌گیرد. متأسفانه در این چند روز هرچه به شهرداری تذکر داده می‌شود، بلندگوها با صدای بلند در میدان امام و بعضی مراکز دیگری که شنیدم، حالا میدان امامش که صدایش تا چندین کیلومتر آن طرف‌تر هم شنیده می‌شد. منزل ما که فاصلۀ زیادی داشت به وضوح صدای این‌ها در منزل ما هم می‌آمد که مزاحم مطالعۀ ما بود. دیگر نمی‌دانم این چیست! آوازخوانی ولو اینکه حالا موسیقی هم نباشد، حالا اگر موسیقی باشد که اصلاً حرام است؛ اما این آوازخوانی با این شدت که از آن طرف میراث ایراد می‌گیرد و می‌گوید این کاشی‌های مسجد امام سقوط می‌کند. همین دو سه هفته پیش باز جلسه‌ای با ما داشتند. می‌گفتند که این‌ها  از اینکه یک سخنرانی ساده‌ای در آنجا انجام گیرد و  اعتکاف برگزار بشود نگرانند که این کاشی‌ها بیفتد؛ اما این قدرت الهی و معجزۀ الهی است که صدا از این موسیقی‌های کذایی هیچ اثری روی این کاشی‌ها نمی‌گذارد. اما یک سخنرانی ساده، دعایی که در داخل مسجد می‌خواهد خوانده بشود، این اثر خودش را می‌گذارد. دیگر نمی‌دانم فرهنگ ما چه موقع می‌خواهد یاد بگیریم که اولاً ما مخالف شادی نیستیم. همین که می‌خواهند به ماها تهمت بزنند، فوری می‌گویند این‌ها مخالف شادی مردم‌اند. نه، ما مخالف شادی نیستیم. این دین اسلام از شادی حمایت می‌کند؛ منتها شادی در حدی که صدا مزاحم همسایه‌ها نشود. ما یک روضه‌خوانی را هم اجازه نمی‌دهیم صدایش در خانۀ همسایه برود ولو روضه‌خوانی یا صدای تلاوت قرآن باشد. فقط صدای اذان است که اجازه است از بلندگوی مسجد خارج شود. دیگر حالا امیدوارم این آخرین بار باشد. تا همین دیشب هم باز صدا مزاحم مطالعۀ ما و همۀ مردم بود. آرامش مردم به هم می‌خورد به خاطر اینکه یک عده‌ای در جمعی نشستند و با صدای بسیار بلند که صدایش دارد تا چندین کیلومتر می‌رود. إن‌شاءالله که دیگر این مسائل هم جمع بشود. اگر شادی خواستیم اولاً باید شادی در محدودۀ حلال باشد؛ ثانیاً صدا نباید آلودگی ایجاد بکند و آرامش دیگران را به هم بزند.
    ریزش‌ها و رویش‌های انقلاب
    خب ما در بحث فرهنگی باید اذعان بکنیم که هم ریزش و هم رویش داشتیم. در مسائل فرهنگی و اجرای مباحث دینی ریزش‌هایی داشتیم. کسانی بودند اوایل انقلاب همراه با نظام بودند اما هرچه جلوتر آمد بعضی حالا به دلایلی با رحلت حضرت امام نتوانستند همراه رهبر معظم انقلاب حرکت بکنند. رسماً یکی از آقایان به رهبر معظم می‌گفت آن درسی که شما خواندید ما هم خواندیم. خب این حسادت و رقابت که در بعضی دیده شد و نتوانستند همراهی بکنند. بعضی از ریزش‌ها را در فتنۀ 78 و بعضی را در فتنۀ 88  داشتیم؛ به‌خصوص در فتنۀ 88 و فتنۀ اخیر که باز همین‌طور بود. این فتنه‌هایی است که باید انجام بگیرد تا ناخالصی‌ها کنار برود و کسانی که خالصانه ایستادند مشخص شوند. در صدر اسلام هم همین‌طور بود. بعد از رحلت پیامبر ریزش زیادی انجام شد. امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) 25 سال، خانه‌نشین شدند؛ اما همه‌اش ریزش نبود. اتفاقاً در همان 25سال جوان‌هایی به دنیا آمدند و رویش‌هایی به‌وجود آمد. با صلح امام‌حسن(علیه‌السلام) ادامه پیدا کرد، جوان‌هایی از جان گذشته و در رکاب سیدالشهدا(علیه‌السلام) یک‌مرتبه می‌بینید که اکثر آن 72 نفر جوان‌هایی هستند که اصلاً پیامبر را ندیدند. کسانی که امام‌حسین(علیه‌السلام) از ایشان یاد می‌کنند که من اصحابی باوفاتر از شما نیافتنم و سراغ ندارم. امروزه هم همین‌طور است. ما ریزش خیلی داشتیم؛ اما رویش‌ها، جوان‌هایی که نسل 2 و 3 و 4 انقلاب هستند، کسانی که حتی زمان رحلت حضرت امام نبودند و یادشان نیست. جوان‌های زیادی همچون حججی‌ها را می‌بینید که روی اصول نظام و انقلاب پافشاری می‌کنند و عشق به ولایت، عشق به امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) سراسر وجودشان را گرفته است. الآن در اعتکاف‌ها ملاحظه می‌کنید. حضورشان در اعتکاف‌ها، در زیارت‌ها، در دعاها، در مسجد جمکران‌، این‌ها رویش‌های انقلاب است که همه جا ملاحظه می‌کنیم و بر مسئولین است که حمایت جدی از این رویش‌ها داشته باشند.
    شروع‌کنندۀ مرگ بر آمریکا
    آخرین عرضی که دارم خدمتتان این است: رهبری معظم انقلاب فرمودند که ما دشمن‌ساز نبودیم. ما هیچ‌وقت شروع‌کنندۀ مرگ بر آمریکا نبودیم. شروع‌کننده خود دشمن بود، آن‌ها آغاز کردند. این آمریکا بود که به ما توهین کرد که قبل از انقلاب نمونۀ آن را می‌بینید. دخالت‌هایی که در کشور ما می‌کرد و بعد از پیروزی انقلاب هم اگر لانۀ جاسوسی فتح نشده بود، هنوز شیطنت‌های خودشان را داشتند ادامه می‌دادند. این حمله‌های آمریکا بود، در کشور ما در بحث طبس و کودتای نوژه و بحث هواپیمای جمهوری اسلامی و غارت اموال ما، آن‌ها آغازگر بودند. آن‌ها بودند که هنوز فریب می‌دهند و تهمت می‌زنند و نظام ما را متهم می‌کنند به اینکه دنبال بمب هسته‌ای هستید. آن‌ها در تحریم‌ها، در برداشتن اموال و دزدیدن اموال بانکی ما شروع‌کننده بودند. آن‌ها دنبال ساختن خاورمیانۀ بزرگ بودند و به این شکل از رژیم غاصب و جعلی صهیونیستی حمایت داشتند. آن‌ها هستند که از طریق عربستان الآن جنگ‌های نیابتی را دارند. آن‌ها الآن در امنیت کشورها اخلال دارند ایجاد می‌کنند. اختلاف بین دولت‌ها را آن‌ها دارند ایجاد می‌کنند. فروش سلاح را آن‌ها الآن دارند انجام می‌دهند. دفاع از منافقین را آن‌ها داشتند و هنوز هم دارند. شیعه‌هراسی و ایران‌هراسی را آن‌ها دارند انجام می‌دهند. آن‌ها هستند که دارای تجزیۀ کشورها بودند. استقلال کردستان در سال گذشته که سال گذشته جمهوری‌اسلامی مانعش شد و کشور سوریه را باز همین‌طور، می‌خواستند تجزیه بکنند که نتوانستند. آن‌ها بودند که مقابله با ما را در همۀ جبهه‌ها داشتند و برای تضعیف ما و جبهۀ مقاومت دست به هر کاری زدند. گرچه به لطف الهی در همۀ جبهه‌ها شکست خوردند و شکست خواهند خورد.
    ضرر زدن دشمن از طریق فضای مجازی
    یکی از ضررهای درشتی که دشمن هنوز دارد به ما می‌زند، از طریق فضای مجازی است. رهبر معظم اعلام کردند که در همین فروردین امسال باید دیگر این مسئله جمع شده و مدیریت فضای مجازی در داخل کشور باید انجام شود. ببینید دشمن به کشور ما تا الآن از طریق فضای مجازی ضرر فراوانی وارد کرده است. رواج بدبینی به مسئولان از این طریق زیاد انجام گرفته است. تهمت‌های فراوانی که به مسئولین می‌زنند. ترویج شبهات اعتقادی، ترویج ولنگاری‌های اخلاقی که بسیار باعث ناامیدی جوان‌ها بشود و به انزوا و افسردگی روی بیاورند. ایجاد اختلاف در خانواده‌ها و یا حتی منجرشدن به طلاق‌ها، فرار جوان‌ها و حتی دختران از منازل، روابط نامشروع، این‌ها همه چیزهای خاصی است که دشمن دارد از طریق فضای مجازی بر ما تحمیل می‌کند و از جمله بحث ناآرامی‌ها و ناامنی‌ها است. کسانی که خودشان در خارج از کشور نشستند و جوانی را که اینجا در داخل کشور است را فریب می‌دهند. خودشان جرأت نمی‌کنند اینجا در وسط میدان بیایند؛ اما از جوان‌های اینجا مرتب تقاضا می‌کنند که حضور پیدا کنند و چه بکنند. خوب دشمن دارد این مشکلات را به یک هدف ایجاد می‌کند و آن تغییر نظام است. از طریق مدیریتی که در خارج نشسته است.
    آن‌ها بعد از اینکه لانۀ جاسوسی فتح شد و دیگر نتوانستند حضور در داخل ایران باشند، از طریق فضای مجازی داخل کشور ما شدند و دارند مدیریت می‌کنند. هشیاری خودمان ایجاب می‌کند که بیش از پیش حواسمان جمع باشد؛ البته مردم دیگر اعتماد چندانی به این رسانه‌های خارجی ندارند. این فضاهای مجازی از بس دروغ و کذب پخش کردند بارها و بارها مردم دیدند و شنیدند، اعتمادشان سلب شده است. بیش از این هم باید توجه بکنیم. اعتماد به بیگانه به هیچ‌وجه نداشته باشیم؛ اما در نگاه کلان هم وقتی نگاه می‌کنیم می‌بینیم اقتدار کشور ما خیلی جلوتر رفته است. در این سال‌های گذشته طی این 40سال آماری که خود خارجی‌ها می‌دهند آمریکا 7 تریلیون دلار برای نظام ما خرج کرده؛ اما کاری نتوانسته بکند. آقای برژینسکی این کهنه‌کار، سیاست‌مدار خارجی که انقلاب‌های نارنجی را به عهده داشت و فتنۀ ایران را هم او داشت رهبری می‌کرد در صحبت اخیرش گفته که در این ده سال گذشته، اقتدار کشور ایران در منطقه و جهان خیلی بیشتر از گذشته شده است. این نتیجۀ ایستادگی و پافشاری ما بر اصولمان است. ما به کشوری حمله نکردیم. ما بدون اجازه وارد کشوری نشدیم. ما اموال کشوری را سرقت نکردیم؛ بلکه روی اصول خودمان پافشاری کردیم. دشمن از این نگران است. پافشاری روی اصول؛ یعنی استقلال‌داشتن، یعنی آزادی‌داشتن، یعنی پافشاری‌کردن روی اصول اسلامی. این‌ها خود ناخوشایند دشمنان است. امیدواریم روی همین اصول محکم بایستیم و دشمنان را بیش از گذشته ناامیدشان بکنیم تا نظام اسلامی ما إن‌شاءالله وصل به ظهور حضرت بقیة‌الله(ارواحنافداه) بگردد.
    در این جمع مؤمنین شایسته است که چند دعا هم بکنم و دل‌های آماده در روز جمعه و جمع مؤمنین و مؤمنات چند مرتبه آیۀ أمن یجیب را با حضور قلب تلاوت بکنید. إن‌شاءالله بعد هم که صداوسیما صحبت را پخش می‌کند عزیزانی که صدای بندۀ را می‌شنوند همراه ما این آیۀ أمن یجیب را تلاوت بکنند؛ چون برای نزول رحمت الهی، استغفار عمومی نیاز است. این آیات سورۀ نوح را ملاحظه کنید: «فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کانَ غَفَّاراً، یُرْسِلِ السَّماءَ عَلَیْکُمْ مِدْراراً، وَ یُمْدِدْکُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنینَ وَ یَجْعَلْ لَکُمْ جَنَّاتٍ وَ یَجْعَلْ لَکُمْ أَنْهاراً»[4] لذا همه باید استغفار کنیم و از خدا طلب آمرزش بکنیم. از گناهانمان استغفار عمومی بکنیم تا هم رحمت ظاهری که باران است بر ما باران نازل بشود و هم رحمت باطنی که آن غفران و بخشش الهی است.
    اعوذ بالله من الشیطان الرجیم، بسم الله الرحمن الرحیم، أَمَّنْ یُجیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ یَکْشِفُ السُّوءَ أَمَّنْ یُجیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ یَکْشِفُ السُّوءَ ،  أَمَّنْ یُجیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ یَکْشِفُ السُّوءَ.
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم، پروردگارا همۀ غم و غصه‌های دل امام زمامانمان را به ظهورشان برطرف و دلشان را از ما شاد گردان. رهبر انقلاب، نظام اسلامی ما را در پناهش حفظ فرما. به اهداف بزرگشان به‌زودی و آسانی برسان. همۀ جوامع اسلامی، همۀ مؤمنین، مسلمان‌ها، مجاهدین را سالم از همۀ خطرها و خطاها بگردان. پروردگارا همۀ غصه‌های مسلمان‌ها و مؤمنین و مؤمنات و جمع‌های جمعه را، همه را برطرف فرما. دل‌های همه را شاد گردان. رحمتت را بر ما نازل فرما. پروردگارا رهبر عالیقدرمان و نظام اسلامی‌مان را به ظهور حضرت ولی‌عصر(علیه‌السلام) برسان. امام بزرگوار ما، شهدا، اموات و گذشتگانمان را رحمت بفرما.

    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
    ‏قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ، اللَّهُ الصَّمَدُ، لَمْ یَلِدْ وَ لَمْ یُولَدْ، وَ لَمْ یَکُن لَّهُ کُفُوًا أَحَدُ
    و السلام علیکم و رحمة الله

     

     


    [1] . البرهان فی تفسیر القرآن، ج2، ص119.

    [2] . فجر، 29و30.

    [3] . الاحتجاج علی أهل اللجاج، ج2، ص305.

    [4] . نوح، 10و11و12.

     

    کانال تلگرام - دروس کانال تلگرام - بیانات و اخبار