بسم الله الرحمن الرحیم

خطبۀ اول نماز جمعه 8 تیر 1397

توصیه به تقوا
در ابتدای خطبه خودم و همۀ عزیزان، حاضرین و کسانی که صحبتم به آن‌ها منتقل می‌شود را سفارش و توصیه به رعایت تقوا دارم. تقوا پیام اصلی و رکن مهم خطبه است که در ابتدای خطبه روی آن تأکید می‌شود.
حبّ دنیا؛ مانع تقوا
از موانع مهم تقوا حبّ دنیاست. محبت دنیا «رَأْسُ کُلِّ خَطِیئَةٍ»[1] از آن یاد شده، به دلیل این است که حبّ دنیا انسان را شیفته و حریص به دنیا می‌کند. حرص به دنیا تقویت نفس و تضعیف عقل را به دنبال دارد. نفس هرجا تقویت شد، فرمان به جلب منفعت و دفع ضرر از خود دارد و کاری ندارد که این جلب منفعت حقوق دیگران است، حلال است یا حرام است. دفع ضرر از خود می‌کند، کاری ندارد این ضرر به دیگری وارد بشود یا نشود.
علاقه به دنیا؛ مانع رسیدن به محبوب واقعی
این است که در دین، داشتن دنیا مذمت نشده، حبّ دنیا مورد مذمت واقع شده است و الا اگر دنیا را انسان از راه حلال داشته باشد و رعایت حقوق قانونی و شرعی را داشته باشد این مشکلی ندارد. این عبارت را از امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) توجه کنید: «حَرَامٌ عَلَى کُلِّ قَلْبٍ مُتَوَلِّهٍ بِالدُّنْیَا أَنْ یَسْکُنَهُ التَّقْوَى»[2] حرام است بر هر دلی که شیفته و حریص به دنیاست اینکه تقوا در دل او سکونت پیدا بکند. معلوم است این دو با هم در تضاد است. همین حبّ دنیاست که انسان را از آخرت غافل می‌کند. از سرای باقی و عالی به دار دنیای فانی و دانی متوجه می‌کند. همین توجه به دنیا و محبت دنیاست که انسان را از عشق به خدای متعال، عشق به‌اهلبیت(علیهم‌السلام) و علاقۀ به ظهور آخرین حجت الهی دور می‌کند؛ «وَ صِلِ اللَّهُمَّ بَیْنَنَا وَ بَیْنَهُ وُصْلَةً تُؤَدِّی إِلَى مُرَافَقَةِ سَلَفِهِ» خدایا بین ما و امام زمان(علیه‌السلام) آنچنان اتصالی را برقرار کن که منجر به ارتباط با آباء کرامشان بشود و به آن‌ها علاقمند باشیم. علاقۀ به دنیا مانع رسیدن به محبوب واقعی می‌شود. این علاقۀ به دنیاست که انسان را از حشر با بهترین انسان‌ها در آخرت  «فَادْخُلِی فِی عِبادِی، وَ ادْخُلِی جَنَّتِی‏»[3] از آن‌ها ما را محروم می‌کند. لذا توصیۀ به تقوا برای این جهت است.
15شوال؛ رحلت حضرت عبدالعظیم حسنی(رضوان‌الله‌علیه)
در این خطبه اشاره دارم به وفات حضرت عبدالعظیم حسنی(رضوان‌الله‌تعالی‌علیه) سالگرد رحلت این شخصیت بزرگ، پانزدهم شوال 252 رحلت ایشان واقع شده است. اما غرض از ذکر این نکته اشاره به یک فایدۀ مهمی است که امروز کشور ما و مسئولین ما نیاز دارند به این نکته و آن این است که حضرت عبدالعظیم(‌سلام‌الله‌علیه) در یک ارتباطی که با امام دهم(علیه‌الصلاةوالسلام) داشتند عقاید خودشان را خدمت امام عرضه کردند. ارتباط با حجت الهی منظور این است. منظور این است که انسان اطمینان از شرعیّت فکر خودش، اخلاق خودش و رفتار خودش داشته باشد. بداند کارش مورد امضای حجت الهی است.
منظور از ارتباط با عالِم دین
پنج هفتۀ قبل، یعنی 35 روز قبل در ماه مبارک رمضان، توصیه‌ای داشتم با مسئولین که ارتباط با علما داشته باشید. بعضی که متوجه عرض بنده نشدند فکر کردند منظور از ارتباط با علما یعنی دیدار آن‌ها بروند. فوری گفتند که ما دیدار فلان عالِم رفتیم، دیدار فلانی رفتیم و شاید منظور گوینده دیدار شخص خودش بوده، چَشم، دیدار فلانی هم می‌رویم! این‌ها نتیجۀ نشناختن عالِم است. منظور از ارتباط با عالِم به زیارت رفتن او و دیدار او که نیست. عالِم هوس دیدن مسئولین را ندارد. عالِم هیچ‌گاه در فکر دخالت در امور اجرایی مسئولین را هم ندارد.
خطیب جمعه هیچگاه از مواضع شرعی کوتاه نمی‌آید
به مسئولین توصیه می‌کنم همۀ مسائل شرعی را رعایت بکنید هیچ‌گاه هم نمی‌خواهد با هیچ عالِمی ارتباط داشته باشید خوب است؟! منظور از ارتباط با عالِم این است که مطمئن باشید کارتان موافق موازین شرعی و قوانین جمهوری اسلامی است.  منظور از ارتباط این است و الا عالِم بحمدالله اصفهان مهد علماست. علمای فراوانی وجود دارند. بروید به دیدار علما؛ اما آیا وقتی جلسه‌ای در کوه صفه برگزار می‌شود در روز شهادت حضرت حمزه(‌سلام‌الله‌علیه) اختلاط پسر و دختر در آن است، نوازندگی در آن است، رقص در آن است و کارهای فجیعی که عکس و فیلم آن را آوردند، و بنده آن‌ها را دیدم، باز مسئولین نگویند که این‌ها را بروید بررسی بکنید اطلاعات غلط به شما دادند. شرمم می‌شود بگویم آنجا چه کردند. آیا مسئولین موافق این بودند؟! با کدام عالِمی ارتباط داشتید، امضای کدام عالِمی را دارید برای برگزاری این جلسه‌ها؟! انتظار دارید خطیب جمعه از مواضع شرعی کوتاه بیاید. این فکر را از ذهن خودتان بیرون بکنید.
حمایت از مسئولین در گرو رعایت مسائل شرعی و قانونی است
حمایت مردمی را می‌خواهید، حمایت علما را می‌خواهید، حمایت خانواده‌های شهدا را می‌خواهید، بایستید مسائل قانونی و شرعی، وظیفه و تکلیف خودتان را عمل بکنید. آن وقت که عمل بکنید مطمئن باشید که مورد حمایت مردم هستید، توده‌های مردم از شما حمایت می‌کنند، خطبای جمعه همین‌طور، خانواده‌های شهدا همین‌طور؛ اما اینکه مسئولی بخواهد سوءاستفاده بکند بگوید من چون با رأی مردم آمدم، مردم انتظار تغییر از من دارند و منظورش از تغییر این باشد که بخواهد شادی مردم را آلودۀ به گناه بکند، این راه، راه صحیحی نیست.
شادی مردم در پیروزی تیم‌ملی است، نه جلسه گناه
ما شادی را پیروزی تیم ملی ایران می‌دانیم و از اینجا به ایشان تبریک می‌گوییم. رهبر معظم انقلاب تبریک گفتند ما هم خوشحالیم اما بنا نیست که به دنبال یک شادی عده‌ای سوء استفاده کنند، جلسه‌ای را در یک جا تشکیل بدهند و بعد بخواهند با گناه آلوده بکنند. وقتی یک عالِمی مقابل آن‌ها جبهه‌گیری می‌کند فوری تهمت بزنند که این‌ها با شادی مخالفند یا بگویند اخبار نادرست به این‌ها داده شده است یا این‌ها هوس دیدار مسئولین را دارند.
این‌ها برچسب‌هایی است که به بصیرت مردم یا به فکر مردم نمی‌چسبد مردم دیگر کامل این‌ها را اطلاع دارند و این‌ها را می‌دانند. نماز جمعه وحدت نیاز دارد. بنده در همان خطبۀ پنج هفتۀ گذشته نمی‌خواستم این را باز تکرار بکنم اما بیش از یک سال بود که وقتی مواجه می‌شدم با مشکلاتی که بعضی مسئولین ایجاد می‌کنند، مرتب برایشان پیغام دادم دیدم فایده‌ای ندارد. معاونت استاندار محترم جلسه‌ای را آمد پیش بنده، نشستیم با هم صحبت کردیم. گفتم شما یا بگویید می‌توانید جلوی گناه را بگیرید یا نمی‌توانید، این را به من رسماً بگویید. ایشان صریحاً نگفتند، اما ادعایشان این بود که ما جلوی این‌ها را می‌گیریم. گفتم اگر جلوی این‌ها را نگیرید بنده در خطبه نماز جمعه ناچار می‌شوم به عنوان آتش به اختیار بگویم. این را حمل بر تندروی نکنید. ما هنوز به حد وسط یعنی به حد عدالت در جامعه نرسیدیم. وقتی گفتم در خطبه‌ها ایشان قول دادند و گفتند نه، من این را می‌روم صحبت می‌کنم. وقتی دیدم باز خبری نشد، تلفن‌های متعددی زده شد، دیدم باز جواب تلفن‌ها داده نمی‌شود، مثل اینکه نمی‌خواهند کار حل بشود. دیگر در نهایت ناچار مجبور شدم با مردم عزیز خودمان مسئله را مطرح بکنم.
نماز جمعه؛ مظهر وحدت
الآن هم خدمتتان عرض می‌کنم، نماز جمعه مظهر وحدت است، مظهر آرامش است، مظهر شرکت گروه‌های متعدد با سلیقه‌های مختلف است، مسئلۀ یک گروه خاص، یک گروه ویژه نیست. مظهر اتحاد است، مظهر رعایت تقواست. نماز جمعه محل دفاع از اصول اسلام و نظام و مواضع قاطع رهبری است. نماز جمعه محل مبارزۀ با دشمنان و استکبار جهانی است. نماز جمعه، نماد پافشاری روی اصول اسلام است و باید این حفظ بشود. همۀ گروه‌ها، همۀ جناح‌ها، مرد و زن، کوچک و بزرگ باید احساس آرامش بکنند. خطیب جمعه هم دعوت به وحدت می‌کند. امام جمعۀ محترم ما از دولت‌های مختلف دیدید حمایت کردند. به ایشان این وصله نمی‌چسبد که ایشان مدافع یک دولت خاصی بودند. خطبای دیگر جمعه هم همین‌طور.
بنابراین منظور از ارتباط با عالِم، ارتباط عبدالعظیم حسنی‌‌گونه است. اگر مسئولی مطمئن است عمل او مطابق موازین شرعی و قانونی است مطمئن باشد هیچ عالِمی نه دخالت در کار او می‌کند، نه نیاز به ارتباط با او و دیدار با او دارد؛ بلکه همه دفاع از او می‌کنند، مردم انقلابی هم همین‌طور، منتظر همین‌اند.
6ویژگی بارزی که باید در مسئولین باشد
مسئولین به سه ویژگی نیاز دارند: 1. جهادی باشند، تلاش جهادی بکنند؛ 2. جوان هم باشند؛ 3. جان‌برکف هم باشند؛ یعنی از خدا فقط بترسند و از دیگری نترسند. این سه اگر در وجود مسئولین باشد مطمئناً بدانند مردم از آن‌ها دفاع خواهند کرد. مسئولین اگر سه خصلت در وجودشان باشد: 1. خالص باشند؛ یعنی وجودشان فقط توحیدی باشد؛ 2. خاضع باشند در مقابل قوانین دین؛ 3. خاشع باشند در مقابل مردم؛ این‌چنین مسئولینی مردمی هستند، مورد حمایت همۀ مردم و قاطبۀ مردم انقلابی ایران و همۀ مسئولین و خطبای جمعه هم قرار خواهند گرفت. امیدوارم که بیش از پیش وظایف خودمان را خوب انجام بدهیم. در این شرایطی که دشمن حساس روی کار ماست. وحدت را بیش از پیش بین خودمان تقویت بکنیم. از همۀ گروه‌ها، همۀ قشرها، همۀ سلایق، همه یک‌جا آنچه فریاد دارید را به سر آمریکا بکشید و حمایت خودمان را از توده‌های مردم خودمان داشته باشیم.
مسئولین برای آب استان به مردم گزارش دهند
وقتی سخن از آب می‌شود مسئولین به جای اینکه بخواهند مقابل مردم قرار بگیرند بیایند شرح بدهند بگویند چه کردند برای کار آب. همه دل‌نگران این هستند. گاهی خبرهایی هم می‌رسد؛ چون حالا مطمئن نیستم نمی‌خواهم مطرح بکنم اما نیاز به این است ما اینجا وظیفه داریم دفاع از مردم خودمان داشته باشیم. وقتی تذکری داده می‌شود آن مسئول فوری، موضع خودش را اصلاح بکند. یک نامه بدهد بگوید من تشکر می‌کنم، رفتار خودم را هم اصلاح کردم. نه اینکه تازه بخواهند توجیه بکنند کار خودشان را، جلسه بگیرند و بخواهند مقابله بکنند و فشار و اختلاف را بخواهند در جامعه تقویت بکنند که این به ماها نمی‌خورد. ما از همۀ گروه‌ها حمایت می‌کنیم، وظیفۀ ما هم این است.
از شادی مردم دفاع می‌کنیم، آنچه با آن مقابله می‌کنیم این است. امام بزرگوار ما یک زمانی مقابلۀ با کارهای حرام در سینما را می‌گفتند فوری یک عده‌ای گفتند این‌ها با سینما مخالف‌اند. آن مسئولی که در این دو سه ماه اخیر ده‌ها کنسرت را در اصفهان مجوزش را داده است، کدام عالِم این‌ها را اجازه داده است؟! اینکه با مبانی جمهوری اسلامی در تنافی است. رهبر معظم که با صراحت این را گفتند. بعد نیایند به ما بگویند که این‌ها با کنسرت مخالفند، ما با کار حرام مخالفیم، با محتوای آن و با اختلاط پسر و دختر آن مخالفیم. با موسیقی‌های ناهنجازی که زده می‌شود و در فتوای همۀ علما حرام است، با آن مخالفیم و الا مردم را در مسائل شرعی شاد ببینیم، اینکه خیلی عالی است خود ما هم اهل شادی هستیم. ما از شادی دفاع می‌کنیم، چون دین دفاع کرده، ما هم وظیفه داریم این کار را انجام بدهیم.
پروردگارا به همۀ ما بصیرت کافی، عقل و درایت و تدبیر کافی عطا فرما. وحدت را بین همۀ ما تقویت فرما. خدایا کید و مکر دشمنان را به خودشان برگردان و به مسئولین ما قوت بیشتر و به مردم ما حمایت جدیدتر از مواضع نظام عطا فرما.

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم، بسم الله الرحمن الرحیم

وَ الْعَصْرِ، إِنَّ الْانسَانَ لَفِى خُسْرٍ، إِلَّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ وَ تَوَاصَوْاْ بِالْحَقِّ وَ تَوَاصَوْاْ بِالصَّبرِ

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

خطبۀ دوم نمازجمعۀ 8 تیر 1397

توصیه به تقوا
مجدداً خودم و همۀ عزیزان را به انجام تقوا سفارش می‌کنم. تقوا در رفتار انسان ظاهر می‌شود؛ اما منشأ آن گاهی اخلاق انسان است، گاهی هم نه، خُلق و روحیات شخص نیست. کسی‌که در رفتارش عصبانی مزاج است این عصبانیّت برمی‌گردد به یک اخلاق بدی که در وجود او مستتر است. چه بسا روزها آرام است یا در جامعه آرام نشان داده می‌شود اما یک موقع خاصی داخل منزل، آنجایی که ترس از ریختن آبرو ندارد می‌بینید عصبانیت خودش بروز می‌کند.
فکر انسان، شاکلۀ انسان را تشکیل می‌دهد
باید ملاحظه بکنیم خدای ناکرده خُلق بد، یعنی عادت بد در وجودمان نباشد و یکی هم افکار انحرافی است. آنچه تشکیل‌دهندۀ هر انسانی است فکر اوست. شاکله، جسم انسان را نمی‌گویند می‌گویند یا چهارشانه، لاغر یا چاق است، شاکلۀ هر کسی طرز فکر اوست. قرآن در آیۀ 84 سورۀ اسراء می‌فرماید: «قُلْ کُلٌّ یَعْمَلُ عَلى‏ شاکِلَتِهِ» عمل انسان از شاکلۀ او برمی‌خیزد. یعنی از عقیدۀ او، از فکر او. این است که باید مرتب بررسی کنیم آیا اعتقاد ما با حقایقی که در خارج است منطبق است؟ آیا آن کسی که می‌گوید خدا سه تا است، این عقیده با حقیقت خارجی منطبق است؟ کسی که غیر دین اسلام را انتخاب کرده بررسی کند با دلیل بتواند اثبات بکند که آیا این عقیده‌اش منطبق با حقیقت خارجی است، چون عقیده همیشه با خارج، با حقیقت یکی نیست. ما باید اول، حقیقت را شناسایی بکنیم، بعد فکرمان را با آن منطبق بکنیم و الا فکر و عقیده، تغییر دهندۀ واقع نیست که تا گفتم خدا سه تاست، عقیدۀ من خدا را سه تا بکند، آن یکی هم بگوید خدا دو تاست دو تا بشود، واقع که مال فکر ما نیست. فکر ما باید دنبال واقع باشد. اگر حقایق را خوب شناختیم آن وقت تقوا را خوب رعایت می‌کنیم. این دستور به رعایت تقوا، این است.
بصیرت قابل تحسین صنف بازاریان در اجتماع اخیر
در هفتۀ گذشته اجتماعات کوچکی در تهران و بعضی شهرها انجام گرفت، اجتماعات صنفی، اعتراض بعضی از بازاریان محترم بود که به حق گله داشتند از نوسانات پولی، عدم ثبات ارزی، ایراد داشتند که این باعث شده مشکلات مالی و اقتصادی برای آن‌ها فراهم آورده است. همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد عده‌ای سودجو، بعضی چه بسا اجیر شده و مأمور و جاسوس که این‌ها اصلاً بازاری هم نبودند. خود بازاری‌ها می‌گفتند ما این‌ها را اصلاً نمی‌شناختیم کاسب هم نبودند فوری این‌ها وارد بازار آشفته شدند و به تبع اربابان خارجی خودشان که منتظرند فشارهای اقتصادی و تحریم‌هایی که دشمن ایجاد کرده یک مشکلاتی را در کشور ایجاد بکنند، بین مردم و مسئولین فاصله بیندازند، فشار روانی ایجاد بکنند و احیاناً اگر بتوانند آشوب‌هایی را ایجاد بکنند و بعد از این آب گل آلود استفاده‌های خودشان را بکنند. شعارهای ضد ارزشی را بخواهند بیان بکنند و تخریب اموال عمومی و باز فحاشی‌ها و ... . خوشبختانه خود بازاریان محترم با هُشیاری که داشتند جلوی این توطئه را گرفتند. مسئولین هم، نیروی انتظامی هم خوب وارد شدند، آرامش را برگرداندند؛ اما بالاخره بحث چیز دیگری است و آن این است که اصل مشکل را باید همۀ قوای سه‌گانۀ کشور و همۀ مسئولین به کمک مردم مشکل را حل بکنند.
درست است دشمن منظورش از این تحریم‌ها همین است. این را بارها مردم تجربه کردند و می‌دانند که از هر مسئله‌ای به‌خصوص از فشار اقتصادی آن‌ها می‌خواهند کشور را به فروپاشی منتقل بکنند؛ البته این خوابی است که هیچ وقت برای آن‌ها تعبیر نمی‌شود و به گور خواهند برد ولیکن سختی و فشاری که بر مردم است آن ناآرامی اقتصادی، این را بالاخره باید حل بکنیم.
اتحاد قوای سه‌گانه با مسئولین مربوطه جهت بر طرف کردن مشکلات اقتصادی
رهبری معظم دستور دادند و در نماز عیدشان اشاره کردند که جلساتی مسئولین قوای سه‌گانه با مسئولین مربوطه، این‌ها تشکیل بدهند، شورای عالی اقتصادی و تدبیر بکنند. مسئولیت اصلی با دولت است؛ اما قوۀ مقننه و قوۀ قضاییه هم باید کمک بکند. عده‌ای که مخلّ مسائل اقتصادی هستند این‌ها را با ایشان مبارزۀ اقتصادی بکنند. من شنیده‌ام در کشور چین سالانه گاهی حدود هشتادهزار مُفسد اقتصادی را اعدام می‌کنند هیچ خبری هم در دنیا گفته نمی‌شود. عدد خیلی بالاست. یک مثال ساده بزنم که یکی از عوامل تورم ببینید این است: اگر مردم هزار رقم کالا داشته باشند در منزل، آن کالاهای اصلی گران‌قیمت، آن‌ها اگر اول سال که می‌شود آن‌ها گران نشود، همان قیمت سال قبل باشد خب هر کارمندی، هر کاسبی می‌بیند همان جنسی که سال‌های قبل می‌خرد با هر قیمتی الآن هم دارد می‌خرد. او چه نیازی دارد که ده درصد روی قیمت کالایش بکشد؟! اما وقتی یک عده‌ای سودجو می‌آیند آن کالای گران‌قیمت را، من مثال می‌زنم: مسکن، خودرو، طلا، سکه و نقره، ارز، آن چیزهای اساسی را یک مرتبه می‌بینیم ده درصد، بیست درصد گران‌تر می‌کنند. گاهی عدد بالاتر از این حرف‌هاست. یک بهانه‌هایی هم برایش می‌تراشند. خب آن کاسبی که سال گذشته جنسی را با یک قیمتی می‌فروخته، می‌بیند الآن بخواهد جنسش را با همین قیمت بفروشد، بعد بخواهد یک خودرویی یا مسکن تهیه کند، نمی‌تواند. مجبور است خودش روی تمام اجناس ده بیست درصد بکشد. مشکل را چه کسی درست کرد؟ آن آقایی که اول کار این کار را انجام داد. معمولاً هم آن‌هایی که شروع‌کننده هستند سود خودشان را می‌کنند. علتش این است که مثلاً وقتی که مسکن یا خودرو یا طلا اول سال وقتی این‌ها را گرانش می‌کنند تمام آن هزار کالا که یک مرتبه با هم گران که نمی‌شود. تا بیاید آخر سال برسد، آهسته آهسته می‌رسد به لبنیات و نان و برنج و این چیزها آن‌ها هم گرا می‌شود. بنابراین آن آقایی که اول سال جنس را گران کرده تا پنج شش ماه جنسش را گران فروخته، سودش را کرده اما با پولش رفته هزار تا  کالای با قیمت سال قبل خریده است. خب این سودش را برد. تا می‌‌آید آخر سال شود. بخشی از تورم علتش این است. خب چرا مسئولین مبارزۀ جدی با این‌ها نمی‌کنند. بخشی‌اش هم که دست خودشان است. بعضی از وزیر و وزرا، منسوبینشان در همین مراکزی که حضور دارند خب چرا مبارزۀ جدی با این‌ها نمی‌کنند؟!
چرا برخورد قاطع با رئیس گمرک نمی‌شود؟!
وقتی دادستان محترم می‌فرمایند: سه هزار کانتینر قاچاق از میادین اصلی وارد می‌شود خب ما انتظار داریم با مسئول گمرک برخورد شود، حداقلش برکناری اوست. این حداقلش است و الا باید او را محاکمه بکنند که چه کرده، پول‌ها را از کجا گرفته است؟! وقتی دولت چندین بار بیان می‌کند که ما ارز 4200 تومانی به بعضی از شرکت‌ها دادیم، خب بیایند بررسی کنند این مؤسسات و شرکت‌ها ارزی را که گرفتند جنس وارد کردند یا خیر؟ اگر جنس وارد کردند احتکار کردند یا در معرض فروش قرار دادند و اگر در معرض فروش قرار دادند با همان قیمت 4200 یا قیمت 8000 تومان و بالاتر از این؟! این را بررسی بکنند. دیگر مشخص است که به چه کسانی دادند.
هفتۀ قوۀ قضاییه است. من به همۀ قضات محترم و همۀ زحماتی که می‌کشم وظیفه دارم به آن‌ها هم تبریک عرض بکنم و همه دست به دست هم بدهیم. بحث مچ‌گیری و این‌ها اینجا نیست. من جلسۀ قبل، خطبۀ قبل هم از دادستان محترم تقاضا کردم گفتم شما به عنوان مدعی العموم باید با مفاسد اجتماعی برخورد بکنید. بیایند از همین تریبون و اینجا صحبت بکنند. تاریخ خطبۀ ما هم مشخص است 35 روز پیش بوده. شما 34 روز قبل، 33 روز قبل بیایید بگویید چه کردید؟! انتظار این را داریم. مردم این را می‌خواهند.
وظیفۀ ما در مقابل اختلافات از سوی دشمن
من صحبت فراوان دارم اما به ملاحظۀ اختصار چند جملۀ کوتاه عرض می‌کنم. عزیزان دشمن در فکر ایجاد شکاف اجتماعی بین ماها است. یکی را می‌گویند اصول‌گراست یکی را می‌گویند اصلاح طلب است، یکی را می‌گویند تندرو است یکی را می‌گویند کند رو است، یکی را می‌گویند از فلان حزب است یکی را می‌گویند از فلان جاست یا حتی شکاف بین مردم و مسئولین است. ما وظیفه چه داریم؟ ما وظیفه‌مان حفظ اتحاد، حمایت صد درصد از یکدیگر، مشروط به اینکه در مسیر دین و قانون حرکت بکنیم.
مصادیق اختلافات از سوی دشمن
1. دشمن در فکر ایجاد یأس و ایجاد مشکلات روانی است. ما باید در فکر ایجاد امید باشیم.
2. دشمن در فکر ایجاد نوسانات مالی است. ما در فکر تثبیت قیمت‌ها باشیم.
3. دشمن در فکر ایجاد تورم است. ما در فکر مهارش باشیم.
4. دشمن در فکر شیوع فقر و ظلم است. ما در فکر تولید ثروت و عدالت باشیم.
5. دشمن در فکر القای ناکارآمدی نظام است. ما بیاییم موفقیت‌های نظام را در بحث هم ثروت، هم در مباحث دارو، هم در مباحث نظامی، هم در مباحث موشکی، هم در فناوری هسته‌ای بیاییم این‌ها را خوب بیان بکنیم. زحماتی که در داخل کشیده شده و در خارج عزتی که برای کشور ایجاد شده و هراسی که دشمن از ملت ایران و از رهبری او پیدا کرده است.
6. دشمن در فکر القاء این است که مقصر همه مشکلات رهبری معظم‌اند. ما هم بیاییم همۀ این‌ها را برمی‌گردانیم بر سر دشمنانمان و مرگ و نفرین را بر آن‌ها نثار می‌کنیم. دشمن در فکر  این است که نقاط قوت نظام را، نقاط یأس و ناامیدی ایجاد بکند، بگوید شما پافشاری روی اصول اسلامتان سبب تحریم شده، سبب دشمنی دشمنان شده ما هم اتفاقاً باید در همین اصول پافشاری بکنیم. امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) فرمودند «الْمَنِیَّةُ وَ لَا الدَّنِیَّةُ»[4] ما مرگ عزتمندانه و شهادت را می‌پذیریم اما پستی را هرگز!
7. دشمن در فکر ایجاد ناامنی در کشور است. ما باید در فکر تثبیت امنیت باشیم.
8. دشمن در فکر این است که از مطالبات به حق مردمی سوء استفاده بکند. ما باید هُشیار باشیم، مطالباتمان را پیگیری بکنیم اما از مجاری قانونی و مواظب سوء استفاده‌های دشمنان هم باشیم.
امیدوارم که همیشه به آنچه که رضایت الهی است هدایت شویم، عمل بکنیم، فکر بکنیم و در نهایت رضایت مولایمان، حضرت بقیة‌الله‌(ارواحنافداه) را کسب بکنیم.
پروردگارا ظهور ولی‌ات را برسان و ما را جزء یاران و مقربینش قرار بده. رهبری معظم انقلاب را در پناه آن حضرت و نظام اسلامی ما را حفظ بفرما. کید و مکر دشمنان را به خودشان برگردان. آن‌ها را دچار نقشه‌های خودشان بگردان. پروردگارا ملت ایران را روز به روز بر عزت و تلاشش بیفزا و ما را در رسیدن به اهداف مبارک شهدا و اهداف نظاممان موفق بگردان.

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم، بسم الله الرحمن الرحیم

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ، اللَّهُ الصَّمَدُ، لَمْ یَلِدْ وَ لَمْ یُولَدْ، وَ لَمْ یَکُن لَّهُ کُفُوًا أَحَدُ

صدق الله العلی العظیم

والسلام علیکم و رحمة الله


[1] . غرر الحکم و درر الکلم، ص348.

[2] . غرر الحکم و درر الکلم، ص350.

[3] . فجر، 29و30.

[4] . نهج‌البلاغه، ص546.

 

کانال تلگرام - دروس کانال تلگرام - بیانات و اخبار