توصیه‌های آیت الله مهدوی پیرامون مسائل اقتصادی
    توصیه‌های آیت الله مهدوی پیرامون مسائل اقتصادی
    مسئولین در برابر مطالبات مردمی پاسخگو باشند و مردم از طریق قانون مطالبات خود را پیگیری کنند | مسئولین با کسانی که به بیت المال و حقوق مردم دست‌اندازی کرده‌اند، برخورد جدی کنند.

    بسم الله الرحمن الرحیم

    16مرداد1397
    جنگ اقتصادی و جنگ روانی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران

    در این 40 سال بعد از پیروزی انقلاب، تجربه نشان داده که هرچه بر عزت و اقتدار نظام اسلامی افزوده شده، نقشه‌های دشمنان، دسیسه‌های آن‌ها و تبلیغات روانی‌شان علیه ملت ایران و نظام اسلامی ایران بیشتر شده است. تا اینکه جنگ اقتصادی که همان تحریم است و مرتب علیه جمهوری اسلامی تشدید می‌کنند. با اینکه در بحث برجام تعهد داده بودند، به تعهداتشان عمل نکردند. به‌دنبال جنگ اقتصادی، جنگ روانی ایجاد می‌کنند. می‌خواهند مردم را ناامید بکنند تا دست از حمایت از نظام و مسئولینشان بردارند. دشمنان ما همیشه جاسوس‌های داخلی هم دارند که با حقوقی که به آن‌ها می‌دهند، حمایتشان می‌کنند.
    پستی و ذلت در برابر دشمن؛ هرگز!
    ما در یک چنین وضعیتی ندای امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) را همیشه باید برای خودمان تجدید بکنیم که می‌فرمودند: «الْمَنِیَّةُ وَ لَا الدَّنِیَّةُ وَ التَّقَلُّلُ وَ لَا التَّوَسُّلُ»[1] مرگ با عزت را می‌پذیریم؛ اما پستی و ذلت در برابر دشمن را هرگز! (تقلّل) یعنی کم‌داشتن بهره‌های مادی و اقتصادی را می‌پذیریم؛ اما توسل به دشمن و دست درازکردن نزد او به شکل ذلیلانه را به هیچ‌وجه زیر بارش نمی‌رویم.
    توصیۀ اول؛ پاسخ‌گویی مسئولین در برابر مطالبات مردمی
    در این جهت باید دو نکته را با هم به آن توجه کنیم: یک نکته این است که مسئولین ما باید مطالبات به‌حق مردم که عمدتاً مشکلات اقتصادی است را جدی بشمارند. پای کار بیایند و به مردم کمک بکنند. اقتصاد مقاومتی را که رهبر معظم بارها تأکید کردند، این را عملیاتی بکنند. وابستگی اقتصادی کشور به نفت را کم یا قطع بکنند. مردم را در مسائل ملی و اقتصادی دخیل بکنند و از طرفی با کسانی که به بیت‌المال و حقوق مردم دست‌اندازی کرده‌اند، برخورد جدی کنند. دولت باید با حمایت از قوۀ قضاییه برخیزد. قوۀ قضائیه از دولت حمایت بکند. دولت از مجلس، مجلس هم از هر دو حمایت نماید. یک انسجام خوبی، نظیر موضع‌گیری اخیر که ریاست محترم جمهور در مقابل آمریکا کردند و به دنبال آن سردار قهرمان ما، جناب سلیمانی که ایشان هم صحبتی را داشتند. این باید مرتب در مواضع مسئولین ما دیده شود. متأسفانه تا الآن آن جدیت نبوده است. مبارزه با مفسدان اقتصادی بسیار شده اما کافی نیست. مبارزه با حقوق‌های نجومی، در حد حرف مطرح شد؛ ولی ما هیچ نماد خارجی از آن ندیدیم. مقابله با مدیران دو تابعیتی که بعضی نمایندگان مجلس اسامی آن‌ها را هم درآوردند و مطرح کردند، ما عملاً چیزی را ندیدیم. عزل مدیرانی که کوتاهی کردند. امسال بنا بود صادرات کشور چند برابر شود، آن کسانی که کوتاهی کردند، ولو تعمد هم نباشد، ولو توانایی هم ندارند. یا کسانی که در گمرک با واردات قاچاق همراهی می‌کنند، ما انتظار داشتیم، مردم انتظار دارند که دولت این‌ها را فوری عزلشان بکند. این برخوردِ جدی است که نیاز است دولت‌مردان ما این‌ها را جدی بشمارند. از ما انتظار نداشته باشند که فقط به مردم بگوییم آرامش جامعه را حفظ بکنند. این مطالبات به‌حق مردم باید دیده بشود و مسئولین باید یک نگرش عمیقی را در روش خودشان و در حرکت انقلابی، در تراز انقلاب ما داشته باشند.
    توصیۀ دوم؛ به مردم: پیگیری مطالبات از راهکارهای قانونی
    توصیۀ دوم من به مردم است. مردم به جای اینکه برای مطالبات خودشان در کف خیابان بیایند و اینکه احیاناً رسانه‌های خارجی هم می‌آیند موج‌سواری می‌کنند، دخالت می‌کنند و با آشوب‌ها وارد می‌شوند. بعضی از افراد مذهبی را ضربه زدند و اذیت کردند. خب معلوم است که دشمن می‌آید سوءاستفاده می‌کند. خب توصیۀ ما این است که بیایند برای پیگیری مطالبات به‌حق خودشان از راهکارهای قانونی جلو روند. البته نیاز به این است که به دولت‌مردان در این زمینه گفته شود که مکان خاصی را، دفتر ویژه‌ای را برای مراجعات مردم و پیگیری مطالبات مردم توسط مسئولین باید پیش‌بینی کنند. بالاخره مردم باید کجا مراجعه بکنند؟!
    ما از یک طرف به مردم می‌گوییم آرامش خودشان را حفظ کنند؛ گاهی مسئولین فکر می‌کنند که مطالباتی وجود ندارد. به مسئولین می‌گوییم: مطالبات وجود دارد. گاهی بعضی فکر می‌کنند که باید بیایند فریاد بزنند و در کف خیابان صحبت خودشان را مطرح کنند که این باعث سوءاستفادۀ بعضی گروه‌ها می‌شود.
    ماهیت دعوت‌کنندگان به تجمع‌های اخیر
    یقیناً آن کسانی که در خارج کشور دعوت به تجمع و راهپیمایی می‌کنند، خودشان هیچ‌وقت حاضر نیستند داخل کشور بیایند و در این تجمعات حضور پیدا بکنند. آن‌ها به هیچ‌وجه حاضر نیستند کوچک‌ترین خدمتی را به مردم بکنند. آن‌ها خائن به مردم هستند. بعضی از آن‌ها همان منافقینی هستند که دستشان به خون مردم آغشته است و اهداف دیگری را دنبال می‌کنند. نشانۀ ظریفش هم این است: خیلی واضح که از هر حرکتی که در هر صنفی اتفاق بیفتد، می‌بینید این دشمنان از آن‌ها حمایت می‌کنند. آن‌ها معلوم است که بسیاری از این حرکت‌ها را  قبول ندارند؛ اما دفاعشان معلوم است که به‌خاطر یک مقصد بزرگ‌تر است و آن این است که می‌خواهند نظام را به چالش بکشند. البته این‌ها کوچک‌تر از این هستند. نظام ما قدرتمندتر از این‌هاست.
    به برکت روح مطهر امام بزرگوارمان و آبیاری خون‌های شهدایی که پای نظام ریخته شده و حرکت جهادی و انقلابی جوان‌های عزیز ملتمان، بسیجیان و روحانیان ما، این انقلاب مثل یک دریای خروشان به حرکت خودش ادامه می‌دهد. ما امیدوار به این هستیم که آن وعدۀ الهی که در بعضی روایات داده شده، تحقق پیدا کند تا این انقلاب وصل به انقلاب جهانی حضرت مهدی(علیه‌السلام) شود. اما در این میان، این می‌طلبد که ما هم در وسط میدان کوتاهی نکنیم، به وظیفۀ خود خوب عمل کنیم و پیروز این میدان باشیم.
    امیدوارم در پیش پروردگار و حضرت بقیة‌الله(‌ارواحنافداه) روسفید باشیم. در پیش شهدای عزیزمان، در قیامت سربلند باشیم و مدیون آن‌ها نباشیم و به وظیفۀ دینی و انقلابی خودمان که رهبری معظم از ما تقاضا دارند به خوبی عمل بکنیم.

    والسلام علیکم و رحمة الله


    [1] . نهج البلاغه، ص546.

     

    کانال تلگرام - دروس کانال تلگرام - بیانات و اخبار