بسم الله الرحمن الرحیم

    خطبۀ اول نماز جمعه
    1398/03/03

    توصیه به تقوای الهی
    خودم و همۀ عزیزان حاضر، نمازگزاران گرامی را به رعایت تقوا سفارش و توصیه می‌کنم. رکن مهم، هر دو خطبه یکی از ارکانش همین است. ماه مبارک رمضان فرصت خوبی برای تحصیل تقوا است. قرآن کریم در مجموعۀ آیات 183 تا 187 که دربارۀ ماه مبارک رمضان و وجوب روزۀ آن، نزول قرآن، استثنائاتی که برای وجوب روزه گرفته شده و آیۀ 186 از همین سورۀ بقره دربارۀ دعا و تضرع به درب خانۀ خدا مجموعه آیات زیبایی را در این سوره به نمایش گذاشته و در وجوب روزه بیان می‌فرماید که به تحصیل تقوا دسترسی پیدا می‌کنید.
    ارتباط روزه با تقوا
    ارتباط روزه با تقوا در حصول یک سری صفاتی است که ما را به انسانیت خودمان نزدیک می‌کند. می‌دانید عمدۀ تنزل و سقوط انسان از انسانیت و شبیه حیوان‌شدن و پست‌تر از حیوان‌بودن در دو ویژگی غضب و شهوت است و اتفاقاً روزه شهوت را تضعیف می‌کند و عفت را در وجودمان تقویت می‌کند و هم غضب را تضعیف می‌کند و به جای آن حلم را در وجود انسان تقویت می‌کند. ویژگی سومی که روزه برای ما دارد صبر است. روایت هم دارد که روزه نصف صبر است و کسانی که اهل روزه هستند با تحصیل صفت صبر بر مشکلات زندگی، اجتماعی، اخلاقی می‌توانند فائق بیایند و پیروز بشوند. نکتۀ چهارم، روزه تقویت عاطفۀ انسان‌هاست. مطلب پنجم، روزه باعث تقویت سخاوت و ایثار در وجود انسان‌های روزه‌دار می‌شود. همچنین روزه تقویت اراده را در وجود ما دارد. کسانی که اهل روزه هستند اراده در وجودشان تقویت می‌شود و هفتم، خالی‌شدن دل از حب دنیاست. آن حب دنیایی که ریشۀ کل خطاهاست. روزه به انسان انقطاع می‌دهد، انقطاع از دنیا. انقطاعی که نتیجه‌اش اتصال به خدا، شوق به آخرت، شوق به تعالی، شوق به کمال است و این‌ها را در وجود شخص تقویت می‌کند و این آثار و برکاتی است که وقتی شخص این حالت‌ها را پیدا می‌کند به راحتی به تقوا دسترسی پیدا می‌کند که بهترین زاد و توشۀ آخرتی است.
    شب‌های قدر و تلاش برای تعجیل در ظهور حضرت‌ ولی‌عصر(ارواحنافداه)
    در آستانۀ شب‌های قدر قرار داریم. بعضی از بزرگان از اول ماه مبارک احیا می‌گرفتند و بعضی برای استفادۀ بهتر از شب‌های قدر برنامه‌ریزی می‌کردند. فرصت بسیار خوبی است. در روایت دارد که شب قدر پایان سال بوده و روز قدر اول سال جدید است. ما الآن به پایان سال نزدیک هستیم. باید خود را برای کسب تقدیرات خوب در سال آینده‌مان . برای ملت مسلمان و به‌خصوص برای تعجیل در ظهور حضرت ولی‌عصر(علیه‌الصلاةوالسلام) تلاش جدی بکنیم. روایت دارد که ولایت امیرالمؤمنین و فرزندانشان(علیهم‌السلام) در شب قدر اندازه‌گیری شد و تقدیر شد. ظهور آخرین ذخیر الهی هم همین‌طور است. باید یک تلاش جدی بکنیم، همه دست به دست هم دهیم. ظهور امام را فرمودند: «فَإِنَّ ذَلِکَ فَرَجُکُمْ»[1] خودتان به فرج می‌رسید، به آسایش می‌رسید، به کمال می‌رسید. آن رشد معنوی که همۀ ما خواهان آن هستیم در زمان ظهور خیلی جدی و با سرعت بیشتری تحصیل می‌شود و امکان‌پذیر است. این است که همه باید برای ظهور امام تلاش کنیم که درواقع جهان منتظر آن زمان ظهور است.
    انجام عمل خیر در شب قدر
    امام باقر(علیه‌السلام) فرمودند: اینکه شب قدر بهتر از هزار ماه است؛ «خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ»[2] معنایش این است که هر عمل خیری در آن شب انجام دهید، بهتر از هزار ماهی است که آن عمل خیر را انجام بدهیم که شب قدر در آن نباشد. بنابراین شایسته است در برنامه‌ریزی‌های خودمان سعی کنیم انواع اعمال صالحه را از خدمت به دیگران، تلاوت قرآن، تمسک به عترت و زیر چتر ولایت قرارگرفتن، گریه برای سیدالشهدا(علیه‌السلام) که برای آن بزرگوار در دورۀ سال داریم، شب‌های قدر از این فرصت‌ها کمال استفاده را بکنیم و همچنین دعا کنیم برای عزت اسلام و مسلمین و انقلاب اسلامی و رهبری معظم و ذلت دشمنان و نابودی استکبار جهانی که هر سال شب‌های قدر وقتی همه با هم تلاش می‌کنند، این‌گونه دعا می‌کنند. آثار و برکات دعا در روزهای بعد از آن مشاهده می‌شود.
    تسلیت ایام شهادت مولای متقیان امیرالمؤمنین(علیه‌السلام)
    همچنین ایام، ایام ضربت‌خوردن مولای متقیان امیرالمؤمنین علی‌بن‌ابی‌طالب(علیهم‌السلام) است و دو سه روز در بسترماندن آن حضرت و در نهایت به شهادت‌رسیدن آن بزرگوار است که این ایام را به حضرت بقیةالله(ارواحنافداه) و همچنین به همۀ شما عزیزان، ارادتمندان و محبین اهلبیت(علیهم‌السلام) تسلیت عرض می‌کنم و امیدوارم خدای متعال همان شوق و رغبتی که امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) به عاقبت شهادت خودشان داشتند که فرمودند: این مقام و جایگاه مقام بشارت و مقام شکر در مقام پروردگار است، خدای متعال چنین عاقبت به خیری را برای همۀ ارادتمندان به این امام بزرگوار مقدر بفرماید. به همین مناسبت دهۀ آخر ماه مبارک رمضان ایام خاصی است. بعضی از عزیزان برنامۀ اعتکاف در مسجد امام را هم دارند و تقاضای بنده هم این است که عزیزان سعی کنند موانعی اگر دارند را برطرف کنند و از بیست و یکم تا بیست و سوم که بهترین شب‌ها و روزهاست و به‌خصوص شب بیست و سوم که بنا به نظر بسیاری شب قدر است، در حال اعتکاف، دعا بکنید.
    انقطاع
    دربارۀ همان  انقطاعی که عرض کردم؛ اول، خدای متعال در چهار عمل اسلامی ما را از دنیا دل‌کنده کرده که یکی از آن‌ها روزۀ ماه مبارک رمضان است؛ دوم اعتکاف است که با حبس نفس در مسجد شخص انقطاع از دنیا را برای خودش تحصیل می‌کند؛ سوم حج و اعمال خاصی است که حاجی از دنیا خودش را از 24 چیز جدا می‌کند و در نهایت چهارمین عمل جهاد و شهادت در راه خداست که درواقع آن افراد هم برای خودشان انقطاع را، یعنی موت اختیاری را برای خودشان تحصیل می‌کنند تا سبک شوند و پرواز بکنند. امیدوارم همه از این فرصت‌های خوب کمال بهره و استفاده را با لطف الهی ببریم و سعادت دنیا و آخرت خود و همۀ مؤمنین و مؤمنات را بتوانیم به دست بیاوریم.

    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ‏
    قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ*اللَّهُ الصَّمَدُ*لَمْ یَلِدْ وَ لَمْ یُولَدْ*وَ لَمْ یَکُن لَّهُ کُفُوًا أَحَدُ
    صدق الله العلی العظیم

    بسم الله الرحمن الرحیم

    خطبۀ دوم نماز جمعه
    1398/03/03

    سفارش به تقوای الهی
    مجدداً خودم و همۀ عزیزان و کسانی که صحبت من به آن‌ها منتقل می‌شود را توصیه می‌کنم نه از زبان بندۀ حقیر بلکه از زبان مولای متقیان امیرالمؤمنین‌(علیه‌السلام) که در خطبه‌های نماز جمعه‌شان توصیۀ به تقوا می‌کردند. به خصوص این ایامی که مشرف بر شب‌های قدر هستیم و هرچه موانع در وجودمان کمتر باشد بهتر می‌توانیم از برکات شب‌های قدر استفاده کنیم. یکی از فروعات تقوا این است که شخص بدهکار به خالق و مخلوق نباشد. اگر نماز قضایی، روزه‌ای بر ذمۀ او است و یا حقوق مالی به گردن اوست، این‌ها را سعی کند در اولین فرصت جبران بکند و هم‌چنین در حق‌الناس. اگر ارتباط تیره شده، تلخ شده، گاهی ارتباط با اقوام قطع شده، این‌ها را به شکل عاقلانه‌ای تدبیر بکنیم تا ارتباط برقرار بشود. قبل از ورود به شب‌های قدر سعی کنیم رابطه، رابطۀ شرعی و دینی آن‌گونه که رضایت پروردگار هست را تحصیل بکنیم و یکی از مسائل مهم در استفادۀ از شبهای قدر هم گذشت از ظلم‌هایی است که افراد می‌کنند. گاهی حقی از شما ضایع شده، کسی پشت سر شما صحبتی کرده، حقی را از شما ضایع کرده، اتهامی به شما زده و دلتان را رنجیده کرده است. بین خود و خدا می‌توانید عفو بکنید و بالاتر از عفو اینکه صبر بکنید. اصلاً حقتان را ندید بگیرید و این بشارت آیۀ 22 سورۀ نور هست که فرمود اگر عفو بکنید از دیگران خودتان هم مشمول عفو الهی قرار می‌گیرید؛ «أَ لا تُحِبُّونَ أَنْ یَغْفِرَ اللَّهُ لَکُمْ».
    سوم خرداد، روز آزادسازی خرمشهر
    در این خطبه‌ هم به چند مطلب اشاره می‌کنم. امروز روز سوم خرداد روز آزادسازی خرمشهر است. در عملیات غرورآفرین و بزرگ بیت‌المقدس که خوش‌بختانه قبل از خطبه‌ها سرتیپ پاسدار جناب سردار استکی به خوبی بیاناتی را در این زمینه داشتند و الگویی که ما از پیروزی در فتح خرمشهر گرفتیم نکات فراوانی بود که از آن استفاده کردیم و در استمرار انقلاب اسلامی خودمان و هم‌چنین در منطقه و کشورهای دیگر استفاده می‌کنیم. الگوهایی که به دست آوردیم مهم‌ترینش بحث مقاومت در مقابل دشمن بود. می‌دانید حزب‌الله لبنان در سال 79 برای اولین بار بود که مقابلۀ با اسرائیل را به گونه‌ای تنظیم کرد که فرماندهان اسرائیلی یکی‌شان گفت ما عقب‌نشینی نکردیم، ما فرار کردیم. یکی از فرماندهان دیگر صهیونیستی گفت عقب‌نشینی را حزب‌الله لبنان زمان‌بندی آن را بر ما تحمیل کرد. ما به اختیار خودمان عقب‌نشینی از جنوب لبنان نکردیم، ما فرار کردیم و این خاطرۀ خوبی که از آن روز به بعد چند مرحلۀ دیگر هم رژیم غاصب صهیونیستی باز امتحان کرد و دید مثل اینکه وزن مقاومت بسیار تغییر کرده و در حمله‌های متعددی که درواقع این‌ها بقای خودشان را به این می‌دانند که هر چند وقت یک بار یک حمله‌ای می‌کنند که رعب و وحشتی را در مسلمان‌ها ایجاد بکنند. در هر چند منطقه وادار به عقب‌نشینی شدند که آخرینش همین 2 هفتۀ پیش بود که روز اول که به غزه حمله کردند فکر می‌کردند که باز یک پیروزی نسبی را به‌دست خواهند آورد اما 36 ساعت نگذشته بود که با افتضاح عقب‌نشینی کردند و مجبور به پذیرش آتش‌بس شدند. شکست به آن‌ها تحمیل شد و آبروی نداشته‌شان بیشتر از قبل رفت و امیدوارم که این درس عبرتی که از فتح خرمشهر پیدا کردیم را همیشه سرلوحۀ خودمان قرار بدهیم. هم‌چنین در فتح خرمشهر توکل بر خدا را تجربه داشتیم. امام بزرگوارمان فرمودند: خرمشهر را خدا آزاد کرد. باید بدانیم «وَ ما رَمَیْتَ إِذْ رَمَیْتَ وَ لکِنَّ اللَّهَ رَمى‏»[3] ما وظیفۀ خود را انجام می‌دهیم؛ اما لطف الهی و پیروزی و نصرت از جانب پروردگار است. اعتماد به نفس را نه اعتماد به دشمن، این را هم باز ما تجربه داشتیم. تقویت اقتدار ملی و ادوات نظامی را، اتحاد همۀ گروه‌ها در تبعیت از ولی‌فقیه و رهبری در فتح خرمشهر این را تجربه داشتیم و این را باید همیشه سرلوحۀ خودمان قرار دهیم. سختی‌های زیاد و رنج‌های فراوان کشیدیم و شهدای زیادی را در فتح خرمشهر دادیم؛ اما آن ندای زیبایی که از رادیو پخش شد و خرمشهر را آزاد اعلام کرد، وجد و شور و نشاطی را در بین همه ایجاد کرد که تمام سختی‌ها را فراموش کردیم. امروز هم ملت ایران به خصوص جوان‌های انقلابی با استمداد از الطاف پروردگار و ایستادگی، همان کاری را که دشمن امروز در آرایش جنگی اقتصادی و روانی و سیاسی ایجاد کرده را با همان مقاومت ان‌ شاء الله با آرایش جنگی دشمن را شکست خواهند داد و در نهایت پیروزی ازآن ملت ایران و مسلمان‌ها خواهد بود.
    روز قدس
    نکتۀ دوم، بحث روز قدس است که به همین مناسبت اشاره‌ای دارم. هفتۀ آینده روز قدس است. روزی که امام بزرگوارمان جمعۀ آخر ماه مبارک رمضان را برای دفاع از ملت مظلوم فلسطین در مقابلۀ با دشمن غاصب صهیونیستی اعلام کردند. آن روز حکام عرب مخفیانه در فکر ارتباط با دشمن صهیونیستی بودند؛ اما این طرح امام بزرگوارمان جان تازه‌ای را به ملت‌ها دمید که ملت‌ها را بیدار کرد، متوجه ساخت و آن‌ها را منسجم کرد و امروز بعد از سال‌های فراوانی که از اعلام ایشان گذشته است مشاهده می‌کنید که روز قدس به چه روز عظیمی تبدیل شده است. جهان اسلام با اتحاد و یکپارچگی به حرکت درمی‌آید و از آن طرف دشمن هم از مدت‌ها قبل دنبال برخورد و دفاع از خود و برنامه‌ریزی برای روز قدس است که چه بکند. خب با این لطف و عنایت الهی پیروزی‌های مستمری که در اثر ایستادگی و مقاومت ملت‌های مسلمان به دست آمده برای همۀ ما درس خوبی است و امیدواریم روزی را شاهد باشیم که در نقشۀ جغرافیایی دنیا دیگر کشوری به نام کشور غاصب صهیونیستی روی صفحۀ جغرافیای دنیا نباشد و دنیا از شر این غدۀ سرطانی به آسودگی برسد.
    میدان امام؛ مکان راهپیمایی روز قدس امسال مردم اصفهان
    تقاضاهای زیاد مردمی نسبت به مکان راهپیمایی روز قدس در هفتۀ آینده انجام گرفته بود. هم از طرف مردم و هم از طرف بعضی از نخبگان که مکان راهپیمایی به سمت میدان امام اصفهان باشد و در نهایت مسئولین هم مشورت‌های متعددی داشتند و با موافقت امام جمعۀ محترم بنا شد راهپیمایی به سمت میدان امام باشد. ان شاء الله همۀ عزیزان برادران و خواهران با حفظ اتحاد و یکپارچگی سعی کنند  به گونه‌ای حرکت بکنند که هم از سخنرانی قبل از خطبه‌ها در آن روز استفاده بکنند و هم راهپیمایی به نماز جمعه ختم بشود. ان شاء الله که بتوانیم حضور پرصلابت و پرشور مردم اصفهان را در آن روز به نمایش بگذاریم. بالاخره دنیا دارد بررسی می‌کند و دفاع ما را از ملت مظلوم فلسطین را نگاه می‌کنند. ان شاء الله که خاطرۀ خوبی در هفتۀ آینده در این جهت گذاشته بشود.
    اطلاعیۀ دادستان اصفهان دربارۀ مقابلۀ با منکرات علنی جامعه و دفاع از عزت خواهران
    آخرین نکته‌ای که عرض می‌کنم مطلبی است که مربوط به اصفهان خودمان است. دادستان محترم در مقابلۀ با منکرات علنی جامعه و در دفاع از عزت و بزرگواری خواهران گرامی اطلاعیه‌ای را دادند. همان چیزی که فتوای مراجع تقلید هم روی همین هست و قوانین نظام جمهوری اسلامی هم همین را اقتضا می‌کند. اما نمی‌دانم چه است که هر وقت بحث از حفظ عزت خواهران و حجاب آن‌ها می‌شود و جلوگیری از اینکه بی‌حجابی یا بدحجابی بخواهد به فضای عمومی کشیده بشود یا بحث علنی دوچرخه‌سواری دختران، یک عده‌ای که حالا به خواست دشمن یا توجه ندارند و یا ممکن است تعمد هم در کار باشد، همیشه به‌دنبال ایجاد اختلاف و مقابلۀ با قوانین هستند. یک زمانی بحث حجاب اجباری را مطرح می‌کردند. بنده عرض کردم همان زمان هم حجاب قبل از اینکه اجبار از بیرون باشد، الزام عقلی از درون است. این معنا ندارد که وقتی پلیس بخواهد کمربند را مثلاً مطرح بکند کسانی که قانون‌شکنی کردند بگویند ما کمربند اجباری نمی‌خواهیم. این کمربند اجباری قبل از اینکه بخواهد بحث قانون باشد و اجبار از بیرون باشد این درواقع یک الزام عقلی از درون است. اگر الزام می‌کنند به رعایت غذای سالم، این معنا ندارد که یک عده‌ای بخواهند بگویند ما از اجبار تهیۀ غذای سالم می‌خواهیم فرار بکنیم، ما می‌خواهیم هرگونه خواستیم غذای آلوده در اختیار مردم بگذاریم. غذای سالم قبل از اینکه اجبار قانونی باشد الزام عقلی درونی است. هوای پاک قبل از اینکه الزام بیرونی باشد، اجبار بکنند افراد را که هوای پاک را رعایت بکنید یک نوع الزام عقلی درونی است. هم‌چنین بهداشت جسم مثال‌های فراوانی در این جهت دارد. چطور بعضی در این مسائل که حسی است و با چشم دیده می‌شود و خوب همه متوجه هستند، هیچ ایرادی ندارند؛ اما به حجاب که می‌رسد آن هم یک نوع استدلال عقلی دارد. استدلال عقلی‌اش همان حفظ عفت و حیای جامعه است، حفظ آزادی فکری است، حفظ بنیاد خانواده‌ها است، جلوگیری از چشم‌های ناپاک و فرو فروپاشی خانواده‌ها است. این‌ها همه استدلال عقلی است. عقل می‌گوید برای سلامتی جامعه هم برادران و هم خواهران باید پوشش مناسب داشته باشند.
    همین‌جا بنده از ریاست محترم آموزش و پرورش تشکر می‌کنم که هفتۀ گذشته با حضور در بعضی از مدارس دختران کلاس اول ابتدایی را تشویق کردند که چادر و حجاب برتر را انتخاب کرده بودند و بچه‌ها را اگر از کلاس اول حیای آن‌ها را با حجاب برتر حفظ بکنیم بسیاری از این مشکلاتی که در بزرگسالی خواهران به وجود می‌آید را دیگر شاهد نخواهیم بود. حالا چه شده که بعضی هم در موقعیت سمت‌های خاص خودشان، معاونت ریاست جمهوری، نمی‌دانم در پوشش این‌گونه مسئولیت‌ها مرتب می‌خواهند فضای جامعه را به التهاب بکشانند. از بصیرت کافی برخوردار نیستند. یک اطلاعیه‌ای که مطابق با موازین شرعی و فتوای مراجع است مطابق با قوانین قوۀ قضاییه است را می‌خواهند به چالش بکشند. بعد هم در فضاهای مجازی می‌بینید که بعضی موافقت می‌کنند، بعضی مخالفت می‌کنند. اصلاً چه لزومی دارد، آن مسئول اگر واقعاً دلسوز است بیاید این را به رسانه‌ها بکشاند؟! نمی‌دانم آیا این‌ها به تبعات صحبت‌های نسنجیده‌ای که می‌کنند توجه دارند یا ندارند. بنده اینجا از قوۀ‌قضاییه تقاضا دارم با استقلالی که دارد برخورد جدی بکند، برخورد قانونی بکند با این کسانی که در زیر لفافۀ مسئولیت خودشان این‌گونه ایجاد اختلاف می‌کنند و با بیان‌های ظاهر خوب، با بهانه‌های اینکه مثلاً خواهران می‌خواهند ورزش بکنند، مثل اینکه کسی مخالف ورزش خواهران بوده است، با بیان‌هایی فریبنده در جامعه ایجاد التهاب می‌کنند. جامعۀ ما امروز نیاز به آرامش فکری و اتحاد روی عمل صالح دارد. انتظار ما این است برای یک بار هم که شده این مباحث را جمع بکنند و هر کسی به خود اجازه ندهد بخواهد مقابلۀ با احکام شرعی و قوانین نظام جمهوری اسلامی بکند.
    پروردگارا همۀ ما را از برکات نازل شدۀ در این ماه مبارک و رحمت‌هایی که نازل می‌کنی، به خصوص در شب‌های قدر بهره‌مند بفرما. ظهور ولیت را مقدر بگردان و ما را از انصار در زمان ظهور و از مقربین در غیبت و ظهورش قرار بده. پروردگارا رهبر عالی‌قدرمان، نظام اسلامی‌مان، همۀ مسلمان‌ها را در پناه اهلبیت‌(علیهم‌السلام) و قرآن محفوظ بدار. دشمنان اسلام و مسلمین را ذلیل و نابود گردان. مشکلات جامعۀ اسلامی را برطرف گردان و همۀ این مشکلات را بر سر دشمنان نازل بگردان. امام بزرگوارمان، شهدای عزیزمان و همۀ امواتمان را رحمت فرما.

    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ‏
    إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَ الْفَتْحُ*وَ رَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فىِ دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا*فَسَبِّحْ بحَمْدِ رَبِّکَ وَ اسْتَغْفِرْهُ  إِنَّهُ کَانَ تَوَّابَا
    والسلام علیکم و رحمة الله


    [1] . کمال الدین و تمام النعمة، ج2، ص485.

    [2] . قدر، 3.

    [3] . انفال، 17.

     

     

    کانال تلگرام - دروس کانال تلگرام - بیانات و اخبار